Wat zijn de plannen voor native IPv6?

Ja, we zijn er laat mee en nee, we zijn niet de enige ISP die geen v6 doet. Work in progress, wordt vervolgd. Mijn persoonlijke inschatting is dat het Q2 wordt voordat de boel op grote schaal uitgerold kan worden.

Erg fijn dat dit in de pijplijn zit, zoals je ziet in dit zeer actieve stukje forum heb je genoeg beta testers… :slight_smile:

1 like

Ik sluit me aan bij bovenstaande berichten. Dat er concreet nu ook (zij het voorzichtig) een tijdlijn bekend wordt gemaakt juich ik echt toe en ik zou graag meehelpen met testen als dat mogelijk is :slight_smile:

Nu bekend is dat KPN Xs4all definitief de nek om mag draaien zijn er nog wat extra potentiële klanten trouwens denk ik…

2 likes

mijn eerste bericht op dit forum zo voor het nieuwe jaar**, maar tja, wat moet ik zeggen, ik vind iedereen hier nog wel mild richting tweak. té mild zelfs.

Maar ik ben pissed! Niet op tweak, of nou ja eigenlijk wel. Maar meer woest op alle grote en kleine providers, en de netwerkeigenaren van Europa zoals de KPN Netwerk NL’s enzo.

Native full/dual stack IPv6 had er godverdomme(!) allang moeten zijn!!!

De standard is potjandorie nu precies 21 jaar geleden, december 1998 al gedraft!! Providers wereldwijd hebben dus ruim 20(!) IK HERHAAL TWINTIG JAAR! de tijd voor gehad om zich in te lezen en zich er voor klaar te maken! En om dan per 2017, toen de standaard door de IETF ook officieel geratificeerd werd, aan een migratie traject te werken welke met een beetje geluk in 3 jaar afgerond had kunnen zijn, als de providers enige prioriteit en zin er aan gaven…

Hier hebben helaas bijna alle providers (incl. Tweak), uitzonderingen daargelaten, steken laten vallen…

Dit betreur ik als IT’er in hart en nieren ten zéérste en ook een van de redenen dat ik professioneel gestopt ben met werk in {vooral} netwerk IT, computerbeheer/webhosting en aanverwanten. En mijn creative kant maar de kans heb gegeven, waardoor ik mijzelf nu vooral tot een creative multidisciplinaire IT’er heb omgevormd waarbij ik vooral en op de eerste plaats: video-, foto- en audio-bewerking doe voor de media-industrie met aanverwanten taken zoals: marketing/retail/e-commerce (en het technisch inrichten daarvan; lees: de achterkant), dtp/all round vormgeving, mobiele- en webapplicaties (ook programmeren) en overige multimedia én daarná pas {een beetje} netwerk- en serverbeheer erbij doe… jammer.

Enfin, terug naar IPv6:
De adressen zijn nu echt op, zelfs het FD schrijft dit gisteren nog.

Dus ook ik zie graag, net al bovenstaande users een pilot traject, bijv. bij 1000 tweak klanten die zelf actief mee wensen te werken aan de roll-out naar native dual/full stack IPv6. En sluit me dan ook graag aan bij de suggestie, om vooral en eerst internet-only via IPv6 te ontsluiten en pas later andere diensten een AAAA-record te geven.

Voor nu, iedereen een goed uiteinde en een gezegd 2020 mét IPv6 ondersteuning. Proost! Gelukkig Nieuw Jaar!

(**PS: origineel uitgeschreven op 31 dec tussen 22:00 en 23:15u… het was de bedoeling dat ik dit even voor 0:00u zou posten, maar helaas had m’n computer andere plannen en crashte die even voor half twaalf. grrrr… anyway, ik hoop dat het nog netjes leest, een deel van mijn eerdere bericht en dus de nuance is helaas verloren gegaan voor dat ik het kon posten. waarvoor mijn excuses. en het is inmiddels als half twee 's nachts geweest)

4 likes

Met je eens, @DaveFlash.

