Ziggo blokkeert TV kijken via haar Ziggo GO TV app via Tweak internet - CENSUUR

Ik heb Ziggo en Tweak als internet providers en mag via het Tweak netwerk niet naar Ziggo kijken:

Tweak en/of Ziggo plegen dus censuur op je internet verbinding en bepalen dus voor de gebruiker wat zel wel/niet mogen doen met hun internet verbinding.

Als je via je mobiel op 4G of 5G via KPN, T-mobile etc. je internet verbinding hebt kun je gewoon naar Ziggo TV kijken. Helaas niet bij Tweak. Dus het (b)lijkt dat Tweak een blokkade op de Ziggo TV app heeft doorgevoerd.

De reden is mij niet helder maar ik neem alleen internet af en moet dus gewoon mijn internet kunnen gebruiken waar dit voor bedoeld is. Ik vind dit soort censuur NIET kunnen en neem dit best hoog op.

Setup:

  1. TV
  2. Chromecast met Google TV en daarop de Ziggo app geinstalleerd
  3. Internet Chromecast met Google TV via Tweak

Beste Tweak: wanneer wordt het mogelijk gemaakt dat je via Tweak gewoon naar de Ziggo TV app kunt kijken net zoals dit kan via je mobiele internet aanbieder? Stop met het bepalen voor je gebruikers wat ze met hun internet verbinding mogen doen!

Dit betreft dus LIVE TV en geen REPLAY = terugkijken. Op alle internet verbindingen die ik ken of heb (o.a. mobiele providers) kan ik gewoon live naar TV kijken. Dus ook in Spanje via een Spaanse mobiele internet aanbieder via Roaming.

Dus ik kan door heel Europa naar TV kijken behalve bij Tweak in Nederland zelf. Dat moet echt stoppen deze censuur.

Hier de YouTube video die laat zien dat live TV kijken via Ziggo via Tweak internet niet mogelijk is: https://www.youtube.com/watch?v=znHL_SIfhQA

Dus er staat dat content aanbieders dit niet willen maar dezelfde content aanbieders laten je door heel Europa met alle mobiele internet aanbieders wel kijken.

Hoor dus graag van Tweak wat hier aan de hand is en hoe dit opgelost gaat worden.

Die melding is van Ziggoā€¦ de oorzaak en reden staat erin, inclusief een verwijzing naar de klantenservice van Ziggo. Dus ik zou dit eerst aan Ziggo voorleggen en wellicht een draadje starten op het Ziggo-forum?

Niet helemaal, uit het bericht blijkt dat Ziggo blokkeert. Bovendien zou het voor Tweak lastig zijn om zoā€™n melding te genereren, zij beheren de software op jouw settop-box niet. Als Tweak wel zou blokkeren zou je een netwerkfout krijgen (iets als ā€œgeen verbinding met service mogelijkā€).

Vooralsnog is het een technisch probleem dus eerst even voorleggen aan de klantenservice van Ziggo alvorens hier een schending van artikel 7 van de grondwet aan te stippen :slight_smile:

Censuur is toch wel iets heel anders dan je tv dienst blokken.
Zoals gezegd krijg je een ziggo foutmelding, dus moet je daar eerst zijn.

Ben je misschien net klant? Kan zijn dat je een ip adres hebt gekregen dat eerst buiten de EU lag en dat ziggo daardoor denkt dat ze je mogen blokkeren.

Verder is de ziggo go app bedoelt om kortstondig tv te kijken bij andere netwerken, dus wellicht heb je het te veel gebruikt en mogen ze je van de algemene voorwaarden nu toegang ontzien.
Een nlziet abonnement is misschien beter als tv app.

Volgens de algemene voorwaarden is dit niet het gevalā€¦ enkel dat er een maximum gebruikersaantal gesteld kan worden omdat de techniek niet zo goed schaalt.

Ik heb net het forum gecheckt en blijkbaar geld de wet content portabiliteit niet op chromecast, alleen op de mobiel zelf.
Dus wordt deze content gewoon geblokkeerd door het contract met de eigenaar ervan.

