Wat zijn de plannen voor native IPv6?

Goed om te horen dat IPv6 op de planning staat! Momenteel wacht ik op de aansluiting van mijn glasvezelverbinding en de activatie door Tweak.

Mijn huidige internetverbinding is een DSL-verbinding van Xs4all. Hierop heb ik native IPv6. Dat ik overstap naar Tweak is vanwege de vraagbundeling in mijn gemeente. Omdat ik nu ook IPv6 heb en dit ook voor mijn werk nodig heb (ik ben bezig met een implementatie van IPv6 bij mijn werkgever), zou ik deze connectiviteit ook graag gebruiken bij Tweak.

Mocht het een overweging zijn om dit eerst voor internet-only uit te rollen, dan switch ik graag van abonnement. Wellicht maakt dat het voor jullie ook makkelijker.

Het gegeven dat de IPv4 adressen opraken is nu echt wel realiteit. Voor mijn werkgever heb ik nog een RIPE LIR accountaanvraag lopen, maar er worden nu geen aansluitende /22 prefixes meer uitgegeven en de vraag is of iedereen in de wachtrij uberhaupt nog IPv4 prefixes kan ontvangen. De IPv4 adressen gaan momenteel ook voor €15.000 per /22
 Dan kun je beter maar wat op de plank hebben liggen als provider, anders gaat het kostbaar worden. Carrier Grade NAT is ook niet wat je toe wilt gaan passen, dat brengt weer andere narigheid met zich mee.

Goed punt, helemaal mee eens. Complete hostingbedrijven hangen aan 10 Gigabit verbindingen, voor thuis zie ik eerder een use case voor native IPv6 dan 10 Gigabit internet.

Inderdaad, het is zeker niet zo dat je volledig alle diensten geschikt moet maken voor IPv6. Dat kan geleidelijk.

Nee, dat is geen overkill. Zoals aangegeven adviseert RIPE een /56 voor thuisgebruikers. Xs4all en KPN delen gewoon /48’s uit en dat is helemaal prima.
Een /64 is te beperkend, zeker gezien het feit dat er zo verschrikkelijk veel IPv6 adressen beschikbaar zijn. Het is aan te raden thuis ook netwerken op te delen, zodat IoT devices bijvoorbeeld niet bij andere apparaten in 1 subnet zitten.

Mee eens, maar je zult wel ICMPv6 open moeten hebben inkomend om IPv6 lekker te laten werken. Dit is wel verder in te perken door alleen bepaalde ICMP pakketten door te laten. Het is o.a. nodig voor het bepalen van de MTU size end-to-end omdat IPv6 niet voorziet in fragmentatie van pakketten.

Ook ik zou graag meedraaien in een test/pilot voor native IPv6 als mijn verbinding is opgeleverd :slight_smile:

Om aan te geven hoe zwaar het voor mij weegt: als er bij Tweak tijdens mijn ‘verplichte’ abonnementsperiode geen uitzicht is op native IPv6 en er is voor mij een beter alternatief via glas beschikbaar, dan zal ik overstappen.

3 likes

Goed verhaal! Ik stoor me ook aan de aandacht voor 10gbit, terwijl naar mijn mening(!) native IPv6 hogere prioriteit zou moeten hebben.
Natuurlijk is het commercieel gezien veel interessanter om als eerste 10gbit aan te kunnen bieden en is dat een mooi prestigeproject, maar IPv6 is iets waar we echt niet veel langer mee moeten wachten.

Het is dat XS4all nu veel onduidelijkheid heeft door het KPN gedoe, anders was ik al overgestapt.
Over een jaar verhuis ik naar een nieuwe woning en dan hangt mijn ISP keuze af van de native IPv6 mogelijkheden. Dan hoop ik wel weer voor tweak te kunnen kiezen natuurlijk!

3 likes

Na teruglezen wil ik mijn laatste opmerking nog wel wat nuanceren: het liefste blijf ik gewoon bij Tweak na mijn overstap. Maar graag wel met native IPv6 :slight_smile:

Ik ben erg bereid mee te helpen met testen etc.

Zelf ben ik een tijd terug overgestapt naar Xs4all. Dat zou ik nu ook niet meer doen inderdaad, er is veel te veel onduidelijkheid.

1 like

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het voor ons makkelijker is om snel 10 Gigabit te leveren dan IPv6. Een snellere verbinding is ‘slechts’ een kwestie van andere SFP+ modules in poorten van de wijkcentrale-switch die er al hangt. Voor IPv6 moet je elk apparaat in de hele keten her-configureren.

Overigens helpt jullie feedback wel degelijk bij de interne discussies ;).