Stiekem hoop ik misschien zelfs wel een beetje dat heeeeeel veel “Henk en Ingrid”’ s de komende tijd flink last gaan krijgen van het probleem met de reeds gebruikte blokken IPv4 die massaal van ’ eigenaar’ en ‘purpose’ moeten verwisselen, als dat zo ongeveer het criterium moet zijn voor bijna alle ISP’s om eindelijk eens serieus en echt voortvarend werk te gaan maken van IPv6.

2 likes

Zodra jullie native ipv6 hebben stap ik graag over vanaf xs4all.

Zoals eerder aangegeven is er maar 1 goede oplossing om dit te adresseren :upside_down_face:, en dat is inderdaad de invoering van IPv6.

Mijn verbinding wordt de 31e opgeleverd, ik hoop dat ik mee kan doen als er gebetatest kan gaan worden!

1 like

hmm… waar zou dit door komen: https://twitter.com/TweakNL/status/1218179800705138688

@ZiggoSport jullie blokkeren een IP-reeks waar actieve klanten van ons op zitten. Waar kunnen wij hier melding van maken?

wellicht omdat Tweak nu ip-blokken inkoopt/inhuurt die voordien niet voor open consumenten internet waren aangemerkt? Als dat zo is, hoop ik dat Tweak hier open en transparant in is om dat toe te geven.

Maar de oplossing, zoals wel vaker gemeld, en door mij tevens op twitter nog eens is herhaald, is simpel:

Beste tweak, ga als de wiedeweerga over op IPv6!

Dank u. :crossed_fingers:t2: :kissing_heart:

Dat heeft een medewerker van tweak 29 dagen geleden al toegegeven.
Ik snap dat de noodzaak er is, maar een beetje geduld kan geen kwaad.

1 like

Eens… Het zou wel fijn zijn dat wanneer de plannen voor native IPv6 er zijn en de planning voor de uitrol bekend is, dat ook hier wordt gemeld. Ik wacht er met smart op in elk geval :slight_smile:

1 like

hmm, geduld in deze zaak is echt op, de koek OOK… men weet al minstens 10 jaar, zo niet langer van de noodzaak van IPv6, op een gegeven moment houdt het gewoon echt eens een keer op. recyclen is goed, maar met IPv4 adressen eigenlijk not done, helemaal als wat ik nu hoor klopt en dat is dat Tweak o.a. IP-blokken uit Moldavië inzit voor haar klanten in Nederland die dus geblokkeerd zijn door Ziggo.

Vrijdag mijn 1Gb-verbinding opgeleverd gekregen, manman wat een snelheid :sunglasses:

Ik zit wel in een gerecycled IPv4-blok waar nogal wat scammers in hebben gezeten schijnbaar, met een “Fraud Score: 83” op scamalytics (geen idee of dat betrouwbaar is).

IPv6-configuratie verwijderd intern, ik hoop dat Tweak binnenkort wat meer kan melden over de voortgang binnen het Tweak netwerk. Tot nu toe ben ik best wel tevreden over de gang van zaken. TV moet ik nog wel even aansluiten, eerst nog even de opnames bij Xs4all ‘wegkijken’.

Met interesse heb ik dit topic gevolgd.

Een jaar geleden heb ik de 6RD tunnel van Tweak al een keer getest. Dat was toen een ramp. Vooral erg langzaam en devices zoals mijn Google Chrome cast gingen haperen. Dus toen vrij snel weer moeten switchen naar IPv4 only.

Sinds een maandje gebruik ik weer IPv6 internet van Tweak via de 6RD tunnel en ik moet zeggen dat werkt sindsdien eigenlijk heel goed en snel. Is de 6RD tunnel sneller geworden? Je haalt natuurlijk geen gigabit snelheden meer meer maar de voordelen zijn enorm voor mij als systeembeheerder. Doordat je niet meer NAT hoeft te gebruiken lijken sommige websites en diensten ook gevoelsmatig echt sneller te werken.

