FRITZ!Box 5530 Fiber met Wifi 6 en 2.5 Gb/s LAN

Welkom @Gert-R73!

Interessant, is het altijd hetzelfde device wat zich aanmeld waardoor de box vast slaat? Kun je aangeven wat het precies niet meer doet als de box vast slaat?

Er komt nog een officiele release aan over een paar weken.

@Sander_AVM. Ik was hoopvol want sinds afgelopen zondag(rond 13:00 uur) geen crash meer gehad, tot zojuist. Kortom: Het probleem met het vastlopen is niet verholpen(running version: 7.25), ondanks ik, zoals aangegeven door Tweak het modem een ‘Hard reset’ heb gegeven. Het enige wat ik gedaan heb is wifi-devices toegevoegd. Het lijkt erop dat naarmate de belasting omhoog gaat het modem dit niet aan kan en crasht(IP-Stack, default gateway niet meer bereikbaar); Niet blij :frowning:

Nee, t is niet steeds hetzelfde device. Beschrijving van wat er gebeurt is idem aan wat in dit forum topic al eerder is beschreven.
Geen enkel contact meer mogelijk. TV, internet is weg. Heb wel n keer eerder gehad dat bellen nog wel mogelijk is.
Wel veel iOS devices overigens; is er al gekeken naar de mogelijke invloed van het steeds veranderen van t Mac-adres van dezelfde devices (hetgeen door Apple om privacyredenen is geïntroduceerd, dacht ik)?
Nog n paar weken met deze ellende is wel lang… :flushed:
Als gezegd ben ik afhankelijk van de internet verbinding…

Het is helaas ook niet altijd gerelateerd aan load op de lijn.
Laatste uitval bij mij was vannacht om 02:31 uur. Toen we ‘gewoon’ aan het slapen waren…
Het lijkt wel iets minder frequent weg te vallen met versie 07.25, maar stabiel is het helaas zeker nog niet

@Sander_AVM, Ik heb een vermoeden/aanwijzing waar het vastlopen van het modem aan zou kunnen liggen en dat is het wifi 5Ghz kanaal i.c.m. wifi 6. Deze heb ik nu uitgezet(dus alleen nog 2.4Ghz actief) ter test. Redenen van mijn vermoedens zijn:

  1. Gisteren nieuwe wifi devices(Ipad/Iphone) toegevoegd die zich aanmelden via het 5Ghz kanaal en het volgende moment loopt het modem vast(totaal niet meer bereikbaar);
  2. TV beelden bevroren gisteren en zag (toevallig) op mijn telefoon dat wifi van 2.4Ghz naar 5Ghz was overgeschakelt.(geen modem crash, wellicht was ik net op tijd)

Het is op dit moment niet meer dan een vermoeden/aanwijzing, maar dit viel mij op en dacht meldt het even.

1 like

Vannacht om 03.14 is ook mijn 5530 gecrasched, terwijl niemand er gebruik van maakte. Vanochtend maar weer opnieuw opgestart :frowning:

Ter Info:
Helaas, vermoeden/aanwijzing is onjuist, zojuist is modem weer gecrashed. :frowning:

Ik heb begrepen dat de uitrol in Duitsland van de 5530 veel groter is, zijn daar dezelfde problemen opgetreden , misschien dat u dat bekend is ? Anders de meelezende persoon van avm

Enkele dagen na de update ook hier een keer weer een uitval gehad. Overdag met één actieve tablet op 2.4 ghz. Gereset door de box een keer van spanning te halen.

Het maakt volgens mij niet uit of je hem zwaar belast, 2.4 of 5 ghz, tijdstip of met hoeveel gebruikers je er op zit. WiFi is goed met gebruik van een fritz repeater.

De laatste update, 25, is helaas wel een slechte; zeker een keer per dag dat de boel vastloopt :triumph:

Rustig hier. Hoe is het bij de rest qua storingen? Laatste week helemaal geen uitval gehad tot vannacht blijkbaar. En vanavond 2 keer. En die 2 keer was tijdens Whatsapp videobellen. Na de eerste uitval Fritzbox herstart. Daarna weer videobellen en hij crashed gelijk weer. Hopelijk een aanknopingspunt voor verdere testen!

Vanaf 02/04 08.00 uur tot nu niet opnieuw op hoeven starten :slight_smile:

Hier nog steeds meerdere keren per week; soms elke dag dan weer n paar dagen ertussen. De nieuwe update zou er zo ongeveer moeten zijn…
@Sander_AVM: hoe staat t met de beloofde update? Je bent stil de laatste tijd… :shushing_face:

Ik zie dat vandaag 7.26 is uitgebracht. Kan weinig in de changelog vinden mbt de vastlopers. Ik zal hem vanavond even updaten in ieder geval

@Sander_AVM, Als 7.26 de beloofde update is, dan kan ik je nu vertellen dat inmiddels mijn modem al weer binnen een dag is gecrashed/vastgelopen. Kortom: Ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de FB 5530 Fiber.

De 7.26 staat erop, en ik draai vanaf 02/04 nog steeds probleemloos. Ik heb wel alle apparaten in huis een vast IP adres gegeven.

Hier ook helaas nog even veel vastlopers met versie 7.26 :frowning:
Ik kan de vastlopers wel steeds beter reproduceren, lijkt vooral te spelen wanneer (in mijn geval) de smartphone veel moet schakelen tussen de 2.4 en 5 GHz band. Een test zou zijn om eerst de gehele 5 GHz band uit te zetten, of eerst ‘slechts’ 802.11ac in plaats van 802.11ax actief hebben.

07.26 is inderdaad geintroduceerd en lost wat zaken op

Mocht de box raar gedrag vertonen (crashen valt onder raar gedrag;-)), dan zouden we graag de support data inzien om te kijken wat hier aan de hand is.

@TommyL0204 @n_groot ik stuur jullie een PM

Het 5530 Fiber modem is al veel eerder in duitsland in gebruik genomen. Daar moeten dit soort
problemen dan toch ook voorkomen. Crashed de box ook als je de fiber bypassed en de de ethernetpoort als wan gebruikt? .