5 likes

Ik ben ook voor IPV6 op mijn lijn. Ik host zelf een tweetal servertjes bij een professionele hoster en 2 thuis en het verschil is niet alleen de grote addresspace, maar ook de afwezigheid van NAT. Elke host kan dus een poortje open hebben op internet ipv dat er een grote proxy tussenmoet die dan vervolgens weer moet uitzoeken wat de doelhost was.

Thuis host ik een minecraft dingetje en een weblog van mezelf. Die zitten op verschillende poortjes dus dat gaat nog wel. Maar wat als er 2 minecrafts komen omdat mijn zoontje ook zijn eigen server met zijn vriendjes wil. Dan wordt dat al lastiger met ipv4!

2 likes

Wij zijn ook zeker voor IPv6. Hier vallen we de klantenservice ook al even over lastig.
Wij zijn een studentenhuis met een aantal IT studenten (ook in Twente zoals de topicstarter), en hebben een aantal domeinnamen voor de verschillende servers voor projecten van de studie en slimme dingen in huis.

Nu hebben wij een eigen proxy op moeten zetten, en gaan proberen om een eigen NAT op te zetten voor de applicaties die niet via http lopen. Als we IPv6 zouden kunnen gebruiken dan is dat niet meer nodig, de Universiteit heeft IPv6 en zelfs bij mijn ouders kan ik genieten van een /48 ipv6 netwerk.

We vinden het hoog tijd dat onze supersnelle glasvezel ook mee kan doen met het moderne internet en het zou ons een hoop tijd en geklooi schelen

3 likes

Ik snap dat wel. Wat voor een IPv6 implementatie echter erg kan helpen is het sparren met ervaringsdeskundigen merk ik. Voor de implementatie bij mijn werkgever heb ik ook contact met mensen die er al veel langer mee bezig zijn. Dat voorkomt ook ‘IPv4-denken’ bij een IPv6-uitrol. (Ik noem maar even (netwerk)redundantie inregelen met VRRP i.p.v. met Router Advertisements die native in IPv6 zitten, als voorbeeld.)

3 likes

Ik snap zeker de aandacht voor sneller en sneller internet. Echter lijkt het redelijk onverkoopbaar afgezien voor een happy few die duizenden euro’s willen uitgeven voor een upgrade van hun interne netwerk om alles naar 10gb te upgraden. (waarom doe je het anders)

RIPE gaf onlangs aan dat eind van deze maand de IPv4 Reeks op is
 Met andere woorden als je als ISP dan nog verlegen zit om een paar IP adressen om uit te geven aan je klanten je toch echt een probleem hebt. Hoe langer je wacht hoe groter die impact gaat zijn. Kan me dus niet voorstellen dat dit niet een serieus project is voor een gemiddelde ISP.

4 likes

Helemaal begrijpelijk, IPv6 is inderdaad even een stuk andere koek dan een ‘lijntje’ upgraden naar 10gbit!

Daarnaast merk ik dat IPv6 voor veel netwerkmensen het nog steeds een ‘donker gat’ is, ze weten niet precies hoe het werkt en wat je er mee kan, adresseren word een stuk complexer op het eerste gezicht (32bit numeriek vs 128bit hex) en het levert ook nog eens dubbel werk op omdat je dualstack moet gaan draaien!

Daarbij denk ik wel dat als deze techneuten thuis met (native) IPv6 kunnen gaan spelen, de uitrol in zakelijke omgevingen ook sneller zullen gaan.

(hier zijn we ook nog steeds druk bezig met diverse testomgevingen voordat we onze datacenters met IPv6 gaan uitrusten)

1 like

Ik wil ook wel ipv6 zien eerlijk gezegd, en werk graag mee met een eventuele pilot. Zoals genoemd de MTU, geen gedoe met NAT, etc. Een /56 zou mooi zijn, maar een /64 is ook al zat.

Het wordt al tijden geroepen, “ipv4 raakt nu echt op” en men blijft maar rekken en rekken. En nu grijpt men naar carrier grade NAT, naast de levendige handel in ipv4 blokken. Het is nu wel gedaan met ipv4.

Ook dat zou een goed punt zijn.

3 likes

Ik denk dat alle redenen voor ipv6 in dit topic al wel genoemd zijn, maar ook ik zou graag de overstap willen maken. Ben het gesodemieter met het forwarden van rare poorten inmiddels wel zat, dus kom maar op met die /56 :smiley: !

5 likes

Een half uur geleden heeft RIPE aangekondigd dat er minder dan 100 /22 equivalenten over zijn.

With less than 100 IPv4 /22-equivalents remaining in our pool, we expect that we will announce run-out early next week. Ahead of this, we have published a table and graph which will show the number of /24 requests when the waiting list becomes active (both the table/graph will obviously remain at zero until then).