Ik ben 20+ jaar klant van Ziggo en kom van @home. Daarnaast ben ik inmiddels 4+ jaar klant bij Tweak (sinds 2017). Dus ja op 1 adres 2 internet verbindingen, 1x Ziggo en 1x Tweak.

Dus net klant is geen sprake van. Het is gewoon iets van censuur vanuit aanbieders en/of providers. Maar als klant weet je nooit aan wie het ligt en wordt je telkens van het kastje naar de muur gestuurd dat het aan een ander ligt.

Kortstondig TV kijken? hahahahah Dit is mijn standaard manier van TV kijken sinds jaren en kijk dus ook al tijden probleemloos via die Chromecast met Google TV. En op vakantie kijk ik ook al jaren standaard TV met die app. Die is echt niet bedoeld om kortstondig TV te kijken. Dit is de toekomst en de standaard van TV kijken via sticks/dongles om naar TV te kijken zoals de chromecast met Google TV zoā€™n dongle is. Werkt perfect en beter dan met een CI+ module of mediabox kijken die allemaal traag zijn bij zappen etc.

Heb je dat gecheckt op het Ziggo forum of? Heb je een link die je kunt delen?
Dus mobiele gebruikers zijn belangrijker dan mensen die gewoon een vaste internet lijn hebben? Wat is de wereld toch een vage wereld als het om doorgifte van diensten gaat.

Voor mij is internet = internet hoe ik dit ook afneem of via welk apparaat of provider ook. Het is een TCP4 of TCP6 verbinding met DNS verkeer vanaf dus een ip-adres in een bepaald land. Hoe kan het zijn dat er een wet is die content portabiliteit regelt voor mobiel internet en niet voor vast internet?

Vage regels die betalende internet klanten dus confronteren met naar mijn mening censuur https://nl.wikipedia.org/wiki/Censuur_(informatie) zoals ook China gedeeltes van het internet sluit of niet toegankelijk maakt.

Dus ja, het zullen wel de contentaanbieders zijn die hun content willen beschermen maar het blijft raar dat ik in heel Europa gewoon naar TV kan kijken via de Ziggo app maar in Nederland zelf niet via een andere NL provider. Dus ik ben klant bij een NL internet provider waarbij ik niet kan kijken naar een andere NL aanbieder.

Dat is echt fout als je het mij vraagt. In mijn volgende reactie dat dit blijkbaar inderdaad te maken heeft met content portabiliteit.

Wat het is, is uitgelegd in de algemene voorwaarden van Ziggo.

Artikel 14.2
[ā€¦] Voor gebruik van een tv-app van Ziggo in een ander EU-land geldt de voorwaarde dat de Klant woonachtig moet zijn in Nederland en het moet om tijdelijk verblijf van de Klant en gebruik van de tv-app in het buitenland gaan.

Dat gaat in dit geval ā€˜foutā€™, dus een technisch probleem en niet automatisch een beperking van het recht op vrije meningsuiting van een groepering of individu.

Je kunt @johan (vriendelijk) verzoeken contact op te nemen met Ziggo om de onterechte blokkade op te heffen. Maar dat is enkel een service van Tweak, want - nogmaals - Ziggo legt de blokkade op dus je zult bij Ziggo moeten klagen.

Het is ongelooflijk maar deze setup kan wel en werkt wel:

  1. Smartphone met Tweak Internet verbinding
  2. TV met Chromecast met Google TV met Tweak Internet verbinding
  3. Ziggo App op smartphone en dan LIVE TV zender casten vanaf je smartphone naar de chromecast met Google TV

BAM! werkt wel maar zo wil je dus geen TV kijken omdat je dan 2 apparaten nodig hebt en je opnieuw niet makkelijk en snel kunt zappen wat direct met de chromecast met Google TV app wel kan maar wat dus geblocked wordt.

