Help jij ons 10 Gigabit te testen?

Hoewel Delta als een potentiële leverancier op de webpagina van Glasvezeldewolden staat kun je daar nog geen abo afsluiten. Zo gauw dat wel kan en er 8 Gbps mogelijk is in De Wolden ben ik daar klant … .

1 like

De prijs van onder de 70,- euro voor 8 gig up & down is ook een mooi prijsje…

Lees wel even de kleine letters, Je krijgt een modem wat op maximaal 2,5Gbit met internet praat.

De marketing magie:
1 poort op 2,5Gbit
3 poorten op 1Gbit
Wifi met 2,5Gbit potentieel

Samen zou dat een 8Gbit verbinding moeten heten

Heb toevallig de architect van Delta gesproken en de vraag gesteld waarom ze niet adverteren met 10 Gbit/s.

De binnenkomende lijn is gewoon 10 Gbit/s, maar je deelt met je buren, net zoals bij Ziggo. Rekening houdende met verliezen en overboeking adverteren ze daarom met 8 Gbit/s.

Je zou in theorie dus je eigen modem op kunnen hangen met een 10 Gbit/s ingang en dan de volledige lijn benutten. Ik weet alleen niet hoeveel apparatuur er al bestaat voor XGPON.

1 like

Beste,

Ik sta er voor open om mee te doen aan de test. Thuis zijn wij met zn vijf en gebruiken intensief internet. Tevens voor thuiswerk en voor privé gebruik een FTP/dedicated -
server staan waar o.a. games op gehost worden.
Het huidige abonnement van 1GBit weten wij al dusdanig te belasten dat de Setupbox van Amino begint te haperen als wij bijv. een speedtest of update downloaden op de PC. De Amino box wordt momentele dan ook zo goed als nooit gebruikt.

Gr,

Marco

Delta is begonnen met aanbieden voor 64 euro in caiway gebieden

ik zie na een jaar weer eens in te loggen dat we nog steeds op dezelfde plek staan.
jammer had er iets meer van verwacht zeker dat 10Gigabit niet eens zo gek meer is.

in Zwitersland bieden ze al een tijdje 25Gigabit aan voor €63.13 per maand :scream:

Work in progress. We zijn momenteel bezig met apparatuurselectie.

3 likes

mooi en goed om te horen, begrijp dat er wat andere zaken wat spannender waren voor jullie.
hoop alleen dat de geselecteerde apparatuur geen Mikrotik is, die is uit mijn rack gegaan.
na een jaar vertoond die toch wat problemen, mini drops in het netwerk, net lang genoeg om je bv van VPN de donderen.
zag wel dat het intern was want de backup internet werd niet aangesprokenen kwam al snel uit op de mikrotik, daarna ff googelen, meteen uitgezet.
dan daar maar even geen 10G :slightly_smiling_face:

maar wacht in spanning af.

1 like

Mooi nieuws Johan.

Ik ben benieuwd wat voor prijskaartje er bij Tweak aan gaat hangen.
Gezien ik dan ook al mijn netwerkapparatuur moet gaan vervangen houd ik het sws wel voorlopig bij 1 Gbit. :slight_smile:

Met 1Gbit van Tweak en IPv6 ben ik al een enorm tevreden klant. :slight_smile:

En dan te bedenken dat de 25Gigabit in Zwitserland met een mikrotik is. :slight_smile:
Heb ooit voor Ubiquiti gekozen ipv Mikrotik. Daar tot op de dag van vandaag nog gewetens bezwaren over (Ubiquiti levert na al die jaren nog steeds niet de software/functies die ze toen beloofde, of het is Alpha/Beta en dan foutief geimplementeerd of…)

ik heb de 312-4C+8XG maar dat is geen winnaar hoor.
en in de eerste testen hier werkte met de mikrotik in combinate met de sfp+module niet lekker.
en als je hier terug leest zegt Randal dat ook dat ze eigenlijk enterprise spul nodig hebben.

bericht van Randal in Nov 2020
Sorry voor de radiostilte. We hebben aardig wat effort in de test zitten maar het was natuurlijk in de geest van dit forum en dit topic dat jullie daar veel meer van zouden horen. Dat had ik eerder en uitgebreider moeten doen.

Inmiddels hebben we een aantal huishoudens waarbij 10 Gigabit werkt, en in alle gevallen was het best gedoe om het goed aan de praat te krijgen. De korte versie van het verhaal is dat er eigenlijk enterprise-niveau hardware nodig is om het goed te laten draaien. Voordat we dit op grotere schaal kunnen gaan verkopen en leveren wil je eigenlijk dat er meer pro-sumer apparatuur beschikbaar is.

We merken ook dat er gebruikers zijn die bekend zijn met 10 Gig en wat daar voor nodig is en gebruikers die het gewoon gaaf vinden om de snelste verbinding te hebben. Voor die laatste groep is het onze taak de snelheid zo toegankelijk te maken dat hij ‘fool proof’ te gebruiken is in huishoudens. Die laatste noot hebben we helaas nog niet naar tevredenheid kunnen kraken. Om de snelheid echt op onze website aan te bieden moet er eigenlijk betere huis-tuin-en-keuken-apparatuur beschikbaar zijn.

Tijdens de test is gebleken dat zelfs de die-hard klant die weet waar hij mee bezig is nog aardig diens best moet doen om 10 Gigabit lekker werkend te krijgen. De conclusie van bovenstaande test is dan ook dat we nog geen apparatuur hebben gevonden die echt doet wat wij willen. We zijn best een eigenwijze provider en ik sta ook volledig achter het idee dat 10 Gigabit beschikbaar moet worden ‘omdat het kan’. Op dit moment kunnen we alleen niet op schaal de service leveren die met de huidige beschikbare apparatuur mogelijk is. Elke verbinding zou eigenlijk een vorm van maatwerk worden en dat is gewoon niet de provider die wij zijn.

We hebben wel ontdekt wat volgens ons de route naar de snelheden van de toekomst moet gaan zijn. Die 10 Gigabit gaat er ook wel komen. Over de route daar naartoe kan ik helaas nog niet veel meer zeggen dan dat, maar ik denk dat we onze naam als snelste provider van Nederland ook in de toekomst eer aan blijven doen

Ik meld me hierbij aan.
Lijkt mij echt gaaf om 10 Gigabit te testen.

In mijn ogen zou 5Gbit ideaal zijn, omdat je dan twee apparaten kan hebben die zitten te downloaden met 1Gbit en alle andere gebruikers daar dan niks van zouden merken.

Ik vraag mij af of die Mikrotik apparatuur dat dan wel aan kan. Zelf heb ik een Mikrotik 1Gbit router waar ik wel tevreden mee ben (vooral vergeleken met Ubiquity en hun minder kwalitatieve updates), maar ik kan begrijpen dat voor andere gebruikers het erg overweldigend kan zijn om bijvoorbeeld een port te forwarden. Maar ik zag wel dat ze bezig waren bij Mikrotik met simpelere interfaces. Het is qua prijs kwaliteit verhouding best degelijk spul.

Ik wil graag net zoals in Zwitserland 25Gigabit.

Dat is genoeg om een provider te runnen.

2 likes

Is het nog mogelijk om aan te melden voor de test? :slight_smile:

I would like to test the 10 Gbps service!

Ik zou me ook heel graag aanmelden voor de 10gb test.

Is er al wat meer bekend Johan, of zijn jullie nog druk aan het testen?