FRITZ!Box 5530 Fiber met Wifi 6 en 2.5 Gb/s LAN

Dat zal ik nu even doen.

Geen internet (maar wel een werkende LAN) kan meerdere oorzaken hebben:

  • Binnenkomende glasvezelkabel is nog niet actief
  • Jouw glasvezelpatchkabel is defect
  • De connector in de doos waar de van buiten komende glasvezelkabel in is afgewerkt is defect
  • De 5530 staat niet goed ingesteld (zijn er meerdere Tweak-profielen opgeslagen in de 5530?)
  • De SFP-module van de 5530 is defect.
  • De 5530 zelf is defect.

Kwestie van elimineren, niet makkelijk op afstand en zonder andere apparatuur (zoals een Media Converter). Woon je in de gemeente De Wolden (Zuidwolde, Koekange) dan kan ik je helpen door langs te komen (met mondkapje :wink:).

Ik kan alleen zien dat IPv4 niet verbonden is.

Allen, Ik heb na een ‘Harde Reset’ op aanraden van Tweak, naar aanleiding van het ‘Crash’ probleem ook geen internet meer, daarvoor werkte het gewoon alleen crashte de box steeds.
In de eerste plaats, Provider Tweak staat niet in de drop-down lijst, dan maar/vervolgens vul je Tweak in bij ‘Andere Providers’, verbinding wordt ingesteld/getest(deze is overigen gewoon up met 1GBit_up/1Gbit Down) waarna de melding verschijnt dat de glasvezel verstoord is(Mooi zon Nederlandse vertaling). Kortom: De ‘Harde reset’ heeft geresulteerd in nu helemaal geen internet meer. Mijn irritatiegrens is nu wel bereikt, aangezien ik hier al veel tijd heb ingestopt en nu al bijna 1 maand bezig ben om een goed werkende en betrouwbare internet dienst te hebben zodat ik mijn huidige provider kan opzeggen. Wat mij betreft mogen ze de apparatuur ophalen(Sorry)

Hier dus dezelfde problemen en frustratie

Wanneer Tweak niet in de dropdown staat staat hij zeer waarschijnlijk niet op Nederland ingesteld. Zie mijn vorige post.

Na het installeren van 7.25 draait het hier prima. Ik hoef zelfs niet meer iedere ochtend de 5530 opnieuw op te starten ivm weggevallen LAN ip-adressen

Bij mij stond/ staat Tweak wel in het menu.
Fiber verbinding 1000/1000 up/down maar geen IPv4 connectie dus geen internet.
Daardoor kan ik ook de update niet installeren.

Ik heb het modem op Nederland ingesteld. Na Harde Reset, start hij op met de laatste versie(dus laatst geinstalleerde 7.25) en start deze op met de duitse taal vervolgens verander ik de taal naar het Nederlands(op nieuw herstart) maar geen Tweak in de lijst.

Ik heb inmiddels weer een werkende internet verbinding, na ‘Harde Reset’.

1 like

Heb je ook het land op Nederland gezet? Denk dat je alleen de taal in het Nederlands hebt gezet (het zijn 2 instellingen)

1 like

Alles na een resetten tot de fabrieksinstellingen weer opnieuw ingesteld en het werkt weer.

Al mijn netwerk apparatuur is ingesteld op
192.168.0.xxx
Kan dat ook bij Tweak en Fritzbox
In plaats van 162.168.178.xxx?

Goed om te.horen dat het weer werkt.

Je kunt de op range wijzigen via netwerk - netwerk instellingen - ipv4 adressen.

Dat snap ik niet helemaal, kan ik het modem Ip adres aanpassen naar 192.169.0.1 en dan de range instellen naar 20…200??

Je kunt de range instellen zoals je wil.

… .1 is de gateway, dus je zou de range kunnen laten starten bij .2 en laten doorlopen tot .200

Dus eerst de gateway aanpassen naar 192.168.0.1 en daarna de range …2 t/m 200?

Dat klopt…:slight_smile:

Er staat in het scherm Home Network > Network > Network Settings > IPv4 Configuration standaard de volgende data:

IPv4 address: 192.168.178.1
Subnet mask: 255.255.255.0
:white_check_mark: Enable DHCP server
from 192.168.178.20
to 192.168.178.200
Valid for 10 days
Local DNS server: 192.168.178.1

Hier wijzig je het volgende veld:

IPv4 address: 192.168.0.1

De rest gaat automatisch mee:

from 192.168.0.20
to 192.168.0.200
Local DNS server: 192.168.0.1

Daarna op OK klikken.

Gezien de standaard leasetijd van 10 dagen dien je alle apparatuur even te resetten (of even de netwerkstekker eruit te halen) om het nieuwe adres op te laten halen.

Ok dit is gelukt, bedankt voor je hulp.

Hallo, ik ben nieuw hier; ik volg dit topic al n poosje aangezien ik dezelfde problemen met de 5530 heb… er meldt zich iemand aan (een device dan…) en de heleboel slaat vast.
Sinds vannacht versie 25 erop blijkbaar na een vastloper en vanavond alweer t zelfde probleem.
Het gaat hier om de internet verbinding bij m’n schoonouders (80-ers) die nog net weten wanneer de TV stopt dat ze n stekker er uit moeten trekken en even later er weer in moeten doen; zelf ben ik daarnaast direct AFHANKELIJK van t internet daar ivm camera’s in de stal met dieren. Ik heb nu al twee keer s nachts de boel moeten resetten.
@Sander_AVM… hebben jullie nog ijzers in t vuur op korte termijn?
Overigens is de 5530 een vervanger van de 5490 die er eerst zat maar ook (andere) problemen met TV gaf.
De Tweak monteur (goeie gozer trouwens) wou nog wel n ‘goeie’ gebruikte 5490 terugzetten maar dat heb ik liever niet vooralsnog daar ik thuis zo’n ding heb…: er naast staan, vol signaal hebben maar 0 data overdracht… (daar loopt ook nog n topic over hier dacht ik)