FRITZ!Box 5530 Fiber met Wifi 6 en 2.5 Gb/s LAN

Helaas…
Blijft een droeve ellende. Onbetrouwbare verbinding. Router loopt steeds vast. Alleen een harde reset (stroom eraf), werkt.
Dan gaat het soms een dag goed… Soms iets langer…
Gaan toch de overstap maken naaar een ander… Want de klantenservice bereiken is ook een dingetje…
Word vervolgt.

Ben sinds twee dagen over op 07.26-88765 BETA. Vooralsnog zonder enkel probleem. 3 wifiversterkers en ca 30 apparaten online via ethernetkabel en wifi. Wifi kanalen staan vast in afstemming met buren en alle apparaten hebben een vast IP-adres. Sindsdien werkt alles perfect, ongeacht welke versie.

@RoyW Dat klinkt niet goed, draait je FRITZ!box op de 07.26 of de 07.26-88765 (te downloaden via https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/)

Ik moet zeggen dat bij mij het euvel in ieder geval opgelost lijkt te zijn, sinds een van de latere 07.26 lab versies naar mijn idee. Sindsdien niet meer weggevallen en ook situaties waarbij hij sowieso eruit klapte draaien nu stabiel.

1 like

Ik lees hier nu niets meer over de problemen met de FRITZ!Box 5530 fiber. Werkt het apparaat nu zonder noemenswaardige problemen?

De FRITZ!Box 5530 fiber is nu bij een klein aantal internet winkels te koop. Maar wanneer het apparaat nog te veel kinderziektes heeft, laat ik het wel uit mijn hoofd om die nu al te kopen.

Hier alles 100 % TOP ! Zie mijn laatste bericht, inmiddels wel op 07.26-88956 BETA

2 likes

07.27 is inmiddels ook uit voor de 5530 Fiber.

Improvements in FRITZ!OS 07.27

Fiber:

  • NEW Registration-ID für XGS-PON connections can be set in GUI
  • NEW FRITZ!SFP Transceiver module is activated by FRITZ!OS
  • Improved Eventlog entry for detection of connected fiber technology optimized
  • Improved Settings for specific operators are set automatically by FRITZ!OS
  • Fixed Display of technical details for FRITZ!SFP XGS-PON corrected
  • Fixed Checkmark for the PLOAM password (“ONT-Installationskennung”) can be removed again

Wireless:

  • Improved Better stability
  • Fixed Possible problems while registering repeaters after changing Wi-Fir encryption from “WPA2+WPA3” to “non-encrypted”
  • Fixed WPS for the Wi-Fi Guest Access did not work reliably with non-encrypted Wi-Fi
  • Fixed The legend under the “Allocation of Wi-Fi Channels” diagram was not rendered in a single line (“Wi-Fi /Wi-Fi Channels” page))
  • Fixed Vulnerabilities in the processing of incoming fragmented frames and aggregated MPDUs (A-MPDU) fixed (“Fragatttack”)

Telephony:

  • Change Necessary change for use of a Google online telephone book in the future
  • Fixed After editing CompanyFlex Cloud PBX telephone numbers, these numbers were no longer registered
  • Fixed No display of call blocks if these included an entry without a telephone number
  • Fixed Searches in the telephone book could be performed using a name, but not a telephone number
  • Fixed Configuration of internal fax function not possible when a telephone book contained an entry without a telephone number
  • Fixed During use of encrypted telephony, if a caller cancels a call before it is picked up, telephones on the FRITZ!Box could ring endlessly
  • Fixed Occasionally, three-party conferences did not work on an analog telephones

DECT:

  • Fixed After long operation times, certain functions were sometimes no longer available (“search for updates” and others…)

System:

  • Change Push Service: Various corrections to content of “Change notice” email
  • Fixed The code of the Google Authenticator could not always be entered on the user interface
1 like

Ik ben benieuwd wat bij andere gebruikers de interne temperatuur is.

Je vindt deze informatie terug in het menu internet–> Fiber-informatie–> Fiber tab.

Bij mij is dit rond de 59 C

Hier is de temperatuur 68,9 graden

Ik zit sinds kort bij Onvi en heb ook een 5530 ontvangen. In eerste instantie was ik blij dat ik bovenstaande probleem niet had. Router is duidelijk een “middenklasser”, maar voor de rest wel stabiel. Tot afgelopen week.

Ik heb een extra repeater gekocht. Het totaal komt hiermee op de FRITZ!Box 5530, 2 × een Repeater 3000 en een Repeater 1750e.

Bij het aansluiten van de tweede 3000 ging de fritzbox over z’n nek. Na een keer of 3 vastlopen en opnieuw opstarten weet ik het probleem te reproduceren.

Ik laat de FRITZ!Box opstarten, terwijl de repeaters stroomloos zijn. Dan sluit ik de Repeaters één voor één aan op de stroom en het netwerk (mesh). Dan in de FRITZ!WLAN app gebruik ik de optie om de beste locatie voor de repeaters te bepalen. Één van de 3000’s zit bekabeld aangesloten, dus het gaat om twee repeaters. Nog voordat de functie zijn ding kan doen is de zaak al vastgelopen.

