Ik heb de UDM-Pro besteld.
Interessant ding! Die bestond nog niet toen ik naar een 10G router op zoek was als vervanger voor mijn EdgeRouter X-SFP (alleen de EdgeRouter Infinity, en dat was overkill). Niet helemaal wirespeed, maar het komt aardig in de buurt. En hij is een stuk goedkoper dan de CCR.
Als die er was geweest toen ik m’n CCR kocht was ik bij Ubiquity gebleven denk ik…
bij ons ligt de fiber binnen kort en ik wil dit graag testen.
Pas wel op de udm pro die kun je op dit moment maar beperkt configureren. IPTV settings zoals die voor tweak nodig zijn kun je niet instellen.
Verder kan het ding keurig op 10gb routeren. Als je dpi praktijken aanzet dan gaat ie tot een 3,5 GB.
Overigens zijn alle Ethernet poort 1gb poorten en kun je alleen 10gb routeren middels de sfp+ poorten.
Ik wacht nog even tot de software wat volwassener is.
Wat zijn de beperkingen op dit moment? IPTV heb ik niet, ik heb puur het internet only abonnement.
Hij hangt nu in mijn rack en na wat instel struggles draait hij nu goed!
Gezien dat het een ding uit Ubiquity’s UniFi lijn is (de click-and-drool interface waar ze zo trots op zijn) vrees ik dat dat nog wel eens kan gaan duren dan. Daarmee mikken ze op de doelgroep ‘het moet gewoon werken’ en hoewel dat op zich een nobel doel is, gaat het bij hun meestal nogal ten koste van de ’ tweakability’, zullen we maar zeggen. Ik heb al genoeg verhalen gelezen over UniFi configs die je dus niet met de controller moest aanraken omdat die allerlei zaken niet snapte.
Een EdgeMax uitvoering van die UDM Pro zou eigenlijk ideaal zijn, voor ons tweakers dan. Of een MikroTik RB4011 met twee SFP+ cages natuurlijk Maar die komt niet denk ik; dan verkopen ze geen CCR1036-8G-2S+ meer…
Fully Agree… We gaan een beetje offtopic hierzo.
Alles wijst erop dat de UDM Pro ietwat versneld naar productie is gegaan. De machine kan veeeel meer dan nu mogelijk is qua configuratie. Men heeft ook compleet gebroken met de oudere USG config opties (dus geen JSON meuk meer) Om dan een router neer te zetten met als label voor uw enterprise… geeft bepaalde verwachtingen.
Dan kom je erachter dat je op je WAN geen mogelijkheden hebt tot multi VLAN, of uberhaupt een IP Range… IPv6 is buggy en de VPN mogelijkheden zijn veel te beperkt.
Mikrotik heeft er best een handje van om zichzelf in de weg te zitten anders.
Die hebben soms het (goede) idee iets voor allen.
Veel van hun apparaten zijn in basis dezelfde, maar kunnen net weer een kunstje meer of minder.
Als er vraag komt naar 10Gbe vanuit de prosumer markt, komt de RB5011 vanzelf
Momenteel is er vrijwel alleen vraag uit de hogere segmenten, dus is de huidige lijn het meest lucratief.
Over een half jaar zal die wel in een newsletter staan
At the moment is de CRS354-48G-4S+2Q+RM ‘maar’ 500€ adviesprijs
( een switch, I know, maar het geeft wel aan dat ze hun technieken aan het door ontwikkelen zijn )
Daar heb je weer gelijk in Die CRS3 serie switches in inderdaad krankzinnig goedkoop. Het is alleen jammer dat RouterOS op die dingen zo weinig van de onderliggende hardware benut; die Marvell Prestera’s die erin zitten kunnen veel meer dan je nu met die CRS3 switches kunt.
Maar misschien moeten we dit naar ‘Apparatuur’ verhuizen.
Ik vraag mij af of de inschrijving nog steeds open staat.
Ik ben namelijk van plan om een Unifi Dream Machine Pro aan te schaffen en deze zou perfect aansluiten op de 10GBp/s verbinding.
Ik denk niet dat het nog zin heeft,
de thread heeft inmiddels een paar honderd reacties, en ik denk dat er wellicht 2 of 3 mensen mogen testen voor het gewoon een abonnement wordt.
en daarbij dat was vorig jaar
Ja ik doe graag meet met de pilot
Ik doe graag mee, een van de redenen dat ik voor Tweak kies.
@randal Ondertussen heb ik ook mijn thuis netwerk al geupgrade naar 10gbit, hopenlijk kan ik daar ook via het internet gebruik van maken ipv alleen intern! Een mooie Edgerouter Infinity icm unifi switches is erg fijn!
@randal @lisanne @johan @Nando is hier nu al iets meer over te vertellen
het is stiekem al weer eind maart
Ik ben ook wel nieuwsgierig, ben nu contractvrij en wil graag overstappen naar Tweak 10 Gigabit!
Hopelijk krijgen we snel een update.
@remco_van_mook
Schreef op 19 december:
- Ik ga nu aan de slag om de setup thuis van de volledige snelheid gebruik te kunnen laten maken - ik hou jullie op de hoogte!*
Nou hoe zit het met ik hou jullie op de hoogte…
5 maand verder en je hebt hier geen letter meer getypt…
Ik ben ook wel erg benieuwd, ik begrijp dat voortgang tijdens huidige tijden misschien anders lopen. Maar wellicht wat terugkoppeling is fijn. Ik heb thuis alles 10gbit ready en utilize dit nu door gigabit van ziggo en gigabit van tweak te combinen zodat ik effectief 2gbit download heb maar goed een 10gbit van tweak zou zeker top zijn!
Een update zou inderdaad fijn zijn!