@jordanvanbergen Ik wilde in de Ziggo draad reageren, maar ik zie dat mijn account daar niet meer werkt (al een jaar of 2-3 geleden opgezegd met vergelijkbare redenen als die van jou).
Het is gewoon simpel: Ziggo ziet de AndroidTV/AppleTV app (dus de app die specifiek voor grote schermen bedoeld is) als een verlengstuk van het het aanbod dat ze ook op hun mediaboxen hebben. En rechten met de contentaanbieders zullen daar ook iets mee te maken hebben (hoewel ik dat meer als smoes van ze zie). Mooiste oplossing was natuurlijk geweest als ze in de AndroidTV-app op zān minst gewoon dezelfde content als functionaliteit zouden bieden als met Chromecast of sideloaded app, maar je zult het er gewoon mee moeten doen. Het is een commercieel bedrijf en aan de portabiliteit voldoen ze doordat gewoon Android en Chromecast wel werken.
Ik ben een paar jaar terug ook begonnen met 1 Gbps bij Tweak, in combinatie met ātv onlyā bij Ziggo. Met name vanwege het onversleutelde DVB-C aanbod op basis waarvan ik met een HDHOmerun ook mān eigen PVR-oplossing had geimplementeerd. Toen de Ziggo Go app met Chromecast mogelijkheid kwam zag ik dat als potentiele oplossing om, wat ik met mān PVR oplossing niet kon ācoverenā, toch ook te gebruiken (betere kwaliteit commerciele zenders, begin gemist). Maar merkte ook al snel dat ik weliswaar via Chromecast live TV kon kijken, maar heel veel dingen zoals vanaf het begin afspelen en sommige content terug kijken gewoon actief geblokkeerd werd (nou is vanaf begin afspelen uberhaupt iets waar je ook op het netwerk van Ziggo zelf al een duurder abbo voor nodig hebt). Samen met het feit dat ze het HD-aanbod van het ongecodeerde pakket nooit verder hebben uitgebreid, vond ik het uiteindelijk de 18,50 per maand niet meer waard.
Hoe dan ook: Op AndroidTV-gebied resten je eigenlijk 2 opties: NLZiet en Canal Digitaal.
Canal Digitaal heeft een groter zenderaanbod, maar de kwaliteit is niet geweldig (het komt niet verder dan 720p of 576p, met een matige bitrate). En de User Interfacef is naar mijn mening echt onacceptabel slecht (en dat geldt helaas ook voor het aanbod met beter kwaleit + STB dat je via Tweak kan afnemen). User Interface staat vol met opzettelijk ingebrachte incentives om toch alsjeblieft het duurdere abbo met meer zenders te nemen, en kijksuggesties in de balk die je iedere keer bij het zappen krijgt drukken zelfs belangrijke functionaliteit (begin gemist) weg.
NLZiet is wat wij hier al een paar jaar als hoofdmanier van TV kijken gebruiken. Zeker sinds afgelopen zomer is de beeldkwaliteit echt heel goed, met 1080p50 aan 7 Mbit/s. Nog altijd minder goed dan direct via Ziggo of Multicast bij KPN of Tweak, maar zeer acceptabel. En de AndroidTV app werkt snel. Interface kan wat spartaans aanvoelen, maar doet verder gewoon zān werk. Het enige nadeel is het beperkte zenderaanbod (maar het is dan ook echt gestart als initiatief van de gezamelijke Nederlandse zendernetwerken).