Begin van het einde 😭 - Laatste Tweak mail vraagt je overstappen op T-Mobile

@KroontjesPen
Ik zet deze ‘dubbel’ post toch maar even in dit topic ook, omdat twee topics elkaar overlappen.

Ben je inmiddels al abonnee geworden van Freedom tegen een (te hoge) prijs, dan lees je hier:
https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/er-is-een-ander-abonnement-beschikbaar-op-mijn-adres-hoe-kan-ik-mijn-abonnement-wijzigen
hoe je je abonnement, indien van toepassing!, kunt wijzigen in een lagere prijs. Vermoedelijk EUR 51 voor 1Gbps internet only.
Succes

Nu zit ik al bij KPN, @Joop.

OK Als ik me goed herinner is KPN zelf ook goedkoper dan Freedom op het KPN netwerk.
Freedom betaalt een ‘extra prijs’ op het KPN netwerk.

Was ook DE reden helaas.

Ik vind dat T-mobile hier een kwalijke rol in heeft gespeeld (en eigenlijk nog steeds) door zoveel mogelijk onzekerheid en onrust te creëren. Heel begrijpelijk dat je op een gegeven ogenblik voor zekerheid gaat.

Ik had echter bij Freedom al vrij vroeg gelezen (ergens oktober dacht ik) in het forum dat Fiber bezig was om Cambrium netwerk over te nemen maar het was daarna lange tijd stil. Tot 2 dagen geleden.

Het aanbod van Freedom komt net te laat voor mij. Ik ben sinds gisteren aangesloten op T-Mobile. De keus was niet alleen prijstechnisch, maar had ook te maken met de opzegging en terugvergoeding van mijn jaarcontract bij Tweak. Nu maar eens afwachten hoe dit afgehandeld wordt


Geweldig !
Afgelopen donderdag is volgens afspraak rond 13:00 de overstap (patch) gedaan van Tweak naar Glasnet.
Bij thuiskomst 's avonds geen internet verbinding . 's Avonds laat een pm naar @aartvg op het Tweakers ‘Glasnet discussies en ervaringen’ forum. Vrijdagmorgen kon ik gelukkig de helpdesk contacten. Robert aldaar heeft geprobeerd om vrijdag nog een monteur naar mijn adres te sturen. Helaas niet gelukt.
Werd ik zaterdagmorgen gebeld door Aartvg of ik thuis was. Hij wilde langskomen. Heeft bij mij thuis een ‘lampje’ op mijn kabel gezet en daarna mocht ik meerijden naar de pop welke hij nog niet eerder betreden had. Aart wist binnen een minuut mijn aansluiting te vinden in rack 35 van ca. 50 racks. Dat zijn een paar duizend aansluitingen! En daar was licht op mijn kabel! Vervolgens de patchkabel, welke 4,5 meter lang is!, van dat rack naar de apparatuur van Glasnet.nl (BlackGate) vernieuwd. En nu ook daar licht. Patchkabel waarschijnlijk af fabriek al rot geweest. Klaar. Verbinding thuis 1Gbps. Fantastisch.
Waar maak je dat mee op zaterdag! EĂ©n gelukje voor mij. Zijn ouders wonen in een naburig dorp en daar moest hij ook heen.
Alle lof voor Aart. Glasnet.nl wordt door mij uiteraard van harte aanbevolen. En dat voor de laagste prijs in Nederland (wel in het E-fiber gebied).

3 likes

Is er eigenlijk al een harde einddatum voor tweak ? Ik zie zojuist de factuur voor Januari (dus tot 31/1) weer gewoon vrolijk langskomen.

Ik probeer het namelijk zo lang mogelijk te rekken. Wij gaan 1 maart voor 4 maanden op reis dus richt nu op maximaal tweak en dan maar hotshot tot die datum.

Ik kreeg onderstaand antwoord op de vraag wanneer het einde Tweak was.

Een exacte einddatum is nog niet bekend, de schatting staat op Q1 2024 (dit betekent niet 01-01-2024). Voor het einde van het jaar kunt u de exacte einddatum per mail verwachten.

Ik heb bij Tweak nu een vreemde situatie qua betaling
Mijn jaar abonnement is ivm eindigen tweak omgezet naar een maand abonnement en ik betaal 44 euro per maand
Nu sprak ik iemand uit het dorp die op het zelfde glasvezelnetwerk zit en ook is omgezet naar een maandabonnement maar die betaald nu 34,5 euro per maand.
We hebben beide het 1 Gb internet product ( geen tv of telefoon erbij ) .
Het enige verschil is dat ik heb 2 maanden geleden heb getekend voor de overstap naar Odido en hij nog niet.
De debiteuren afdeling van tweak kan me hierover geen info geven en verwijst me door naar info@tweak.nl Maar dit voelt niet goed. Jammer hoor.

