Help jij ons 10 Gigabit te testen?

Kan ik nog steeds iets testen?

Frank - DreamScape Imc / Grid

Hoi Frank_Orbis,

helaas tot nu toe word er nog aangewerkt, ik zit net als jij te wachten.
Maar geduld het komt allemaal wel goed


Groet,
Snuif

Hallo,

Ik zou graag meewerken in het testen.
Zelf heb ik een unifi dream machine pro. Hier komen een aantal site To site VPN verbindingen binnen van familieleden om zo hun identiteit op internet beter te kunnen beschermen.

Groetjes Remco

Ik zou ook heel graag mee doen aan deze test.
Momenteel beschik ik over een full 10gigabit LAN netwerk, dus de WAN kant komt dan zeer welkom in diezelfde snelheid!

Graag zouden wij hier ook meedoen aangezien we hier met een huishouden van 12 personen altijd wel de volle 1Gbps gebruiken zou 10Gbps echt extreem welkom zijn en zou graag mijn bevindingen delen als ik mee mag testen zou hier in de toekomst ook best extra voor willen betalen lijkt me echt heel erg mooi als het hier thuis 10 x zo snel is als dat het nu al gaat ook al zijn we hier thuis super mega blij met Tweak ©

Bijna een jaar verder


1 like

Ja we worden goed op de hoogte gehouden door Tweak! :face_vomiting:

Niet te vergeten ook die tester zou ons op de hoogte houden


Pff, mensen!

Ik begrijp het hoor, belofte maakt schuld, maar om er nou zo negatief over te doen. Ze hadden de pilot ook in een “inner circle” kunnen houden, en dan waren we allemaal nog steeds happy met stabiel 1 Gbit.

Persoonlijk ben ik zeer geĂŻnteresseerd in de resultaten en voortgang, en meer nieuws is meer beter, maar er zijn ongetwijfeld redenen waarom informatie niet zo snel beschikbaar is als gehoopt of prioriteiten toch even anders liggen (volgens mij zit 2020 vol met redenen daarvoor).

En ja, mee eens, “sorry, dit ligt al een tijdje even stil” is ook informatie, en naar informatie kunnen we best blijven vragen (dat krijgen ze als ze de pilot openbaar starten!), maar aangenomen dat ze dit project in ieder geval deels zijn gestart vanuit interesse/nerd-isme, denk ik niet dat we ze aanmoedigen om meer informatie te delen door :face_vomiting:-reacties.

TL;DR: Ben ook benieuwd naar meer info, maar laten we positief blijven! :nerd_face:

Vermoedelijk gelden hier min of meer dezelfde argumenten als voor IPv6:

Misschien straks een cadeau voor onder de kerstboom :innocent:

In de begintijd van Glasvezel De Wolden werd er actief geadverteerd met een abo op 10 Gb/s. Heb nog spijt dat ik die toen niet genomen heb.
De website van tweak (https://www.tweak.nl/glasvezel/glasvezel-de-wolden.html) geeft echter nog steeds die 10 Gb/s weer: die zijn ze vergeten weg te halen :sweat_smile:

Sorry voor de radiostilte. We hebben aardig wat effort in de test zitten maar het was natuurlijk in de geest van dit forum en dit topic dat jullie daar veel meer van zouden horen. Dat had ik eerder en uitgebreider moeten doen.

Inmiddels hebben we een aantal huishoudens waarbij 10 Gigabit werkt, en in alle gevallen was het best gedoe om het goed aan de praat te krijgen. De korte versie van het verhaal is dat er eigenlijk enterprise-niveau hardware nodig is om het goed te laten draaien. Voordat we dit op grotere schaal kunnen gaan verkopen en leveren wil je eigenlijk dat er meer pro-sumer apparatuur beschikbaar is.

We merken ook dat er gebruikers zijn die bekend zijn met 10 Gig en wat daar voor nodig is en gebruikers die het gewoon gaaf vinden om de snelste verbinding te hebben. Voor die laatste groep is het onze taak de snelheid zo toegankelijk te maken dat hij ‘fool proof’ te gebruiken is in huishoudens. Die laatste noot hebben we helaas nog niet naar tevredenheid kunnen kraken. Om de snelheid echt op onze website aan te bieden moet er eigenlijk betere huis-tuin-en-keuken-apparatuur beschikbaar zijn.

Tijdens de test is gebleken dat zelfs de die-hard klant die weet waar hij mee bezig is nog aardig diens best moet doen om 10 Gigabit lekker werkend te krijgen. De conclusie van bovenstaande test is dan ook dat we nog geen apparatuur hebben gevonden die echt doet wat wij willen. We zijn best een eigenwijze provider en ik sta ook volledig achter het idee dat 10 Gigabit beschikbaar moet worden ‘omdat het kan’. Op dit moment kunnen we alleen niet op schaal de service leveren die met de huidige beschikbare apparatuur mogelijk is. Elke verbinding zou eigenlijk een vorm van maatwerk worden en dat is gewoon niet de provider die wij zijn.

We hebben wel ontdekt wat volgens ons de route naar de snelheden van de toekomst moet gaan zijn. Die 10 Gigabit gaat er ook wel komen. Over de route daar naartoe kan ik helaas nog niet veel meer zeggen dan dat, maar ik denk dat we onze naam als snelste provider van Nederland ook in de toekomst eer aan blijven doen :nerd_face:.

6 likes

Randal,

Bedankt voor jou antwoord, het is uitgebreid en voor iedereen nu duidelijk waar jullie mee bezig zijn, dus dit lost een heleboel vragen op


Groet,
Snuif (Hans)

Randel bedankt voor uw reactie!
Jammer voor de late reactie, maar vind het zeker tof dat u nu alsnog hebt gereageerd.
Het is nu duidelijker waarom, ik hoop dat de zoektocht naar de juiste hardware spoedig zal verlopen :slight_smile:

Groeten Michael (Al jaren tevreden over de gigabit verbinding)

@randal Ik kan me voorstellen dat de stap via 2.5 Gbps loopt, dat is goedkoper en lijkt op een doorbraak punt te zitten of denk ik dan in de verkeerde richting?

2.5 gbe wordt aardig gehyped maar moet los ondersteund worden, en dat terwijl 10gbe al aardig lang bestaat.

@grafzicht, dat is zeker waar, ik lees het verhaal van Randal als, nu kunnen we het niet leveren in een stabiele, betaalbare variant ( betaalbaar qua apparatuur). Ik kan me voorstellen dat 2,5 Gbps daar de scoort.

Laten we in ieder geval vaststellen dat we niet voor altijd op die 1 Gigabit kunnen blijven :nerd_face:.

2 likes

Over apparatuur die wel werkt met 10 Gbps, valt daar de Ubiquiti Dream Machine Pro ook onder? Is deze in Ă©Ă©n van de werkende set-ups in gebruik?

Reden van vragen: ik sta op het punt deze aan te schaffen en ben zo future proof.

In principe is er geen reden dat elk apparaat met een SFP+ niet zou moeten werken. Die Ubiquiti zou het uiteindelijk met de juiste SFP+ module gewoon moeten werken.

1 like