Help jij ons 10 Gigabit te testen?

Update: deze test is afgelopen en wij zoeken geen nieuwe aanmeldingen.

Wij zoeken Gigabit-pioniers die ons willen helpen 10 Gigabit-abonnementen breder te testen. Eerder konden inwoners van de Wolden al kiezen voor 10 Gigabit snelheid, later dit jaar willen wij deze snelheid aanbieden overal waar Gigabit mogelijk is. Daar komen natuurlijk wat technische uitdagingen bij kijken, en we denken dat we de noot gekraakt hebben. Om dat zeker te weten zoeken wij een handvol klanten die ons willen helpen deze snelheid in de praktijk te testen.

10 Gigabit

Hoe snel is te snel? Het is een vraag die ons bijna dagelijks bezighoudt. Als jij een abonnement met Gigabit hebt dan hoeven wij jou niet uit te leggen hoe lekker het is dat jouw verbinding gewoon wagenwijd openstaat. Want een verbinding van 1000 Mbit is al heel erg snel. Zo snel, dat je zelfs onder ideale omstandigheden niet altijd de maximum snelheid haalt.

De snelheid van 10 Gigabit zien wij als een pioniers-abonnement. Een internetverbinding voor de echte snelheidsduivel, die het maximale uit zijn glasvezelverbinding wil halen en bereid is daar dito apparatuur voor aan te schaffen. Meestal worden 10 Gigabit-verbindingen enkel gebruikt in groot-zakelijke oplossingen, of om datacentra aan elkaar te verbinden.

Een gemiddelde gebruiker heeft daarom een flink overschot aan zoveel snelheid. Dit product is daarom met klem niet geschikt voor zakelijke toepassingen. Het is een verbinding bedoeld voor de klanten die net als wij geloven dat techniek niet de beperkende factor mag zijn, en dat vooruitlopen op de rest de moeite waard is, en ontzettend leuk is.

Pioniers gezocht

Voordat we de abonnementen met 10 Gigabit breder gaan verkopen willen wij ze eerst graag beter testen. Daarom zoeken wij een aantal klanten dat nu al Gigabit gebruikt maar bereid is hun verbinding te vertienvoudigen. Dat betekent wel dat je bepaalde risico’s neemt, en dat geen ‘normale’ support mogelijk is. Wij staan je waar nodig vanuit technisch perspectief bij, je snapt ook dat je gebruik maakt van een experimenteel product.

Wij willen graag een paar ‘fair use policy’ afspraken maken voor het gebruik van deze verbindingen. Niet omdat we je willen beperken, maar omdat we willen afspreken waar de grenzen liggen.

De pilot houdt het volgende in:

  • Wij zoeken een aantal bestaande klanten die hun Gigabit verbinding de rest van het jaar gratis willen upgraden naar 10 Gigabit. Hierna heb je de optie de verbinding te blijven gebruiken, of terug te keren naar je ‘gewone’ Gigabit verbinding. Je betaalt gedurende de test hetzelfde tarief als nu.
  • Als je graag mee wilt doen aan deze test dan kun je dit kenbaar maken in dit topic. Wij zullen uit alle inzendingen de meest geschikte kandidaten selecteren.
  • Het is onze intentie om de 10 Gigabit abonnementen ‘Internet Only’ aan te bieden voor €89 per maand of €890 per jaar, met eenmalige kosten van €250. Tijdens deze test betaal je nog tijdelijk het huidige tarief. Als je uiteindelijk besluit 10 Gigabit te willen houden, dan betaal je hiervoor het reguliere tarief.
  • We leveren een mediaconverter in bruikleen gelijk aan, of vergelijkbaar met de Mikrotik CRS305-1G-4S+IN inclusief 10 Gigabit SFP+ modules.
  • Je bent bereid mee te werken met tests, vragen en experimenten van ons technische team.
  • Aanvankelijk is 10 Gigabit alleen beschikbaar in de smaak ‘Internet Only’ maar wij vragen op voorhand of je bereid bent mee te werken aan het testen van bellen en televisie. Hiervoor zullen dan geen extra kosten worden gerekend.
  • Wij zijn van plan 10 Gigabit zo breed mogelijk beschikbaar te maken, maar als je meedoet aan deze test ga je ermee akkoord dat wij kunnen besluiten dit product niet te lanceren.