De firewall voor het hele netwerk wordt wel een stuk belangrijker omdat ieder device direct een ip op het internet heeft. Mijn Google Chromecast en diensten zoals Netflix werken top en het loopt allemaal over IPv6. IPv6 is voor de grote spelers zoals Google en Netflix al helemaal de standaard en IPv4 wordt steeds meer iets als waar je nog compatible mee moet zijn.

Je ziet dat de grote providers in Nederland nu ook eindelijk stappen aan het maken zijn. KPN heeft een groot deel van haar mobiele gebruikers inmiddels overgezet op IPv6 en ook Ziggo is met hele kleine stapjes IPv6 aan het implementeren.

Tweak het is nu al bijna Q2 2020. Hebben jullie al een plan wanneer native IPv6 te gaan uitrollen? Kunnen wij helpen?

3 likes

Zodra het zover is dat we kunnen testen, test ik graag mee met diverse hardware…

Ik kan je wel een reden geven waarom IPv6 ingevoerd moet worden: Op de Windows 10 laptop die ik gisteravond aan het inrichten was had ik problemen om bij onze mail server te komen. Totdat ik IPv6 in de Fritz.Box uitzette. Toen werkte het opeens. Heel veel systemen beginnen een voorkeur voor IPv6 te krijgen.

Verder: Met IoT en dergelijke setups gaat het aantal systemen op het Internet exploderen en -moet- je IPv6 hebben om dat aan te kunnen.

Xs4All heeft al jaren native IPv6, dus ik was onprettig verrast dat jullie het zien als een hobby project van een van de ‘netwerk nerds’. Ik zou het toch wel op prijs stellen als jullie daar eens wat vaart achter zouden zetten.

RFC 2460 stamt uit 1998: https://tools.ietf.org/html/rfc2460 .

En het argument dat apparatuur het niet goed ondersteunt, tja, dan heb je dus de verkeerde specs opgesteld. Het management vind het niet belangrijk, want er zijn goedkopere oplossingen: het inkopen van IPv4 blokken.

Dit is niet een probleem dat de ‘netwerknerds’ even moeten oppakken. Dit is een probleem van het management dat een gebrekkige lange termijn visie heeft gehad de afgelopen jaren.

Chop chop, aan het werk!

[disclosure: ik heb zelf precies dezelfde fout gemaakt in mijn werk t.a.v. IPv6, dus ik ben geen haar beter. Het enige verschil is dat ik vind dat dat mijn fout is, en niet een probleem van, ja, de toekomst.]

Er was al gemeld dat het in dit kwartaal zou komen, en mensen bleven op dat moment een beetje doorzeuren.
Nu is het inmiddels wel dat kwartaal en hebben we nog niks gehoord, maar er is momenteel wel wat aan de hand natuurlijk.
Ik hoop dat er in ieder geval nog aan gewerkt wordt, en wellicht dat als ik straks weer naar mn studentenhuis ga en deze meuk over is ik een native ipv6 adres kan gebruiken

1 like

Even terugscrollend naar wat er is geroepen… Men hoopt in Q2 voorzichtig met een publieke test te komen.

1 like

Mooi, en Q2 is net gestart. Ik wil best meedoen met de test (Internet Only).

zelfs vernomen dat ze hier ook nog reverse dns op doen :slight_smile:

Ondanks dat je gelijk hebt met de voorkeur dat ipv6 zsm bseschikbaar komt, ligt het niet aan de providers momenteel, dat je problemen ondervindt.
Dat ligt aan de laatste updates van windows 10, die ipv6 wel ‘aanslingerde’ maar geen flauw benul heeft of het wel werkt, en zo niet, niet ‘even’ terugvalt op ipv4.

Ik heb diverse updates gehad die perfect werkte op de testmachines, en geen enkele issue vertoonde met wat er we ook tegenaan gooiden.
Maar zodra het de productie raakte, bleek het dus wel degelijk een probleem te zijn ( ipv6 )

Als er maar één apparaat aankondigt in het netwerk “ik kan het ook” ga je al nat, en wordt het netwerk, een nietwerk

1 like