FRITZ!Box 5530 Fiber met Wifi 6 en 2.5 Gb/s LAN

Hier gaat het nu redelijk, af en toe nog een uitval van lan en WiFi. Gisteravond ook, de router was wel bereikbaar na een reset. Geeft foutoorzaak 2 (dhcpv4 no answer on discover). Een paar keer gereset maar hielp niet. In de logs zie ik dat na ruim een uur en weer verbinding is gemaakt. Het probleem is dat je het niet even oplost met een reset van een paar minuten maar hij blijft gewoon lange tijd weg.

Dat was denk ik de storing van gisteravond, iedereen had geen internet meer rond middernacht.

Ok, dan ben ik iets geruster want het ging de laatste tijd best goed

Dank voor het delen van je log, lijkt inderdaad gerelateerd aan een grotere storing die vannacht speelde. Positieve is, dat je er waarschijnlijk op dat moment geen last van had;-)

Van alles gebeurd vannacht, maar geen idee waarom.

Sinds een week ook regelmatig uitval van internet met de DHCP foutmelding:
“Internetverbinding niet geslaagd: foutoorzaak: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)”
Ik hoop dat dat snel opgelost wordt, ik wordt regelmatig uit teams meetings gegooid, de televisie bevriest op willekeurige momenten. Vanochtend 2 keer kort achter elkaar, na half twaalf niet meer. Gisteren 4 of 5 keer.
Edit, mijn computer zit met een ethernet kabel aan de router.

Er is sinds 4 mei wel een nieuwe versie op de Labor pagina te vinden. Hopelijk brengt die meer stabiliteit

Hier ook een 5530 fritz box.
Na de installatie ging het een week of 2 goed, geen probleem.
Echter sinds die tijd regelmatig storing. Dat wil zeggen WiFi blijft in de lucht 2.4 en 5g echter geen internet toegang.
Ook het benaderen van onze fritz is dan niet mogelijk. Het enige dat werkt is spanningsloos harde reset.
De buren hebben een fritz box 5490 (werden een maand eerder aangesloten) en ervaren geen problemen.
Heb de laatste firmware updates gedaan een week terug en nog steeds geen verbetering, vandaag de 5ghz wifi uit geschakeld om te zien of dat wat helpt.
Volgende stap word wifi totaal uit en wifi via eigen router.
De stap daarna is het ontbinden van het contract en over naar een ander,
Ik lees namelijk alleen maar dat er een update aankomt… Maar er komt geen oplossing… Lijkt er toch sterk op dat de 5490 beter/stabieler is als de 5530.
We gaan het hier nog even proberen

Op welke firmware draait de 5530? De officiële release of de lab?

7.26 origineel
Ben bewust nog niet naar de lab gegaan.

Vanaf 1/5 probleemloos op 7.26 en sinds gisteren op lab zonder storingen :crossed_fingers:

Helaas, zojuist box opnieuw gestart.
5ghz wifi uitzetten is niet de oplossing.
Vanavond alle wifi uit en eigen wifi, is de laatste optie qwa techniek…

@Homecargo: welke versie heb je dan van het lab gedownload? Ik draai 7.26, maar die is ook niet stabiel.

Zie: https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

7.26 draait idd niet stabiel.
Vanavond alle wifi uit eigen wifi ac puntje van ubiquiti eraan en dan kijken wat er gebeurt.
Al lijkt het me niet de oplossing, als de box crashed is deze ook niet benaderbaar, de info die dan te zien in bij het wifi netwerk op de verschillende divices is ’ signaalsterkte goed, geen internet toegang " box ook niet te benaderen

Deze thread meelezend, vind ik het toch ook wel interessant. :grin:

Ik ben benieuwd naar je resultaten @RoyW, je zou ook nog kunnen kijken of er een verschil is als je specifiek WiFi-6/802.11ax uitzet (als dat kan). Maar zoals je zegt, het zou raar zijn als dat het oplost.

Zelf ben ik supertevreden over mijn 7590, en had niet verwacht dat dit soort issues zouden voorkomen bij een nieuw AVM-product. :open_mouth: Er gaan berichten over een “7590 AX”, maar ik denk dat ik die even oversla tot zeker is wat hier het probleem is.

Ik ben ook wel benieuwd: heeft AVM de probleem kunnen reproduceren? En is het een kleine groep van de 5530-gebruikers die dit ervaart, of zijn het er meer(/iedereen)?

Waarschijnlijk gaat het uitschakelen van de WiFi in de fritz box niks opleveren. Gister avond alle wifi gebruikers uitgezet, alleen de nvr van de ip camera’s actief geweest, toen ik vanmorgen m’n wifi inschakelde op telefoon en de app van hikvision opende kreeg ik de melding apparaat niet online.
De nvr hangt via kabel in het netwerk
Ook via 4g niet te benaderen.

@Sander_AVM: Bedankt, ik heb de Beta geïnstalleerd. Direct daarna viel de internet verbinding uit met de bekende foutmelding:
foutoorzaak: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
Dus dit was niet de oplossing.

07.26-88173 BETA vooralsnog probleemloos.
Ik gebruik zowel de 2.4 als de 5 GHz maar heb de kanalen vastgezet en afgestemd met de buren. En alle ca 30 apparaten in huis hebben een vast IP adres en sindsdien eigenlijk geen problemen gehad met uitzondering van de post eind april, maar toen was er een landelijke storing blijkbaar

Op dit moment is het bij ook stabiel. Ik wacht af.