Volgende week zijn ze op, dan is het klaar met het uitdelen van public IPv4 ranges in Europa, Eurazië en het Midden Oosten.

Het is echt tijd voor IPv6.

3 likes

En
 opperdepop!

Today, at 15:35 UTC+1 on 25 November 2019, we made our final /22 IPv4 allocation from the last remaining addresses in our available pool. We have now run out of IPv4 addresses.

Deze mail bevat ook een call-to-action om meer in te gaan zetten op IPv6:

Without wide-scale IPv6 deployment, we risk heading into a future where the growth of our Internet is unnecessarily limited - not by a lack of skilled network engineers, technical equipment or investment, but by a shortage of unique network identifiers. There is still a long way to go, and we call on all stakeholders to play their role in supporting the IPv6 roll-out.

@randal stiekem hoop ik een beetje dat deze laatste berichtgeving toch een zetje in de richting voor een IPv6-implementatie zou kunnen zijn. Mochten er nog wat dingen wijzigen m.b.t. IPv6, zouden jullie dit dan ook hier willen melden?

Als ik overgestapt ben naar Tweak hoop ik te kunnen genieten van genoeg bandbreedte (38Mb vs 1Gb :stuck_out_tongue: Ă©n IPv6
). De onvermijdelijke teloorgang van Xs4all zou ook een behoorlijke impact kunnen hebben lijkt me


3 likes

En al weer 74 bedrijven in de wachtlijst voor een IPv4 block.

1 like

Deze berichten van RIPE maken inderdaad wel dat ik het onderhand niet meer ‘verkoopbaar’ vind voor zichzelf als technology-driven ziende providers, om nog steeds ‘af te wachten’ met introduceren van native IPv6.

Zelfs al zijn je eigen interne spullen nog niet IPv6-ready (prima, dan geef je ze voorlopig nog geen AAAA record in DNS), het moet zo onderhand toch gewoon mogelijk zijn om wel IPv6 naar klanten te routeren


4 likes

Zojuist in het topic over Tweak op tweakers.net iemand die net onlangs is aangesloten, en dus al geen Netflix kan gebruiken omdat die vinden dat zijn IP adres aan een VPN-dienst of iets anders dubieus toebehoort. Begint het gedoe met ‘tweedehands overgenomen ‘dode’ IP adressen’ bij Tweak nu ook al?

Sorry Tweak, maar jullie kunnen je echt niet meer verschuilen achter de (helaas nog wel tĂ© mainstream) mening dat IPv6 voor al een wens is voor ‘netwerknerds’. IPv6 moet nu gewoon een keer massaal ingevoerd worden, klaar.

XS4ALL doet het al jaaaaaren en zelfs bij KPN, een doorsnee consumentenprovider, is het al breed actief.

2 likes

Welnee, er is een nieuwe range toegevoegd en deze wordt nog niet overal herkend als zijnde Tweak/Cambrium/Nederlandse range. Met betrekking tot Netflix en die specifieke IP-range: het issue is bekend bij Netflix vanuit ons. Al kunnen wij hier vrij weinig aan doen natuurlijk.

We zijn er ook mee bezig, en ook de urgentie is duidelijk, maar dan is het nog niet direct operationeel helaas. Er zijn nog een aantal blocking issues aan onze kant waarbij toch echt fabrikanten van apparatuur naar moeten kijken. En die tickets lopen ook.

4 likes

Goed om te lezen dat er gang achter zit, en hopelijk hebben de fabrikanten snel een oplossing.

Die Netflix bug is vrij bekend, hier ook eens gehad, maar is vrij snel weer opgelost denk ik.

1 like

Ik hoor graag suggesties voor betere opties als je als ISP uit v4 loopt en je het je klanten niet aan wil doen om CGN te doen.
Zoals al eerder vastgesteld is dat een nieuw subnet. Omdat nieuwe subnetten niet meer van toepassing zijn, koop/huur je dus vrijwel zeker een gebruikt subnet. CDN’s zoals Netflix kennen die over het algemeen niet als zijnde een subnet voor eindgebruikers en hebben die daarom ook niet in hun whitelist staan. Zoals eerder gezegd hebben wij daar geen invloed op en is het enige wat we daaraan kunnen doen Netflix (en anderen, indien van toepassing) op de hoogte stellen dat dit een legitieme bezigheid is.
Overigens ontvangen we net de melding van Netflix dat het probleem mbt 185.227.72.0/22 opgelost moet zijn.

Verder voor wat betreft IPv6, ik en Mark hebben in ditzelfde onderwerp al eerder aangegeven dat we hiermee bezig zijn. Daarmee verschuilen we ons er dus helemaal niet achter. Wat Randal zegt over dat IPv6 iets voor netwerknerds is, heeft een kern van waarheid. Het maakt Henk en Ingrid niks uit of ze over IPX, IPv4 of IPv6 internetten. Dat wil niet zeggen dat we niet achter IPv6 staan en het nut en de noodzaak ervan inzien.

Ik zei ook al eerder dat er heel wat komt kijken bij IPv6 en het niet iets is wat je zomaar ff uitrolt.
Ja, we zijn er laat mee en nee, we zijn niet de enige ISP die geen v6 doet. Work in progress, wordt vervolgd. Mijn persoonlijke inschatting is dat het Q2 wordt voordat de boel op grote schaal uitgerold kan worden.

4 likes

Dat is dus juist precies wat ik bedoel met “het gedoe met tweedehands IP adressen” :wink:

Kijk, dat is al een stuk meer concrete informatie dan wat er eerder in dit topic viel te lezen. Want daaruit maakte ik min of meer op dat her ergens een stipje is bij jullie op de horizon, het ‘een keer’ zou gaan gebeuren, maar niet echt een concrete belofte.

Misschien een flauw antwoord, maar de oplossing is: IPv6 invoeren! ;). Naar mijn weten ondersteunen alle (of iig de meeste) grote CDN’s en grote sites dit gewoon, en dan ben je van een deel van het gedonder af. CG-nat voor IPv4 is natuurlijk niet fijn, maar inmiddels heb ik wel op dusdanig veel plekken toegang via IPv6, dat het in mijn geval al helemaal geen ramp meer zou zijn, mits ik mijn spullen thuis dan wel gewoon via native IPv6 kan bereiken.

De ironie van je antwoord is, dat Henk en Ingrid nu dus om de haverklap te maken (gaan) krijgen met sites/diensten die niet werken. Nee, natuurlijk boeit het hen technisch niet of ze via IPv4 of IPv6 internetten, maar de gevolgen van het alleen maar via IPv4 internetten worden nu op functioneel gebied voor hen dus wĂ©l duidelijk. En niet alleen bij jullie. T-mobile (toen het nog Vodafone Thuis was) had hier ook last van toen ze ineens een forse groei in vaste aansluitingen te verwerken kregen. En dit gaat de komende jaren dus nog vele vaker gebeuren want, zoals je zefl al aangeeft, nieuwe blokken worden niet meer uitgedeeld. Dus huren van eerder gebruikte blokken wordt nu ‘de standaard’ als het over IPv4 gaat. En ja, daar kunnen jullie niet direct iets aan doen, maar Henk en Ingrid zitten ondertussen dus wel met niet werkende diensten. De kans dat dit, de volgende keer dat jullie een eerder gebruikt blok moeten huren, weer gebeurt is erg groot.

Als iemand aan Henk en Ingrid uitlegt waaróm ze, bij jullie of bij een andere (snel groeiende) provider om de haverklap geblokkeerd worden op Netflix of andere diensten, en dat dat met IPv6 opgelost zou kunnen worden, reken maar dat IPv6 dan ineens wél ineens wél als prio omhoog komt in klanttevredenheidsonderzoeken.

Overigens fijn dat het qua Netflix nu is opgelost, maar welke sites/CDN’s hebben de nieuwe range allemaal nog mĂ©Ă©r niet in hun whitelists staan?

Als iemand die zelf werkzaam is in de ICT begrijp ik uiteraard 100% dat je IPv6 niet eventjes ‘zo maar aan zet’. En, zoals ik bij Mark ook al aan gaf, hebben jullie inderdaad al eerder gemeld hoe veel werk dit is en welke blocking issues er allemaal komen kijken bij een grootschalige uitrol, maar dat jullie er wel mee bezig zijn.

In de antwoorden van Randal/Mark meende ik aan de andere kant ook weer te lezen dat jullie er weliswaar ‘mee bezig zijn’ en ‘dat het ook wel gaat gebeuren’ en ‘dat jullie dat als techneuten natuurlijk ook willlen’, maar nog geen concrete plek op de roadmap. En dat begon me gewoon te storen, jĂșist dus ook gezien de ontwikkelingen op IPv4 gebied en de constatering dat de problemen rond eerder gebruikte IP-blokken nu dus ook bij jullie beginnen te spelen.

Maar in ieder geval nogmaals: Heel fijn om te lezen dat er dus wel degelijk concreet en actief aan gewerkt wordt en dat inmiddels ook de urgentie wordt ingezien (want daar uitten jullie aan het begin van het topic nog jullie twijfels over). Al wordt het pas Q4 2020, het zou al heel fijn zijn om een zeker commitment te zien (ook vanuit de business) aan deze belangrijke ontwikkeling.

4 likes