Help jij ons 10 Gigabit te testen?

Denk het niet. Er is namelijk geen standaard voor 2.5G (of 5G) over glas. Dus dan moeten ze alsnog gewoon 10G naar je meterkast brengen… Dan kunnen ze net zo goed gewoon 10G leveren.

Edit: tenzij ze met GPON aan de gang willen.

(X)GPON kan ook een kostentechnisch aantrekkelijke optie zijn met het “voordeel” in de x variant dat ze eindelijk hun 1 april statement waar kunnen maken dat je als klant je eigen kleur mag kiezen.:wink:

Ik gebruik nu meerdere jaren Tweak (internet only) als ZZP-er actief in de IT (ontwikkeling IoT).

Nu lees ik toevallig deze discussie en de effort die is gedaan om 10G als consumer product in de markt te krijgen. Waarom niet eerst fatsoenlijk IPv6 native ondersteunen? Dat heeft volgens mij een hogere prio dan 10G (hoewel dat natuurlijk minder catchy overkomt als reclame).

Ten tweede, ik ervaar Tweak als zeer stabiel maar als er problemen opdoemen kom je altijd terecht bij goed willende protocol op lezende support medewerkers. Het is bv aan dovemansoren als je zegt dat het probleem niet bij jouw ligt aangezien je keurig je DHCP lease ontvangt maar dat hun gateway plat ligt. Een uitleg dat de MAC van de linux server gespoofed is naar een (destijds) backup Zycel gateway wordt niet begrepen en men wil maar nieuwe Zycel firmware uploaden naar mijn linux server. Zou mooi zijn dat eerst wat effort gestoken zou worden in een betere tweede lijns support wat onnodige down-tijd voorkomt met bijkomende frustraties. Ze hoeven echt niet support te leveren op IPtables niveau maar een wat meer algemene kennis zou uitermate prettig zijn.

10Gbps is mooi, hoewel weinigen daar echt iets van merken momenteel, en zal uiteraard de toekomst ooit wel eens worden maar er zijn nog wel andere zaken voor Tweak om op te pakken lijkt mij. Het laag hangend fruit zullen we maar zeggen.

Een tevreden klant (dat dan wel weer :wink:)

@Grad, jouw reactie hoort in de categorie FEEDBACK thuis, niet hier.

@ BerndGaykema Nee hoor, ik reageer op de 10G plannen.
Even het stukje lezen.

Voor het geval je het nog niet tegen was gekomen, wat meer informatie m.b.t. native IPv6 kun je vinden op:

Er zijn dus redenen waarom het er nog niet is. Hopelijk komt daar binnenkort nog een 2021-update. :slight_smile:

M.b.t. 10Gbit, ik snap (vanuit interesse en vooruitgang, zowel technisch als op bedrijfsniveau) dat men ook hier mee bezig is ondertussen. Juist doordat Tweak dit het vanuit het forum initieert, komt het op mij als een relatief klein project over. Volgens mij hebben ze met dit project in ieder geval nuttige informatie verzameld, als ik de thread zo lees. Op zich dus fijn voor de toekomst. Ben benieuwd wat het brengt.

Maar ik ben het ook met je eens dat native IPv6 voor meer mensen relevant is (en ik denk dat we best mogen vertrouwen dat men dat bij Tweak ook door heeft). Gelukkig sluit het een het ander niet uit. :smiley:

Ik sta open om te helpen testen. Ik heb zojuist mijn huis bekabeld met cat 8 utp kabels om voor de toekomst klaar te zijn. Woon achtend in Harderwijk. Zelf vaardig om problemen op te lossen.

Ik sta ook open om te testen, Heb een Decom Next gen firewall als router met quad 10G dus tenminste geen consumenten problemen. woon achtend in deurne.

Laten we kijken wat 10gbps te bieden heeft. Waar kunnen we aanmelden?

Beste Randal,

Begrijpelijk dat je het zo goed mogelijk wilt hebben werken om het op de website te kunnen zetten.

Nu vraag ik me af of er misschien tegen eventuele extra vergoeding van mogelijk maatwerk alsnog dit soort verbindingen gerealiseerd kunnen worden. Kosten van dit soort verbindingen via andere providers zijn meestal alleen in 1:1 unshared beschikbaar voor echt zelf hosten. Daar niet altijd de behoefte voor is zou maatwerk bieden voor eventueel 10gbit via jullie natuurlijk fijn zijn.

