FRITZ!Box 5530 Fiber met Wifi 6 en 2.5 Gb/s LAN

Voor de Tweak-liefhebber van Wifi 6 en 2,5 Gb/s LAN is er binnenkort een Fritzbox te koop, de 5530-Fiber. Dat ziet er goed uit! Nu maar hopen dat 2.4 GHz niet steeds uitvalt …

1 like

Voor het geval het helpt: Ik heb hier nu een paar jaar een 7590 hier staan (achter een mediaconverter), en heb geen enkel WiFi-gerelateerd probleem gehad (eigenlijk geen enkel Fritzbox-gerelateerd probleem).

Ik weet niet hoe representatief dat is voor hun andere producten. AVM verkoopt ook een 7530 en een 7560 en Tweak levert nu de 5490, wat doet vermoeden dat er een verschil is tussen xx30-, xx60- en xx90-modellen. Geen idee wat die verschillen zijn. :man_shrugging:

De verschillen kun je in hun productenoverzicht zien (wel of geen DECT, langzamer WiFi, DSL, coax, glasvezel etc).

De 5530 is hagelnieuw en bedoeld voor glasvezel. Het leuke is dat je een intern netwerk kan maken met 2.5 Gb/s, handig als je pc en NAS beiden die snelheid ondersteunen. Wel te langzaam voor 10 Gb/s internetsnelheid, maar de eerste stap daarnaartoe is gezet :grinning:
En WiFi-ax natuurlijk, de opvolger van ac (6 resp. 5).

Wel helaas met maar 2 LAN poorten.

Ach een switch kost niks

1 like

dat is ergens we logisch, al het huidige spul van fr!tz is mesh, en hun mesh repeaters hebben dan ook weer eigen lan poorten er op. dus denk dat fritz wil dat je dat erbij koopt, en er is ook geen enkele reden om dat niet zo te gebruiken nu met de superspeed van wifi 6.

ik hoop dus dat deze snel beschikbaar komt bij tweak en dan wil ik hem meteen ruilen met de 5490 die ik nu van tweak heb.

misschien kan @Nando of @randal tzt laten weten of jullie deze kunnen fixen?
een snelle zoektocht op de duitse avm site leert dat die in duitsland ook nog niet er is maar wel aanstaande. men heeft hem in nov idd gepresenteerd, maar tot nu toe is die ook voor duitsers nog niet te bestellen. ik heb verder geen idee of ze eerst een exclusieve doen met een duitse isp, maar dat zou maar zo kunnen… heb wel het idee dat avm met hun product roadmap flink achterloopt op de grotere en meer gevestigde modem/router namen zoals unify, tp link, cisco/linksys, asus e.d.

Normaalgesproken testen wij elk nieuwe model van Fritzbox op z’n minst even. De 5530 is een van de exemplaren die in de toekomst wellicht bruikbaar zou zijn, maar of we die gaan gebruiken is op dit moment nog niet besloten. Bovendien is hij wat ons betreft softwarematig nog niet af. Zoals hierboven ook al aangegeven is de 5530 verder ook niet vrij van nadelen. Hij heeft overigens drie LAN-poorten, niet 2. Één van die poorten kan 2,5 Gigabit.

Onder de huidige omstandigheden is de 5490 een uitstekend en stabiel apparaat dat nauwelijks kapot te krijgen is.

1 like