Tweak gaat op in Odido en stopt begin 2024

Het bedrijf houdt op te bestaan.
Zolang je geen financiële schade ondervind lijkt mij dat gewoon te mogen.

Ik woon in De Wolden en heb thuis ook de glasvezel rechtstreeks in mijn Pfsense zonder iets ertussen. Vraag me af of er uberhaupt nog een provider is waar ik dit zo kan houden. Wat heel bijzonder is dat Odido nu bij mijn adres aangeeft geen glasvezel abonnement aan te kunnen bieden terwijl ik dit nu bij hun “dochteronderneming” heb. Wil ook wel kijken naar Freedom maar nog geen antwoord hoe zij met deze situatie om kunnen gaan.

Herken en goede vragen. Bij mij speelt vraag 1 ook maar is het helaas nog bonter. Als ik mijn adres (gemeente De Wolden) invoer bij Odido krijg ik melding dat bij mij geen glasvezelaansluiting mogelijk is.

Ik hoop dat ze ook de nodige klanten krijgen hierdoor wat hun mogelijk ook iets sterker maakt maar impact op overstap is nog onduidelijk. Bij de Wolden hebben we kennelijk een AON aansluiting. Ik weet alleen dat ik mijn glasvezel kabel rechtstreeks in Pfsense kon prikken en WAN verbinding draait als een zonnetje. Bij Freedom onduidelijk wat die switch betekent. Heb vorige week al mail gestuurd om ze telefonisch niet te bereiken waren maar nog geen antwoord. Ook suggestie gedaan om op de website voor oude Tweak klanten en bepaalde netwerken daarin aan te geven wat switch betekent.

Ik ben heel benieuwd hoe Freedom in De Wolden glasvezel-internet gaat aanbieden.
Dit zie ik wanneer ik mijn postcode invoer:
Freedom GPON

Ik vermoed dat Freedom eigen apparatuur gaat installeren in de wijkcentrales die met GPON werken. Dit betekent dat we een andere SFP-module zullen moeten kopen.

Is het een kwestie van ander SFP spul bij AON aansluiting of is dit echt iets anders? Zou het wel prettig vinden als Freedom ook dit soort aansluitingen benoemd en wat dan de mogelijkheden zijn.

Dit is SFP spul wat ik toendertijd gekocht had.

Als de postcodecheck op freedom.nl uitwijst dat het GPON is i.p.v. AON wat je nu zeer waarschijnlijk hebt, hoef je alleen maar de SFP-AON module te vervangen door een SFP-GPON module. Bij Freedom Internet only ontvang je een Huawei media convertor en die heeft een Modem ID die bij hen bekend is, maar die heb je niet nodig als je een Fritz!Box 5530 of 5590 hebt. Met één belletje naar de helpdesk kun je het modem ID van je Fritz!Box (onderkant) doorgeven en binnen 15 minuten heb je een werkende internetverbinding! Dat is alles en heb ik ook gedaan! :wink:

1 like

Nee helaas niet kijk maar …

Succes,
Snuif (Hans)

Ik heb de UDM-SE, bijna identiek aan de Pro.
Het is inderdaad enkel de SFP-module vervangen, maar dan zal eerst duidelijk moeten zijn wat de specificaties voor de aansluiting op een Freedom-wijkcentrale zijn, in dit geval voor mij die in De Wijk (dorp in de gemeente De Wolden).

Al lezend op het Unifi-NL forum blijkt een SFP GPON module niet altijd in de UDM-SE/PRO te werken. En best wel aan de prijs …

Ik wacht tot december voordat ik beslis wat ik ga doen. Odido wordt het niet, dat is wel duidelijk.

Hoi Peter,

ook ik woon in De Wolden. Ook mijn adres is niet bekend bij providers. Terwijl ik toch al vanaf begin van de aanleg (2016) fiber heb van Tweak. Alleen Freedom geeft aan fiber te kunnen leveren… Wel vreemd dat die ene provider wel aangeeft dit te kunnen terwijl alle andere providers het netwerk niet kennen. Zelfs Delta Netwerk (heeft uiteindelijke het netwerk van Glasvezel De Wolden overgenomen) kent adres niet.
probleem in deze is dat Tweak aangeeft gewoon te stopen medio januari 2024. Dan is het dus over en uit volgens medewerker van Tweak. Volgens deze medewerker stop het netwerk helemaal. Ben je tegen die tijd niet overgestapt houdt het dus gewoon op en heb je geen internet, telefoon, tv meer… Alleen ik kan nergens naar toe om over te stappen.
verplicht naar Freedom is natuurlijk geen vrije keuze. (en ik vraag me af als puntje bij paaltje komt of Freedom kan leveren omdat het adres niet bekend is bij Delta)

Overstappen op dsl is geen optie met een snelheid van ca 8mb/s

1 like

TriNet levert ook in De Wolden (55 euro/maand zonder korting voor eigen apparatuur).
https://www.deltanetwerk.nl/telecomaanbieders/

Mogelijk is het bericht van Tweak iets te vroeg gekomen. Bij Tweak was onderliggende partij Cambrium en die gaat ook weg. Verwacht dat er achter de schermen gewerkt wordt aan alternatief waardoor er weer meer providers beschikbaar komen.

Ik vond ook deze: SNLR Glasvezel (snlr-glasvezel.nl)](Glasvezel in De Wolden | SNLR Glasvezel). Ken ze niet maar ze lijken ook het 1Gbit aanbod in De Wolden te hebben.

Hoe kom je aan TriNet? Op de link die je stuurt zie ik deze niet staan.

Helaas is mijn adres bij geen enkele provider bekend, ook niet bij netbeheerder blijkt.
Heb nu mail naar Tweak gestuurd om te vragen naar oplossing.
Volgens Odido winkel kon dit nl liggen aan feit dat Tweak de lijn afgemonteerd heeft toendertijd en dus adres niet vrijgegeven heeft.
We wachten af…

1 like

Ik heb ook antwoord van Tweak gehad. Ze werken achter de schermen aan een oplossing en verwachten de gebruikers tijdig te mailen met een aanbod. Dit doen ze als ze de netwerkkant hebben opgelost door wegvallen Cambrium bij Tweak klanten.

Ik denk dat je iets anders bedoelt dan tweak (freedom misschien?) want tweak is van Cambrium van odido dus gaat echt weg.

Nee, bedoelde echt Tweak. Als dochteronderneming van Odido proberen ze echt wel te borgen dat er een alternatief komt. Tenminste ook Odido. :wink:

Het is een rommeltje rondom Glasvezel De Wolden. Er is geen up-to-date en compleet overzicht te vinden van providers die via dit netwerk beschikbaar zijn.
Ik las in een ander forum over TriNet en inderdaad beschikbaar …

SNLR zit er al vanaf dag één bij. Misschien een idee om de eigenaar van ons glasvezelnetwerk te zoeken (wie is het nu? Re-Net, Rendo, Deltanetwerk?) en die te vragen welke providers beschikbaar zijn.

Ik heb gisteren een bericht terrug gekregen van Delta Netwerk die netwerk van Glasvezel de Wolden beheerd.
Het probleem is bekend bij hun dat de andere providers onze postcodes niet kennen,tenminste bij de meeste providers.
Naar verwachting zal aan het einde van dit jaar mogelijk moeten zijn om over te stappen naar een andere provider van Glasvezel de Wolden.