Regeltjes en Fair Use Policy

  • Het 10 Gigabit abonnement is bedoeld als pioniers-product voor privé- en hobbymatig gebruik door consumenten. Je wil dit abonnement graag gebruiken uit technische interesse en omdat het gaaf is, niet omdat je doeleinden hebt waarvoor 10 Gigabit minimaal vereist is.
  • Ons netwerk is overal begroot op minimaal 10 Gigabit, maar daar maken wel meerdere klanten gebruik van. Het is dus onmogelijk te garanderen dat ten alle tijden in de gehele keten 10 Gigabit beschikbaar zal zijn. Dit kan worden gehinderd door andere klanten en jij kunt andere klanten hinderen. Wij behouden ons dan het recht voor de verbinding te staken of terug te brengen naar 1000 Mbit bij misbruik of overlast.
  • Hoewel het netwerk van Tweak geschikt is voor gebruikers met 10 Gigabit, is het merendeel van internet dat nog niet. Wij kunnen dan ook geen garanties geven dat het mogelijk is altijd de volle 10 Gigabit te gebruiken.
  • De verbinding mag niet gebruikt worden voor het (weder)verkopen van zakelijke diensten of het hosten van zakelijke dienstverlening zoals bijvoorbeeld een datacentrum of andere betaalde of commerciële diensten.
  • Het is mogelijk meerdere IP-adressen te gebruiken. Onredelijk gebruik van deze mogelijkheid en het overschrijden van drie adressen is niet toegestaan.
  • Het maandelijkse verkeersvolume mag niet lange tijd exorbitant hoog zijn. Dat kan namelijk onredelijke (transit)kosten met zich meebrengen. Wij behouden ons dan het recht voor de verbinding te staken of terug te brengen naar 1000 Mbit bij misbruik of overlast.

Met deze handvatten denken wij een aantal redelijke afspraken te maken omtrent het gebruik van de verbinding.

Om mee te doen:

Geef in dit topic aan dat je graag mee zou willen doen en waarom wij jou zouden moeten kiezen als een van de eerste paar klanten waarmee wij willen gaan testen. We treden dan met je in contact om te achterhalen welk klantprofiel bij jouw forum-account hoort. Als jij ons een geschikte kandidaat lijkt dan plannen wij een telefonisch interview in waarin wij overleggen dat wij het eens zijn over de uitgangspunten en de voorwaarden van deze test. Ook kunnen wij afspreken wanneer wij langs kunnen komen om je verbinding aan te sluiten en de eerste tests samen uit te voeren.

12 likes

Het lijkt me super om mee te kunnen doen met deze test. Al zal ik daarvoor wel enkele aanpassingen moeten treffen in mijn thuisnetwerk als ik wordt geselecteerd :slight_smile:

1 like

Lijkt me vet gaaf om de 10 Gbit verbinding te testen! Ik meld me hierbij aan!

1 like

Wij doen graag mee! Eventueel als 2e lijn naast onze bestaande verbinding zodat we ook daadwerkelijk nuttig kunnen testen en experimenteren. De fibers liggen er gelukkig al en de technische kennis is hier ook aanwezig om elkaar van nuttige informatie te voorzien.
Leeuwarden, en voldoende 10Gbit apparatuur in house,

Onze Pitch:
Wij hebben lokaal een development-omgeving gelijk aan onze cloud-omgeving en een datacenter draaien. Deze omgeving bestaat uit verschillende machines en repliceert regelmatig grote hoeveelheden data met de setups in verschillende datacenters. Kennis van allerlei netwerk-lagen, protocollen en de use case voor snelle synchronisatie tussen meerdere locaties maken ons een interessante partij om mee te testen. Bij problemen of uitdagingen kunnen we actief meedenken omdat we voor onze eigen omgevingen ook met al dit soort technieken werken.

2 likes

Ik zou me ook willen aanmelden.

Almere-Buiten regio en reeds 10Gbit apparatuur in huis.

