Tweak gaat op in Odido en stopt begin 2024

Daar is het bericht en dag waarvan je wist dat deze zou komen:

We willen je graag informeren dat Tweak begin 2024 ophoudt te bestaan als Internet Service Provider.

Vorig jaar zijn we gaan samenwerken met Odido. Onze volgende stap in de integratie is dat Tweak volledig opgaat in Odido en stopt als zelfstandig glasvezelmerk. Eén sterk premiummerk is waar Odido voor staat en gaat. Zo kan de dienstverlening kwalitatief hoog en goed betaalbaar blijven.

Binnenkort benaderen we je met een persoonlijk aanbod. Je hoeft nu niets te doen en jouw verbinding blijft gewoon werken.

Op tweak.nl/odido lees je meer over onze samenwerking, aanbiedingen en extra mogelijkheden.Je vindt er ook antwoorden op veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen, stuur dan een e-mail naar info@tweak.nl, of bel onze servicedesk op 0800 – TWEAKHD (0800 – 8932543).

Met vriendelijke groet,

Het Tweak Team

Dit was te verwachten. Alvast twee vragen gesteld:

  1. Ik heb een EIGEN router/modem in gebruik. Dit is een Fritzbox 5590 fiber router. Kan ik deze blijven gebruiken bij Odido.
  • Ik maak dus gebruik van het recht om een eigen router/modem te gebruiken
  1. Geldt dat bij het in orde maken ik < 1 dag offline ben/ga en dat de monteur van Odido op locatie een en ander werkend op gaat leveren?

En vragen die openblijven:

  1. Kan ik bij basis internet telefoonnummer meenemen waarbij mijn DECT telefoons blijven(d) werken met mijn bestaande telefoonnummer

En zo nog veel meer vragen.

Maar aan dit feestje hangt een nare nasmaak om dat je veel meer gaat betalen en dus duurder uitbent en maar moet blijken of Odido net zo klantvriendelijk is als Tweak altijd is geweest. Grote kans van niet omdat het een grote speler is die van standaardisatie houdt.

Hoe kijken jullie naar dit bericht als Tweak klant?

1 like

Het onvermijdelijke is gekomen helaas. Wat je zegt, behoorlijk wat vragen.
De prijs is voor mij niet veel hoger, maar wel hoger. Ik ga naar 40 euro per maand. (internet only) Dan heb ik 1 gig aansluiting, en omdat ik een (oud) Tele2 mobiel abo, heb gaat er 5 euro van af. Dus op basis van het jaar contract van tweak, ga ik een kleine 4 euro meer betalen per maand. Dat is te overzien.

Maar dan…
Eigen apparatuur?
News server?
Kwaliteit?
Service? (op basis van de kwaliteit eigenlijk nooit nodig gehad)
Overstap garantie in 1x goed?
Modem op afstand door Odido te bereiken en te beheren? (privacy)
Censuur?

Ik ga met name de vrijheid die ik had met mijn aansluiting missen denk ik. Alleen een kabel en succes er mee, stond mij erg aan bij tweak altijd. Ik hou niet zo van controle.

3 likes

Ja, ik voelde het al een beetje aankomen. Sinds half Sept zijn zo’n beetje alle BGP sessies van Cambrium stopgezet en wordt alle verkeer doorgesluisd naar het T-Mobile AS. Dat was voor mij het punt waarop ik dacht dat er wel eens meer zou kunnen gebeuren dan aangekondigd met de overname.

Sinds begin dit jaar heb ik Tweak thuis voornamelijk in gebruik als backup-verbinding en voor TV ivm uit de hand gelopen hobbyproject (eigen AS en L2 verbinding vanuit huis naar datacenter) dus ik ben er wat minder afhankelijk van, maar het is wel zonde. Altijd met plezier gebruik gemaakt van Tweak, stabiele verbinding en prompt geholpen bij vragen. Ik ben benieuwd of Odido eigen modemkeuze, vast IP en IPv6 blijft ondersteunen.

