Wordt Tweak via GPON WBA mogelijk

Als je dan eindelijk een glasvezel aansluiting van KPNnetwerkNL in je huis krijgt wordt de kans steeds groter dat het een GPON aansluiting is.

Levensgroot nadeel hiervan is dat je dan alleen kunt kiezen uit KPN (en Solcon en XS4ALL) als provider en da’s natuurlijk jammer.

Mijn vraag is dan ook of Tweak plannen heeft om via GPON WBA te gaan leveren?

Zover ik gehoord heb zijn ze al bezig met het uitwerken van de aangepaste procedure voor gpon

Daar zijn inderdaad plannen voor. Sterker nog, er is nu 1 lijn opgeleverd en 1 in oplevering waarmee we gaan testen. Naar verwachting zal het niet heel lang meer duren (reken 1-2 maanden) voordat we overal op GPON kunnen leveren.

1 like

Word 1 Gbps ook mogelijk via GPON?

Dat sluit ik niet uit :wink:

2 likes

Kan je hier al iets meer over zeggen?

Valt het op dat ik sta te trappelen om een andere optie dan KPN te hebben? :grin:

Daar kan ik al iets over zeggen idd. In principe moet GPON binnen een maand bestelbaar zijn :slight_smile:

2 likes

Is er dan ook duidelijk of het mogelijk wordt om binnen 1 maand te kiezen voor de 1000/500 of 1000?

In het gehele dorp is kpn glasvezel al maanden aanwezig, maar via tweak kan ik de postcode check niet eens controleren…

Nu weet ik niet of er verschil in prijsstelling is voor GPON of de ‘oude variant’ glasvezel (point-to-point ?). Ik heb Tweak eens gevraagd of er via WBA ook 200/200 of 500/500 te leveren was, standaard deden ze het niet maar bij navraag kon het wel. Je moet er echter wel diep voor in de buidel tasten, verhoudingsgewijs. Zo jammer dat ik niet in het verzorgingsgebied woon van het ‘eigen netwerk’

KPN wholesale heeft het document met tarieven van de publieke site gehaald, maar volgens mij zat er niet veel verschil tussen de kosten van een gpon en aon lijn.

Het zou mooi zijn geweest als ABP die €440 miljoen in Cambrium had gestoken :sunglasses:

2 likes

Om hier nog ff op terug te komen, het zal altijd GPON over KPN’s netwerk zijn (mocht dat nog niet duidelijk zijn). In GPON-gebieden is WBA de enige optie. Het zal dus ook tegen de gelden WBA-tarieven worden geleverd.

We zitten op dit moment te wachten op een werkende constructie met de Fritzbox 5530 en gaan dan testen met friendly users.

Het adres waar ik het voor vroeg heeft inmiddels KPN glasvezel, dus daar is het pas over 11 maanden interessant om over te stappen, maar voor de rest van GPON Nederland: zit er al schot in het testen?


Tweak ook al bijna @johan?

Ik heb een postcode in Almere Oosterwold bij Freedom gecheckt en inderdaad kunnen zij nu 1GB (512mbit up) leveren. Helaas Tweak nog steeds niet (alleen 100mbit).

Bijna. Nog heel even geduld :wink:

1 like

Hier in de wijk wordt ook gpon aangelegd. (Vandaag). Graag kom ik ook bij tweak. Welke snelheid gaan jullie leveren over gpon? 1gbit of ook 500megabit? En vanaf wanneer denken jullie dat het mogelijk is?

Zojuist lees ik op Tweakers dat KPN op het GPON WBA netwerk de asymmetrie (1000/500) vanaf juli laat vervallen. Ook wordt er gesteld dat andere providers, zoals Freedom daarvan zullen profiteren.

Als Tweak het dan ook op dat netwerk gaat leveren zou ik helemaal happy zijn (mits de prijzen niet astronomisch veel hoger zijn. En dat hoeft niet perse als ik zo naar de prijzen van Freedom kijk).

#aanhaker ik hou het hier ook even in de gaten, zou heel graag naar tweak overstappen dus :crossed_fingers:t2:

Zou leuk zijn als dat binnenkort kon toch? :smirk:

1 like

Ben wel benieuwd wat binnenkort betekend :yum: