Wat zijn de plannen voor native IPv6?

Is er al wat meer te melden over de voortgang?
Ik kan me voorstellen dat jullie extra voorzichtig zijn met een eventuele uitrol, nu er zoveel mensen vanuit huis moeten werken.
Maar is er wel progressie geboekt met de benodigde software/firmware updates?
En zijn er al kleinschalige testen waar we eventueel voor kunnen aanmelden?

2 likes

Een regelmatige update zou fijn zijn inderdaad. Ik zit met smart op IPv6 te wachtenā€¦ en ben best geduldig maar weten waar we aan toe zijn helpt. Dank!

1 like

Ik wacht ook met smart op de IPv6 functionaliteit en test graag mee zodra dit mogelijk is.

Misschien is het een idee voor Tweak om klanten die graag als test c.q. pilot willen testen van de benodigde gegevens te voorzien zodat zij zelf op de WAN zijde van hun router deze adressen en routeringen kunnen configureren (net zoals nu met de tunnels het geval is, maar dan native :smiley:). Ik hoop wel dat we minimaal een /56 kunnen gebruiken, zodat je intern ook nog wat subnetjes voor bijvoorbeeld gasten en IoT kunt inzetten.

1 like

Overigens: bepaalde ziggo-zakelijk abbonementen hebben WEL native ipv6.

Ik gebruik ipv6 voor mn werk: doordat we op kantoor native ipv6 hebben is het makkelijker hier ervaring mee op te doen en deze kennis ook in data centra toe te passen.

Met tunnels als workaround werkt alles net anders dan het hoort te werken, dat is voor ons niet handig: Vooral bij het storing zoeken bij klanten is het lastig als je eigen ipv6 niet native is.

1 like

Het ziet er niet naar uit dat Tweak op korte termijn IPv6 zal implementeren. Waardoor ik nu wel serieus naar het aanbod van Freedom ben gaan kijken. Die leveren namelijk bij mij ook 1Gb/s via dezelfde Cambrium verbinding, maar met IPv6.

OK het is wel weer eens tijd voor een update. We zijn IPv6 niet vergeten maar mogen inmiddels wel hardop zeggen dat we inderdaad even de handen vol hadden aan het helpen van onze nieuwe vrienden van Freedom. Wie het nieuws heeft gevolgd kon inderdaad lezen dat zij gebruikmaken van onze infrastructuur en inkoopcontracten.

Dat betekent dat we veel facetten van ons netwerk weer eens onder de loep hebben genomen en het zelfs voor elkaar hebben gekregen IPv6 werkend te krijgen op ons netwerk. Tot zover het goede nieuws: het netwerk kan het aan. Het slechte nieuws is dat de apparatuur die wij nu gebruiken voor de centrale routeringen het niet aankan en dus een groot deel van onze core apparatuur vervangen zal moeten worden. Dat maakt het geen kwestie van tijd of inspanning, maar van geld.

Zoals @Coroos terecht opmerkt kun je dan stellen dat ten tijde van de aanschaf van die apparatuur geen rekening is gehouden met de ondersteuning van IPv6. Dat klopt. Het was destijds belangrijker voor ons dat we al onze klanten konden blijven bedienen in een vaarwater waarbij we in korte tijd begonnen met Sparql, Gigabit introduceerden en alle overige legacy verbindingen hebben overgezet op WBA. Dat was een bijzonder heftig jaar.

De apparatuur in kwestie is van het soort waarvoor je bedragen van zes cijfers neer mag tellen met daarbij een dito contract voor maandelijkse ondersteuning en licenties. Geen investering die je even uit de losse pols doet. Daarbij doet de huidige apparatuur vooralsnog prima wat het moet doen: tienduizenden klanten van stabiel Gigabit internet voorzien.

Dat mag je een gebrekkige lange termijn visie noemen. De visie was vooral om zoveel mogelijk Nederlanders aan een zo betaalbaar mogelijke Gigabit verbinding te helpen tegen een zo laag mogelijk tarief, terwijl we met het ondersteunen van derde partijen nĆ³g meer keuzevrijheid mogelijk maken. Die visie is prima uitgekomen, en daar ben ik eigenlijk best trots op.

Mijn huidige verwachting is dat het minimaal een half jaar zal duren voordat het noodzakelijk is het leeuwendeel van ons core netwerk te vervangen. Naar de huidige verwachting duurt het maximaal een jaar. En nee, helaas weegt het belang van native IPv6 niet zwaar genoeg om dergelijke investeringen even vooruit te kunnen trekken. Dat frustreert mij als nerd ook een beetje, maar ik begrijp de afweging heel goed.

Wil je tot die tijd toch toch alvast van native IPv6 met Gigabit kunnen genieten? Dan is Freedom inderdaad je enige keuze. Zij hebben het ā€˜gelukā€™ anno 2020 andere keuzes te maken dan wij zes jaar geleden hebben gedaan. Er is nu domweg andere apparatuur beschikbaar. En als je bij Freedom straks geniet van Gigabit glasvezel met native IPv6 denk dan nog eens terug aan ons. We zijn blij deze keuzevrijheid mede mogelijk te hebben maken. En keuzevrijheid is ons voornaamste bestaansrecht :slight_smile:.

13 likes

Het hoge woord is er uit! Bedankt voor je toelichting Randal, dat waardeer ik.

Jammer dat jullie huidige apparatuur het niet (goed) ondersteund, maar de verwachting van implementatie binnen 1 jaar schept hoop.

Begrijp me niet verkeerd: ik draag Tweak een warm hart toe, maar stiekem wil ik misschien ook even het gras aan de andere kant bekijken. Ik sluit niet uit dat, als ik al besluit over te stappen, ik snel terug keer.

Ik waardeer het uitgebreide antwoord en de uitleg van de keuzes die gemaakt zijn en worden.

Ter informatie: er zijn free IPv6 tunneling providers (zoals [https://tunnelbroker.net/](http://Hurricane Electric)).

1 like

goed verhaal :+1:, blijft lastig om iedereen happy te krijgen en een betaalbare oplossing te kunnen bieden, vooralsnog blij met mijn internet-only 1gbps verbinding.

2 likes

Eerlijk en helder verhaal hoe (dure) keuzes uit het verleden nu bepaalde limieten brengen.

IPv6 is voor mij de icing on the cake, dus als het nog een jaartje duurt no problemo.

Ga door als snelle en stabiele netwerk leverancier. :slight_smile:

1 like

Heb zelf idd ook nog ergens een HE Net tunnel ā€˜rond slingerenā€™. Leuke manier om meer over IPv6 te leren. Echter, helaas niet echt geschikt voor ā€˜dagelijks gebruikā€™.

De lagere MTU die je door de tunnel krijgt levert naar sommige sites toe toch problemen op (waarschijnlijk doordat die sites nog tƩ erg in IPv4 denken, bepaalde ICMP berichten blokkeren waardoor path MTU discovery niet lekker werkt ).

En streamingdiensten zoals Netflix zien de prefixes van HE.net Ć³f als uit het verkeerde land komend, Ć³f als VPN dienst of anonymizer om georestricties te omzeilen, en blocken het dus.

@randal Bedankt voor het open en eerlijke antwoord. Toch nog steeds niet helemaal wat ik graag had gelezen, maar vanuit bedrijfseconomisch aspect snap ik het helemaal. Een jaartje wachten lukt waarschijnlijk nog wel. Maar hoop wel dat het tegen die tijd dan ook echt geintroduceerd zal worden, anders ga ik tegen die tijd toch andere opties bekijken.

precies dit weerhoudt mij er van om op mā€™n eigen modemrouter 36rd of 4to6/6to4 weer aan te zetten, zoā€™n tunnel protocol werkt idd niet erg fijn, ik merkte bij meerdere site hogere response / meer latency, met dat aan gezet, just for the sake of it: duik ik nu weer even mā€™n modemrouter in en zet het weer aan voor een weekje op mā€™n tweak verbinding, maar een jaartje tot native, hopelijk fullstack ipv6 is het wachten waard.

Ik vind het jammer dat er nog geen IPv6 is geĆÆmplementeerd. Ik ben benieuwd naar de voortgang van de uitrol.

1 like

Inmiddels zijn we alweer 5 maanden verder na Randal zijn laatste bericht. Is er al iets van voortgang te melden over native IPv6?

Dit schrijft Randal:

Dus nog even geduld, we zijn ā€œpasā€ 5 maanden onderweg ā€¦ :innocent:

Ja dat had ik ook gelezen, en hoewel het core netwerk misschien nog niet vervangen is, is er toch al wel een voortgang / voorzichtige tijdlijn te melden?

In native ipv6 is geen voortgang te melden.
Wel in de 6RD relaying. Deze zou sinds vorige week sneller moeten zijn dan daarvoor ivm. het vervangen van de 6RD relays door nieuwe apparatuur. Het is dan wel niet native, maar wat mij betreft beter dan niks.
Ook de IPv6 routering zou beter kunnen zijn, omdat sinds vorige week IPv6 weer is aangezet op onze nieuwe core router. Hierdoor zijn we weer in staat om IPv6 peering te doen op de internet exchanges waar we aan hangen.

1 like

Als ik je goed begrijp heeft IPv6 dus een tijdje uit gestaan op jullie core router? Zou dat kunnen verklaren waarom ik problemen had als ik 6RD aan had op mijn FRITZ!Box? Ik kreeg netjes IPv6 adressen op al mijn apparaten, maar browsen en sommige VoD diensten waren soms echt dramatisch. Nadat ik weer terug ging naar IPv4 only werkte alles naar behoren.

In principe zou dat het niet kunnen verklaren nee. Ik heb zelf het idee dat er iets mankeert aan de IPv6-tunneling op de Fritzbox zelf. Het gedrag wat je beschrijft heb ik nl. zelf ook ooit gezien toen ik 6RD aanzette op de Fritzbox. Helaas geen tijd gehad nog om er verder in te duiken.

Dank voor de update Johan. Helaas nog geen voortgang, maar we zijn ook pas 5 a 6 maanden verder.

Kunnen we wel nog steeds in het voorjaar van 2021 native IPv6 verwachten? Of zijn er vertragingen opgetreden?

Dank!