Dus de grote vraag is en blijft: waarom kan ik met een Smartphone met Tweak internet wel TV kijken via Ziggo TV app door te casten naar de Chromecast met Google TV terwijl rechtstreeks kijken via de Chromecast met Google TV en de Ziggo TV app niet kan/mag?

@johan kan Tweak eens contact met Ziggo zoeken om uitgelegd te krijgen waarom wij als Tweak gebruikers NIET rechtstreeks via de Ziggo app op een chromecast met Google TV naar LIVE NL TV kunnen kijken terwijl als ik het in een constructie doe die nergens op slaat het wel mag en werkt?

Dus wat werkt wel?

  1. Smartphone met Tweak Internet verbinding en Ziggo TV app
  2. TV met Chromecast met Google TV met Tweak Internet verbinding
  3. Ziggo App op smartphone en dan LIVE TV zender casten vanaf je smartphone naar de chromecast met Google TV

En wat werkt niet:

  1. TV met Chromecast met Google TV met Tweak Internet verbinding + Ziggo TV app
  2. Ziggo App LIVE TV kijken via chromecast met Google TV levert de foutmelding op zoals de thread is begonnen.

Ik vind dit als klant niet uit te leggen en te begrijpen. Dus als Tweak helderheid van Ziggo kan krijgen graag want als individuele klant sta je natuurlijk nergens en niet sterk richting Ziggo.

Vergeet dat Europa verhaal want ik voldoe gewoon aan de voorwaarden. Alleen op vakantie kijk ik zo naar live TV en dat is dus < 3 weken per jaar en ik verblijf in Nederland op een NL adres en door Corona geldt dat dit voorgaande nu helemaal niet belangrijk is. De thread gaat er over dat ik met een NL internet aanbieder niet via Chromecast met Google TV en de Ziggo app naar live tv mag kijken terwijl als ik dit met tussenapparaat smartphone doe dit opeens wel kan en mag. Zie vorige comment die alles uitlegt wat er precies gebeurt.

En de tip om het aan @johan te vragen heb ik ter hand genomen. Dank hiervoor. Hopelijk kan Tweak navraag bij Ziggo doen want het slaat nergens op dat ze het blokkeren omdat het dus met een tussenapparaat wel kan. Waarom dan niet rechtstreeks waar die chromecast met Google TV ook voor bedoeld is.

Ik heb het ook op het Ziggo forum gezet inmiddels: https://community.ziggo.nl/t5/Ziggo-GO/Ziggo-blokkeert-live-TV-kijken-via-Tweak-internet-CENSUUR-op/m-p/742224

Ben benieuwd of en hoe Ziggo reageert.

Het wordt steeds interessanter. Zie wat er nu bij de Google Thread staat en wat ik zojuist uitgeprobeerd heb: https://community.ziggo.nl/t5/Ziggo-GO/Ziggo-blokkeert-live-TV-kijken-via-Tweak-internet-CENSUUR-op/m-p/742256

@johan antwoord is dus niet meer noodzakelijk omdat de reden op het Ziggo forum staat wat ik gedeeld heb. Daarnaast heb ik de titel van de post aangepast dat het aan Ziggo ligt.

@jordanvanbergen Ik wilde in de Ziggo draad reageren, maar ik zie dat mijn account daar niet meer werkt (al een jaar of 2-3 geleden opgezegd met vergelijkbare redenen als die van jou).

Het is gewoon simpel: Ziggo ziet de AndroidTV/AppleTV app (dus de app die specifiek voor grote schermen bedoeld is) als een verlengstuk van het het aanbod dat ze ook op hun mediaboxen hebben. En rechten met de contentaanbieders zullen daar ook iets mee te maken hebben (hoewel ik dat meer als smoes van ze zie). Mooiste oplossing was natuurlijk geweest als ze in de AndroidTV-app op zā€™n minst gewoon dezelfde content als functionaliteit zouden bieden als met Chromecast of sideloaded app, maar je zult het er gewoon mee moeten doen. Het is een commercieel bedrijf en aan de portabiliteit voldoen ze doordat gewoon Android en Chromecast wel werken.