In mijn geval heb ik alle apparatuur in huis, bijvoorbeeld de ER-8-XG en 10gbit glasvezel door heel mijn huis tot aan de computers. Ook zou ik best mijn eigen SFP+ module willen aanschaffen. Het maatwerk lijkt me dan ook beperkt tot mijn lijn op een 10gbit poort aansluiten in de wijkkast (indien die aanwezig zijn, maar dat lijkt met wel voor uplinks e.d.?)

Zouden dit soort verzoeken tegen een extra betaling mogelijk zijn?

2 likes

Ik snap je vraag om maatwerk wel en het is leuk om het enthousiasme voor meer dan 1 Gigabit te proeven. Het probleem met maatwerk is dat we er erg slecht in zijn. Onze servicedesk moet elke dag klanten te woord staan en hoe meer de abonnementen die klanten op elkaar lijken hoe beter. Het is niet makkelijk in alle processen en support goed rekening te houden met uitzonderingssituaties.

Beter om ons goed in de gaten te houden, we broeden natuurlijk nog steeds op meer snelheid.

1 like

Hier ook interesse om tegen vergoeding 10gbit te kopen. Support niet nodig. Gewoon omprikken in centrale in de uplink poorten. :ok_hand:

Dat dus. Gaan met die banaan.

Begrijp het absoluut maar om maar even te vergelijken, voor een 10gbit via dataweb krijg je een aanschaf kosten van 3-5k euros en dan nog 5000 euro+ per maand toegerekend. Maar dan heb je ook wel wat natuurlijk, een verbinding die gegarandeerd 10gbit is met uptime garanties van 99.99+ waarmee je zelf kan hosten. Maar dat is nou net weer te overkill voor wat ik nodig heb. Een keer in de zoveel tijd VM images over sturen naar AWS of naar mn colega in duitsland en misschien eens wat pronken met een speedtest hier en daar voor wat internet points. Daar heb ik geen 10gbit unshared line met 99.99% garantie voor nodig.

Die eenmalige aanschaf vergoeding mag dus in mijn geval ook wel ruim kostendekkend zijn terwijl het dan alsnog interessant blijft om er voor te gaan als de maandelijkse kosten binnen de perken blijven. Want die 5k bij dataweb had ik betaald als de maandelijkse kosten niet zo extreem waren

Ik blijf het met veel nieuwsgierigheid volgen en mochten er ooit opties zijn dan hoor ik het graag. Heb er best wat serieuze centen voor over.

2 likes

Exact wat Marco zegt!

Een eenmalige bijdrage van 5-10K voor de eventuele apparatuur vervanging in de city pop zou ik ook als een no-brainer beschouwen, zolang de maandlasten maar te behappen zijn. Mijn hele netwerk tot aan alle netwerkpoorten is namelijk direct verglaasd bij het lezen van deze post.

1 like

Jullie vergelijken nu alleen een zakelijke verbinding met een consumentenverbinding, niet echt een eerlijke vergelijking.

Overigens zijn zakelijke verbindingen niet altijd 1 op 1 gekoppeld aan de snelheid van het koppelvlak, en ook de bandbreedtegaranties/overboeking niet.

@jllerk Dat verglazen van je lan is geen noodzaak voor 10Gb/s ethernet. :upside_down_face:

1 like

Ik las dat Delta fiber vanaf volgend jaar ook 10gbit wil gaan aanbieden. Is er al duidelijk wanneer wij kunnen gaan overstappen naar 10 gbit? Ik ben bezig met verhuizen en bij de aanvraag even gebeld maar werd door de helpdesk hierheen verwezen. Heb al een 1gbit aangevraagd per 16 augustus en een Unifi udm pro klaar staan.

2 likes

Wanneer gaan jullie nu echt van start
Delta gaat vanaf donderdag
https://tweakers.net/nieuws/185276/delta-maakt-1gbit-s-standaard-voor-glasvezel-en-komt-met-8gbit-s-abo.html
Aanbieden

2 likes

Ik zit ook nog steeds met smart te wachten op deze optie! Take my money already please!

2 likes

Inderdaad. Kom maar op met die 10G aansluiting; mijn spullen zijn er klaar voor. Koop ik zelf de SFP+ desnoods wel :wink:

2 likes