2 likes

Bedankt voor alle antwoorden alvast, we gaan vast genoeg proefpersonen vinden!

We zijn vooral ook benieuwd naar jullie ‘pitch’ en wat jullie de ideale kandidaat maakt :wink:

1 like

Ik zou graag mee willen doen; concreet wil ik een publieke Mikrotik-speedtest-server gaan hosten met een RB4011 op 10Gbit met een separaat ip-adres.

2 likes

1 gig is niet altijd genoeg. Meer is beter . Dus wil graag in de pilot zitten.

1 like

Mij lijkt het leuk om mee te doen. Woon zelf in enschede en er runt al 10gb door mijn huis, en run ook 24/7 servers dus zou me zeer leuk lijken om mee te mogen doen, en jullie te helpen

2 likes

Ik doe graag mee met de test, 10Gbit netwerkapparatuur is zo gefixed.
Mijn motivatie om hieraan mee te doen: draai al een tijdje mee in de netwerkwereld en verstook de nodige data per maand dus deze combinatie lijkt mij prima :slight_smile:

Native IPv6 zou ook een mooie stap zijn.

2 likes

Graag meld ik mij hiervoor aan! Woon in Almere met de al hele snelle gigabit verbinding van jullie maar 10g krijg ik nog sneller mijn backups binnen uit het datacenter

2 likes

Ik doe graag mee! Ik weet wel een of twee dingen over Internet en Ethernet op hoge snelheden :slight_smile: en het lijkt me leuk om met jullie experiment mee te doen - ik heb nog wel wat ideeën over bijvoorbeeld IPv6 als we dan toch bezig zijn.

Remco van Mook

5 likes

Ik meld me graag aan om aan deze pilot mee te doen! Als bonus sluit ik niet uit dat ik vanuit het werk verschillende apparatuur zou kunnen lenen om het e.e.a. mee te testen.
Daarnaast heb ik toegang tot meer spul wat op 10G aan internet hangt om af en toe wat tests mee uit te kunnen voeren.

1 like

Ik meld mij ook graag aan! Het lijkt mij uitermate interessant om alle infrastructuur zo in te richten om de maximale mogelijke snelheid te kunnen behalen. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar latency verschillen tussen 1 gig en 10 gig en/of hier nog verbeteringen in zullen zitten.

Ik woon in een unicorn wijk waarbij er meerdere glasvezel verbindingen per woning zijn gerealiseerd (Reggefiber en e-fiber). Ik heb dus ook de mogelijkheid om A/B testen uit te voeren

1 like

Graag wil ik dit testen!

echter is deze dan met een vast ip? dan kan ik het volledig testen met zakelijke toepassingen.

1 like

Gaaf joh… Ik doe graag mee !! Dan kan ik mijn 10G Lab omgeving testen :scream::scream:

1 like

Ook ik meld mij graag aan. Ik ben woonachtig in Leeuwarden en heb al sinds het begin Tweak als provider. Ik werk veel vanuit huis en synchroniseer redelijk vaak bestanden tussen mijn huis en het datacenter. 10GBbs komt dan uitstekend van pas en kan dit goed voor jullie testen.

1 like

Ik heb ook interesse om met de pilot mee te doen. Ik zal vanaf januari voor het eerst in mijn leven een paaraanden zonder baan zitten (even bijtanken) en heb zit om een beetje te hobbyen + aan de grote klok hangen op fora als tweakers.net waartoe tweak.nl in staat is en wat er in de pijplijn zit. Heb zelf absoluut genoeg aan 1gb, maar ben benieuwd hoe downloaden via 10gb gaat en of het practisch nut heeft.

Dus ja, ik doe graag mee als mijn profiel past in de testgroep. (Regio Almere)

2 likes

Ik zou hier graag aan mee willen doen en mee willen helpen kijken of de plex gebruikers hier hun voordeel van kunnen behalen tevens kijken of ik vanuit huis medere mensen kan helpen met hun Nas problemen.

1 like

Yes ik doe graag mee, ik heb een webontwikkel bedrijfje en ik zou het super vinden om nog meer vrijheid te kunnen krijgen in remote werken en backup management.

1 like