Ook ik heb die ervaring, maar ben inmiddels bij Tweak weg. De debiteuren afdeling heeft geen idee waarvoor ze je factureren. Ze verwijzen altijd naar info@tweak i.p.v. dat ze uitzoeken hoe het zit. Ze kunnen zogenaamd niet bij de contracten. Al met al waardeloos voor klanten. Hopelijk maakt Odildo schoon schip. Of wordt het erger?
Ik begrijp uit je verhaal dat je wel naar de hoogte van het maandbedrag kijkt. Als de korting periode voorbij is ga je naar EUR 51/mnd + 5,7% per 1 jan 2024
Waarom ga je niet alsnog weg en kies voor een alternatief? Gewoon doen.
Neem, zeker als je in het E-fiber gebied zit, Glasnet.nl
Als ex Tweaker krijg je bij Glasnet.nl een welkomst korting van EUR 75 en betaal je voor 1Gbps EUR 37,50/mnd.

Ik ga weg bij Tweak Joop. Ik heb getekend voor Ovido daar ik daar ook al mijn Mobile abonnementen bij heb afgesloten. Echter ik dacht dat het een simpele administratieve handeling zou zijn immers tweak is nu odido. Dat is dus niet het geval. Odido gebruikt PON. Het glasvezelnetwerk hier is uitgelegd op Point to point. Odido is nu al een paar maanden bezig om in de centrale hun apparatuur te krijgen. Ondertussen loopt mijn abonnement bij Tweak door. En als ze nu 44 euro vragen per maand dan heb ik op zich vrede mee. Het kan echter niet zo zijn dat daar verschillen in zijn wat iemand betaald . Stel we gaan beide naar dezelfde winkel en kopen hetzelfde product. Bij de kassa reken jij echter 10 euro af en ik 15 Euro. Dat is volgens mij niet correct.

Niet om het een of ander, maar je hebt hier zelf om gevraagd (zie je mailhistorie van augustus).
Na augustus 2023 worden klanten die voorheen per jaar betaalden automatisch omgezet naar maandbetaling met het jaarbedrag gedeeld door 12. Dat is hoogstwaarschijnlijk ook bij je dorpsgenoot gebeurd en daarom betaalt die minder.

Verder voor wat betreft de overstap naar Odido: je bent bij overstap naar Odido een compleet nieuwe klant. Er is geen interactie tussen (legacy) Tweak-systemen en Odido anders dan eventueel het COIN overstapproces en er worden ook geen gegevens uit Tweak-systemen gebruikt voor de overstap. Tweak en Odido zijn nog steeds 2 compleet verschillende ISP’s die niet bij elkaars systemen kunnen.

1 like

Hi Johan,

Laat me beginnen dat ik het vreemd vindt dat deze info tot me komt via dit forum.
Zoals je kan lezen in de post heb ik deze vraag via mail gesteld aan Tweak en het laatste wat ik terug kreeg via mail op 28 December is dat jullie het nog verder aan het uitzoeken zijn.
Maar ok, ik heb nu wel een antwoord.

Wat je schrijf klopt idd. Ik heb zelf een omzetting gemaakt van een jaar naar een maandabonnement maar er hoort daar nog een stukje bij ( die nuancering is nu weg)
Toen mijn jaarabonnement automatisch zou worden verlengd heb ik met Tweak contact opgenomen om te vragen hoe jullie nu verder zou gaan met Odido en wat dit betekend bij een jaarabonnement. Er was nog veel onduidelijk en het advies van Tweak naar mij was om over te schakelen naar een maandabonnement. En dat advies van Tweak heb ik overgenomen.
Als Tweak zouden hebben verteld dat mijn jaarabonnement automatisch zou overgaan in een maandabonnement zonder prijs verhoging dan is dat toch onlogisch om dat af te wijzen en meer te gaan betalen dan nodig. Even nog een detail. Ik ben eind september overgegaan van een jaar abonnement naar een maand abonnement.
Je schrijf dat na Augustes 2023 iedereen automatisch is omgezet van een jaar naar een maandabonnent zonder aanpassing betaling. Hmm

Helaas is deze zelfreflectie bij je niet afwezig.

Ik zeker heb geen rancune naar Tweak. Jullie leverde een goede dienst geleverd .
volgende week komen ze me aansluiten bij Odido.