2 likes

Hallo Allemaal,

Ik vind het bijzonder jammer dat Tweak verdwijnt, ik zit er al vanaf het begin en het werkt super.
Nu steelt T-Mobile het gewoon want ze worden gedwongen, geven er een andere naam aan “Odido” en daar moeten wij als klanten van Tweak het dan mee doen.

Ik heb sterk mijn twijfels wat het overstappen aangaat, want ik heb mensen in de straat welke met T-Mobile werken, deze hebben altijd iets te klagen, over de TV, over de Up en Download van het internet en dat is het laatste waar ik zin in heb, dus echt sterke twijfels.

Groetjes,
Snuif (Hans)

Freedom biedt nu een korting van € 100 als Tweak klanten naar hen overstappen.

Als oude Klant van Tweak en nieuwe, tevreden klant van Freedom, wilde ik jullie DIT BERICHT niet onthouden!

Freedom is gewoon te duur, die prijzen slaan nergens op (71 euro voor 500 en 76 euro voor 1gb/s in mijn geval). En het standaard tegenargument “ze bieden zoveel meer” is bij mij niet van toepassing. Ik heb dat nu niet en ik mis het ook niet.

2 likes

Ik begrijp het helemaal. Ik vind dat ook erg prijzig!

De prijs wordt in grote mate bepaald door bet netwerk waarop de dienst van de ISP wordt geleverd. Daar kan Freedom niet veel aan doen.

Hier Freedom Internet Only voor € 49 per maand bij gebruik van mijn eigen Fritz!Box 5590 op een 2,5 Gbit/s. down / 1,25 Gbit/s. up lijn op het glasvezelnetwerk van e-fiber. Voor mij was de overstap dus niet zo moeilijk. Nu ik bij Freedom zit ervaar ik alles ook net even beter dan voorheen bij Tweak. Wel was ik bij Tweak altijd prima tevreden over de prijs/kwaliteitverhouding! TV neem ik wel rechtstreeks bij Canal Digitaal af en kijk via hun SmartTV app. Uitgaand bellen (VOIP) via VoipBuster en inkomende gesprekken (SIP) lopen via Cheap Connect. Alles werkt altijd als een zonnetje en zo kan ik ook de kosten nog een beetje in de hand houden. Het leven is al duur genoeg. Met Freedom via e-fiber heb ik gewoon geluk gehad! Het gebruik van een door KPN aangelegd glasvezelnetwerk is gewoon erg duur.

Gelukkig modem houden maar wel borg kwijt, pakket odido al binnen, alleen maken zij helaas wel van pon gebruik dus mediaconverter van huawei er bij, ben dus ben zeer benieuwd of ik de 991 down/up ga halen gebruik dan wel de wan poort vd fritzbox begin november krijg ik de aansluiting, ben zeer benieuwd en ik laat het weten

Heb jij het dan over de Fritzbox 5490 ?
Ik heb de opvolger de 5590.
We horen allemaal graag natuurlijk of en hoe het werkt met het instellen van de Fritzboxen in combinatie met Odido.

1 like

Ik heb gisteren contact gezocht na hun aankondiging betreffende de Tweak “features” die ik graag wilde behouden met een overstap naar Odido. Inmiddels antwoord:

  • Vast IP (v4): Niet mogelijk
  • IPv6: Niet mogelijk
  • Vrije modemkeuze: Ja, maar met wat meer knutselwerk dan bij Tweak, hoe is te vinden op de Odido Community

Dat wordt voor mij een no-go dus. De reden waarom veel mensen voor Tweak kozen verdwijnen nu als sneeuw voor de zon.

1 like

Vooral dit laatste steekt mij: * Vrije modemkeuze: Ja, maar met wat meer knutselwerk dan bij Tweak, hoe is te vinden op de Odido Community

Tweak/Odido moet ons (niet vanuit een Community) gewoon ondersteunen om dit goed aan de praat te krijgen waarbij je niet gedurende de migratie tegen allerlei omvormens etc. aanloopt en de monteur die je eventueel in kunt huren moet hier gewoon bij helpen!

Wij hebben niet gevraagd om afgesloten te worden en gemigreerd te worden naar Odido. Tweak is ONDERDEEL van Odido geworden zeggen ze en dan moeten ze als service naar de klanten de migratie ook ondersteunen.