Als ik bijvoorbeeld de 1750e nog even uit het stopcontact laat gaat het (vaak/soms) wel goed. Maar zo gauw er drie repeaters aangesloten zijn en ik start de locatie functie, dan loopt de fritzbox vast.

WiFi vanaf de repeaters blijft uitzenden, maar er komt een uitroepteken naast het WiFi symbool te staan. De FRITZ!Box is niet meer bereikbaar. Met de Fing netwerk scan vind ik ook geen apparaten meer.

Na handmatig de stekker eruit en erin werkt het weer. Of na 10-15 minuten wachten.

Ik heb mijn “oude” 7590 weer aangesloten met een converter ertussen. Ik wacht rustig de 5590 af. Deze komt “nog dit jaar” volgens AVM.

Ik zit zelf dus niet bij Tweak, maar was wel benieuwd hoe jullie het met de vastlopers hebben.

Dit klinkt niet goed, waarschijnlijk staat een van je repeaters in de verkeerde modus. De repeaters hebben 2 manieren van functioneren:

  • Wifi als draadloos signaal, de (op de repeater) aanwezige LAN poort(en) zijn dan downstream poort(en);
  • Als Lan Bridge, hiermee wordt de uplink vanaf de fritzbox via LAN poort 1 op de repeater verzorgd. De andere LAN poort op de repeater (in het geval van de 3000) blijft dan beschikbaar als LAN poort.

Je beschrijft dat alle repeaters stroomloos zijn als je ze 1 voor 1 aansluit. Wat zo zou kunnen zijn, is dat er een van de repeaters op de verkeerde modus staat. Bijvoorbeeld, je repeater die bekabeld aangesloten is, als deze niet op LAN bridge staat, dan heeft hij via de LAN poorten een IP adres uit en krijg je een netwerk loop, gevolg is dat alles mega trag wordt en niet meer functioneert.

Als de repeaters de laatste software draaien (07.27), dan kun je ze resetten (15 seconde op de connect knop duwen). Nadat de repeater daarna opnieuw opgestart is, prik je de lan kabel voor de repeater die bekabeld aangesloten is erin, en start je hem opnieuw op. De repeater herkent dan dat hij op een fritzbox aangesloten is en als LAN bridge moet functioneten. daarna moet je ze alleen nog in de mesh koppelen (connect knop op de fritzbox + connect knop op de repeater even kort indrukken).

We horen graag of het daarna opgelost is.

PS, staat je fritzbox ook op 07.27?

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Alle apparaten hebben de meest recente firmware.

Één van de 3000’s staat expliciet op LAN bridge. De andere op de standaard modus.

Ik sluit ze altijd als volgt aan:

Ik doe de repeater in de stroom. Hou daarna inderdaad 15 seconden de connect knop in. Dan verbind ik met het standaard SSID van de 3000 en de wachtwoordsleutel die onderop staat. Dan kies ik taal en regio via de web interface. De repeater start dan opnieuw op. Vervolgens doorloop ik de resterende stappen voor ofwel LAN bridge ofwel draadloos verbinden. Dan kies ik (bij draadloos) het uit te breiden netwerk* en voltooi ik de configuratie door de repeater een vast ip-adres te geven. Dan loop ik naar de repeater toe, klik ik even op de connect knop en daarna doe ik hetzelfde op de FRITZ!Box. Nu zit de repeater in mesh en heeft een vast ip-adres.

Ter verduidelijking:
Ik heb op de FRITZ!Box en DHCP range van 192.168.1.21-200 ingesteld. De eerste 20 adressen wijs ik statisch toe aan alle netwerkapparatuur, zoals dus de repeaters.

En tot slot: exact dezelfde situatie gaat dus wel goed op de 7590.

*Even tussendoor, bij het kiezen van het uit te breiden netwerk krijg je alle SSID’s te zien van elke router en repeater. Dus in mijn geval 3 × 4 SSID’s (regulier en gast op 2.4 en 5 GHz). Is daar niet iets makkelijker op te verzinnen? Of krijg je niet meer informatie als je niet verbonden bent? Het mac adres staat er wel bij, maar deze kon ik op de FRITZ!Box niet vinden. Overigens is het geen ramp als je daarna de repeater aan het mesh netwerk toegevoegd.

1 like

is het probleem van wegvallende wifi nu verholpen voor dit modem?

Nu net de 7.29 handmatig geïnstalleerd terwijl dit meen ik eigenlijk volgens de instellingen automatisch zou moeten gebeuren. Verder prima tevreden over het modem. Wel laatste kwartaal duidelijk vaker dat “alles” platligt en er op een allestoringen.nl een flinke piek te zien is … Gelukkig hebben we dan nog 4G achter de hand…

Dat vind ik wel enigszins raar. We hebben niet bijzonder veel storingen en al helemaal niet in de wijkcentrale waar jouw verbinding in hangt.

1 like

Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber nu vanaf mei 2021 in gebruik en op twee keer na (toen internet er landelijk uitlag maar daar kon de router dus niets aan doen) geen enkel probleem mee. Echt een probleemloos apparaat. Ik gebruik alleen het apparaat om internet en telefoon. Ik gebruik van het apparaat geen wifi, want daar heb ik een apart accesspoint voor dat stukken beter werkt dan de ingebouwde wifi van welke router dan ook…