Ik ben een paar jaar terug ook begonnen met 1 Gbps bij Tweak, in combinatie met ā€œtv onlyā€ bij Ziggo. Met name vanwege het onversleutelde DVB-C aanbod op basis waarvan ik met een HDHOmerun ook mā€™n eigen PVR-oplossing had geimplementeerd. Toen de Ziggo Go app met Chromecast mogelijkheid kwam zag ik dat als potentiele oplossing om, wat ik met mā€™n PVR oplossing niet kon ā€˜coverenā€™, toch ook te gebruiken (betere kwaliteit commerciele zenders, begin gemist). Maar merkte ook al snel dat ik weliswaar via Chromecast live TV kon kijken, maar heel veel dingen zoals vanaf het begin afspelen en sommige content terug kijken gewoon actief geblokkeerd werd (nou is vanaf begin afspelen uberhaupt iets waar je ook op het netwerk van Ziggo zelf al een duurder abbo voor nodig hebt). Samen met het feit dat ze het HD-aanbod van het ongecodeerde pakket nooit verder hebben uitgebreid, vond ik het uiteindelijk de 18,50 per maand niet meer waard.

Hoe dan ook: Op AndroidTV-gebied resten je eigenlijk 2 opties: NLZiet en Canal Digitaal.

Canal Digitaal heeft een groter zenderaanbod, maar de kwaliteit is niet geweldig (het komt niet verder dan 720p of 576p, met een matige bitrate). En de User Interfacef is naar mijn mening echt onacceptabel slecht (en dat geldt helaas ook voor het aanbod met beter kwaleit + STB dat je via Tweak kan afnemen). User Interface staat vol met opzettelijk ingebrachte incentives om toch alsjeblieft het duurdere abbo met meer zenders te nemen, en kijksuggesties in de balk die je iedere keer bij het zappen krijgt drukken zelfs belangrijke functionaliteit (begin gemist) weg.

NLZiet is wat wij hier al een paar jaar als hoofdmanier van TV kijken gebruiken. Zeker sinds afgelopen zomer is de beeldkwaliteit echt heel goed, met 1080p50 aan 7 Mbit/s. Nog altijd minder goed dan direct via Ziggo of Multicast bij KPN of Tweak, maar zeer acceptabel. En de AndroidTV app werkt snel. Interface kan wat spartaans aanvoelen, maar doet verder gewoon zā€™n werk. Het enige nadeel is het beperkte zenderaanbod (maar het is dan ook echt gestart als initiatief van de gezamelijke Nederlandse zendernetwerken).

1 like

Dank voor je antwoord @eversteegt Ik ga kijken hoe ik het TV bekijken ga aanpakken. Ik ben niet ontevreden over Ziggo maar kijk dus 99% via met de Chromecast met Google TV naar Ziggo TV via de Ziggo GO TV app en dat is dus net die ene app die niet met Tweak werkt. Gelukkig kun je met de Chromecast met Google TV heel snel switchen van wifi connectie of ethernet port en geldt dus dat ik nu domweg de verbinding moet overzetten naar Tweak als ik liever bepaalde zaken (Netflix) via Tweak bekijk. Enige dat dus niet werkt is TV kijken via Ziggo (maar is wel grootste gedeelte waarvoor ik die Chromecast met Google TV voor gebruik natuurlijk.

@jordanvanbergen ik begrijp hieruit dat je, naast Tweak, ook bij Ziggo nog een internetverbinding hebt? (want je hebt het over GoogleTV naar een andere verbinding zetten).

Ik weet niet wat je technische niveau is, maar met de geavanceerdere routers (of zelfbouw met bv. PFSense of OPNSense) kan je transparant 2 internetverbindingen tegelijk ondersteunen. Moet je alleen even weten met welke IP-ranges Ziggo Go verbinding legt en aan de router vertellen dat verkeer daarheen over de Ziggo-verbinding gerouteerd moet worden.

1 like