mijn eerste bericht op dit forum zo voor het nieuwe jaar**, maar tja, wat moet ik zeggen, ik vind iedereen hier nog wel mild richting tweak. té mild zelfs.
Maar ik ben pissed! Niet op tweak, of nou ja eigenlijk wel. Maar meer woest op alle grote en kleine providers, en de netwerkeigenaren van Europa zoals de KPN Netwerk NL’s enzo.
Native full/dual stack IPv6 had er godverdomme(!) allang moeten zijn!!!
De standard is potjandorie nu precies 21 jaar geleden, december 1998 al gedraft!! Providers wereldwijd hebben dus ruim 20(!) IK HERHAAL TWINTIG JAAR! de tijd voor gehad om zich in te lezen en zich er voor klaar te maken! En om dan per 2017, toen de standaard door de IETF ook officieel geratificeerd werd, aan een migratie traject te werken welke met een beetje geluk in 3 jaar afgerond had kunnen zijn, als de providers enige prioriteit en zin er aan gaven…
Hier hebben helaas bijna alle providers (incl. Tweak), uitzonderingen daargelaten, steken laten vallen…
Dit betreur ik als IT’er in hart en nieren ten zéérste en ook een van de redenen dat ik professioneel gestopt ben met werk in {vooral} netwerk IT, computerbeheer/webhosting en aanverwanten. En mijn creative kant maar de kans heb gegeven, waardoor ik mijzelf nu vooral tot een creative multidisciplinaire IT’er heb omgevormd waarbij ik vooral en op de eerste plaats: video-, foto- en audio-bewerking doe voor de media-industrie met aanverwanten taken zoals: marketing/retail/e-commerce (en het technisch inrichten daarvan; lees: de achterkant), dtp/all round vormgeving, mobiele- en webapplicaties (ook programmeren) en overige multimedia én daarná pas {een beetje} netwerk- en serverbeheer erbij doe… jammer.
Enfin, terug naar IPv6:
De adressen zijn nu echt op, zelfs het FD schrijft dit gisteren nog.
Dus ook ik zie graag, net al bovenstaande users een pilot traject, bijv. bij 1000 tweak klanten die zelf actief mee wensen te werken aan de roll-out naar native dual/full stack IPv6. En sluit me dan ook graag aan bij de suggestie, om vooral en eerst internet-only via IPv6 te ontsluiten en pas later andere diensten een AAAA-record te geven.
Voor nu, iedereen een goed uiteinde en een gezegd 2020 mét IPv6 ondersteuning. Proost! Gelukkig Nieuw Jaar!
(**PS: origineel uitgeschreven op 31 dec tussen 22:00 en 23:15u… het was de bedoeling dat ik dit even voor 0:00u zou posten, maar helaas had m’n computer andere plannen en crashte die even voor half twaalf. grrrr… anyway, ik hoop dat het nog netjes leest, een deel van mijn eerdere bericht en dus de nuance is helaas verloren gegaan voor dat ik het kon posten. waarvoor mijn excuses. en het is inmiddels als half twee 's nachts geweest)