Als Odido echt wil laten zien dat ze goed voor de Tweak klanten zijn dan doen ze er ALLES aan om de migratie voor Tweak klanten te begeleiden, ook bij eigen modemkeuze, en ze niet af te doen er staat iets hierover op onze community.

Je zorgt maar dat de migratie pijnloos verloopt voor Tweak klanten die onderdeel van Odido geworden zijn!

Iedereen het hiermee eens?

2 likes

Ik heb de 5530 prima apparaatje vind ik, alleen nu gaat glas er meteen in dat kan dus niet op een normale manier bij odido op zich maak mij dat niet zoveel uit zolang de verbinding maar stabiel is en richting de 1000 gaat ik zal mijn bevindingen hiet door geven zodra de monteur is geweest, voorkeur ging wel naar freedom maar wat een bedrag en dan zit je dus eigenlijk op kpn net zoals xs4all voorheen

Je kunt i.p.v. de mediaconvertor te gebruiken ook een voor het glasvezelnetwerk geschikte SFP kopen. Zo kun je de Fritz!Box toch direct op de glasvezelkabel aansluiten. Daarna dien je wel het modem ID dat aan de onderkant van de onderkant van de Fritz!Box door te geven aan de nieuwe ISP, omdat die anders het modem ID van de mediaconvertor blijven hanteren.

De benodigde SFP voor nieuwere Fritz!Boxen 5530 en 5590 kun je HIER evt. kopen. Voor oudere Fritz!Boxen, zoals de 5490 dien je nog wel de mediaconvertor te gebruiken, omdat daarin geen SFP kan worden geplaatst.

Informeer wel eerst even bij jouw nieuwe ISP welke SFP je nodig hebt. G.PON of XGS.PON, ervan uitgaande dat je nu een AON SFP hebt.

Weet iemand al hoe het gaat werken op het eigen netwerk van Tweak. Ik zit aangesloten op de eigen hardware van Tweak en met een SPF module in de UDM Pro verbonden. Gaan zij dan terug op het KPN netwerk? Of blijft dit behouden?

Het netwerk zal waarschijnlijk verdwijnen, of mogelijk verkocht worden.
Maar dat is pas na de opheffing van de naam, en het stopzetten van de abonnementen natuurlijk.

Het schijnt dat Fiber Operator COANet wil overnemen.

Zeker!

Ik heb een SFP voor AON direct in mijn Unifi Dream Machine Special Edition (UDM SE). Als dat niet zo kan blijven dan hoor ik dat graag van Tweak.

Glasvezel De Wolden is een AON-netwerk. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit om gaan bouwen naar XGS-PON omdat er een-op-een glasvezel loopt tussen huis en wijkcentrale. Dus ik verwacht qua netwerk geen veranderingen.

En als Odido niet voldoet aan de wettelijke plicht om alle detail-informatie voor het gebruik van een eigen modem beschikbaar te stellen dan gaan we toch naar de ACM?

Mijn abo loopt t/m mei 2024. Daarna zie ik wel wat ik doe. Misschien wel Ziggo …

Als tweak voor de tijd stopt (“begin 2024”), dan kan je je jaarcontract niet uitdienen. Ik heb dit zelf nagevraagd bij de helpdesk. Mijn eigen contract loopt tot medio juni.

__________________________________ Van de Tweak site. _______________________________

Hoe zit het met de terugbetaling van mijn lopende jaarbetaling?

De kosten voor het gebroken jaar worden met terugwerkende kracht verrekend naar het geldende reguliere maandtarief. Bijvoorbeeld: na het eerste jaar wordt het Internet en Bellen abonnement na vijf maanden beëindigd. Je hebt dan 5 maanden gebruik gemaakt van de huidige lopende jaarbetaling. De terugbetaling wordt dan als volgt berekend: €440 – (5*€44) = €220,-.

Ik vraag me wel af of de voortijdige beeindiging wel in overeenstemming is met de algemene voorwaarden. Met name in artikel 9 lees ik niks dat Tweak toe zou staan dit zo te doen.

1 like