Dat klopt, omdat die automatische omzetting toen nog niet in werking was laat staan intern bekend.

Dat hadden ze verteld als ze het hadden geweten. Je bent niet eind september omgezet maar in augustus. In september ben je voor het eerst per maand gefactureerd.

Ik begrijp niet wat zelfreflectie hier mee te maken heeft maar lees het nog eens: ik schreef niet “is” maar “worden”. Dat houdt in dat op het moment dat een klant aan het einde van z’n jaarperiode zit, deze automatisch omgezet wordt naar maandfacturering met het jaarbedrag gedeeld door 12.

Hoe dan ook, succes bij Odido :slight_smile:
Ik heb 1 van mijn DSL-lijnen ook naar Odido gemigreerd en het werkt prima.

1 like

Ik heb nog een jaarabonnement welke in augustus nog is verlengd. Nu kreeg ik in oktober een mail dat tweak ermee stopt en dat ik een aanbieding van odido zou ontvangen. Ik heb niets meer vernomen van Tweak of Odido. Het zomaar tussentijds opzeggen van een contract lijkt mij wettelijk ook niet mogelijk tenzij ze het contract gaan ontbinden dat betekend dat ze het hele jaar bedrag moeten terug betalen. Zo werkt het ook als ik tussentijds een jaarcontract zou willen opzeggen.

In de algemene voorwaarden van Tweak staat dat Tweak overeenkomsten afsluit voor onbepaalde tijd met een minimale duur van 1 jaar, welke na de minimale duur met een opzegtermijn van Ă©Ă©n maand door beide partijen is op te zeggen.

Ik betaalde ook per jaar en heb verder (toen en nu) niet gekeken wat de aanvullende voorwaarden daarbij zijn, maar ik heb altijd aangenomen dat het precies hetzelfde abonnement is, met dezelfde duur- en opzeg-voorwaarden, en als enige verschil dat je korting krijgt omdat je vooruitbetaalt (en als je tijdens de vooruitbetaalde periode opzegt, dat de korting vervalt).

Ik dénk dus dat er geen sprake is van jaarcontracten, en tenzij je dus nog in het eerste jaar zit, dénk ik dat beide partijen gewoon kunnen opzeggen (met een opzegtermijn van een maand).

ik zie het inderdaad staan. vraag me af of het stand houd bij een rechter en vind het vooral niet klantvriendelijk. in oktober een mail sturen dat je een aanbieding krijgt en deze 4 maand later nog steeds niet te hebben gehad. Ik wil wel overstappen naar odido ben daar ook klant qua mobiel dus zie de voordelen ook wel maar ze bieden op mijn adres geen glasvezel. max 16 mbit dsl

Aan die aanbieding hoef je niet zwaar te tillen. Ik heb meerdere e-mails gehad hierover Ă©n ben erover gebeld. De “persoonlijke” aanbieding die Odido deed is identiek aan wat ik als aanbieding krijg als ik zelf mijn adres invul op de Odido-website.

Dat je geen e-mail hebt ontvangen kan aan van alles liggen, natuurlijk. Als je benieuwd bent of er ĂŒberhaupt een e-mail verstuurd is, zou je kunnen bellen met Tweak. Ik kan me voorstellen dat de eerste e-mail net iets tĂ© standaard was, en misschien hadden ze erbij moeten zetten dat je de aanbieding alleen krijgt als Odido ook op jouw adres glasvezel levert? (Geen idee - ik ben aan het speculeren.)

Ik begrijp best dat er enige frustratie is, maar het gaat om een internetprovider die ophoudt met bestaan, dus ik probeer het praktisch te benaderen. Odido is wel eigenaar van Tweak, maar Tweak wordt niet geĂŻntegreerd in Odido, het wordt juist opgeheven. Ik ben dus “gewoon” op zoek naar een nieuwe ISP en Odido is Ă©Ă©n van de opties, maar ik verwacht geen betere overgang of betere behandeling omdat ik vanaf Tweak kom.

Heb je nu een verbinding via Tweak’s eigen Coanet? Kijk dan even op freedom.nl, hun leverancier Fiber Operator neemt dat netwerk over, waardoor ze nog steeds een concurrerende prijs kunnen bieden voor een gigabitverbinding (i.p.v. KPN WBA-prijzen). Ik overweeg om daarop over te stappen.

1 like

Heb je ook aan Glasnet.nl gedacht? Ik betaal EUR 37,50 p/m voor 1Gbps en kreeg als ex tweaker een welkomstkorting van EUR 75. Ik woon in een E-fiber gebied.