Unifi Dream Machine Pro (UDMP) via SFP verbonden zonder FritzBox router

Het is mij na lezen van diverse berichten met overal een stukje relevante info gelukt om mijn Dream Machine Pro rechtstreeks op glas aan te sluiten. Juist door het delen van dit soort info is het mij nu ook gelukt. Om wat terug te doen hierbij de stappen die ik heb genomen. Had diverse foto’s om het te tonen maar mag kennelijk maar 1 toevoegen als nieuwe gebruiker. Hopelijk helpt onderstaande weer anderen die de stap willen zetten.

Gr. Peter

Ik heb een aansluiting in gemeente De Wolden.
Voor mijn rechtstreekse glasaansluiting heb ik bij fs.com de volgende 2 onderdelen gekocht:

  • BDLX SFP-GE-BX 1000BASE SFP 1310/1490 20km
  • fiber patch cable 2M, single mode, connector: LC/UPC-SC/APC simplex

Bij de UDMP heb ik de Ethernet WAN port gedisabled en de SPF+ WAN port aangezet en als WAN geconfigureerd. Hieronder de kleine aanpassing.

Ik heb nu een Internet & Telefonie abonnement dus moet bij de WAN verbinding nog VLAN 34 instellen voor de WAN Internet verbinding om te functioneren. Gebruik zelf NLZiet voor televisie dus hoef niet extra te klooien met VLAN 4.

Het resultaat mag er zijn. FritzBox eruit en slechts 2 kabels in mijn UDMP, een glasvezelkabel voor Internet en eentje richting de switch waar alle LAN aansluitingen zitten en de Unifi APs die nu met WPA2 en WPA3 werken en Wifi 6 ondersteunen. Volgende stap wordt de inzet van een Netgate PFSense firewall ervoor waarmee ik alles met VLANs ga scheiden en meer op security vlak ga doen. Hierbij wil ik wel aangeven dat naast het meer veilig krijgen ik het ook gewoon leuk & leerzaam vind om te zien wat er bij komt kijken om dit in te zetten en hoe goed & niet goed dit werkt in het thuisnetwerk vol “evil” IoT apparaten zonder gebruikersgemak en snelheid in te leveren.

2 likes

Toch een afbeelding van gebruikte SFP module.

1 like

En afbeelding gebruikte kabel.

1 like

Instellingenscherm waar alleen VLAN 34 is toegevoegd.

1 like

Resultaat met UDMP met alleen glasvezelkabel en kabel naar switch en zonder de FritzBox 5490.
Het 19" formaat van UDMP past niet echt lekker in de meterkast. :wink:

1 like

De speedtest van UDMP met situatie zonder FritzBox.

1 like

super bedankt voor je informatie. ik heb nog geen glasvezel, maar is zeg maar onderweg.
weet jij hoe ik ook tv en- of telefonie op deze manier geregeld krijg?

tv neem ik via tweak canal digitaal en wil deze kijken op mijn samsung tv met de canal digitaal app. moet je dat ook vlans instellen?

Als je TV kijkt via de CD app heb je genoeg aan Internet+Bellen. Dan moet je VLAN 34 instellen voor internet: Vrije modemkeuze en eigen apparatuur - Tweak

Heb geen TV aansluiting, gebruik NLZiet.

Volgens mij heb je dan een extra VLAN nodig die voor TV streaming gebruikt door de provider.

Bij Tweak website en dit forum vind je wel info hiervoor.

ok, bedankt. ik zit ook nog te denken om nlziet te nemen ipv canal digitaal, ik heb met beide nog geen ervaring. bellen zie ik vanaf, dus dan zou internet only voldoende zijn. en dan hoef ik geen vlan te configureren zie ik. alleen nog even kijken welke SFP en glas kabel ik nodig heb. ik krijg het E-Fiber glas aangeboden.

Je kan NLZiet 1 maand gratis testen volgens mij. Als je goede smart TV hebt werkt het perfect.

1 like

Niet voor de app. Die gebruikt gewoon je internetverbinding. Voor de CD settop box wel.

1 like

Klopt, met de CD app of NLZiet en geen bellen heb je aan Internet Only genoeg en heb je geen VLANs nodig.

1 like

Waarom niet de Firewall en Vlan opties gebruiken van de UDM? en specifiek er een netage PFSense tussen hangen?

Vlans worden ook aangemaakt in UDM en gekoppeld aan wifi netwerken. Pfsense heeft veel meer opties mbt FW en dat vind ik naast zinnig ook gewoon leuk.

Hi Peter,

Wat leuk dit te lezen!!!
Ik heb zojuist me ook aangemeld bij Tweak.nl ook een 1GB only internet aansluiting afgesloten, en ook ik werk hier met de UDM-pro prima machine nu nog gekoppeld aan Ziggo 1GB, en ook dat werkt prima.
Ook ik stream de tv via NLziet en werkt allemaal zoals verwacht…

Waar ik wel een beetje nieuwsgierig naar ben is wat voor een glasaansluiting jij hebt.
Hier hebben ze gister een KPN glas binnen gelegd en we krijgen een XGSPON aansluiting wat dat ook mag betekenen.

Als jij misschien ook een XGSPON aansluiting van KPN hebt ben ik helemaal overtuigd en weet ik precies welke spulletjes er nog bij moeten komen om het te laten werken.

Dus als je nog info hebt over je glasaansluiting zou ik die graag willen weten.

Alvast bedankt en veel internet plezier met Tweak.

Groeten,
Hugo

ik heb een zelfde setup met UDM Pro, en rechtstreeks verbonden middels SFP module met de glasvezel (internet only). Als ik op de UDM Pro de snelheid test krijg ik prima snelheden, echter achter de UDM Pro kom ik niet verder dan ong 300; dit bekabeld. Ik heb IDS en IPS al uitgeschakeld gehad maar dit maakt geen verschil. Ook smart queue staat uitgeschakeld. Hier wellicht iemand een tip ??
Gr, Stef

Hallo Hugo,

Mooi dat je er wat aan hebt.
Ik heb de glasverbinding van RENDO Fiber (www.re-net.nl), wat voor type weet ik niet.

Gr. Peter

Om hoge snelheid te houden met je goede switches gebruiken met voldoende snelheid duplex. Ook moet uiteraard de netwerkkaart van het apparaat dat je aansluit ook voldoende snel zijn. Ik heb bekabeld zeer hoge snelheden kunnen halen en zelfs draadloos met WIFI6 waarbij meerdere banden gebundeld wordt. Ook daar geldt dat apparaat in kwestie meest bepalend is. Bij mij snel de (redelijke nieuwe) smartphones het snelst.

Gr. Peter

Hoi Peter,
Ik heb exact dezelfde config qua UDM Pro, die ik van ReggeFiber wil aansluiten. Ik kan helaas niet van

gaat dat werken?