Welke router werkt het beste op internet only

USG Unifi:

, toch net wat vlotter en sneller dan de ER-X

ER-12:
Speed_ER12

Netjes, maar dat zie ik als gelijkwaardig aan de USG idd. het varieert toch altijd een beetje, heb er ook al 1x 940/1140 uit gehaald.

Hoi @Nisei,

Beetje (relatief) lang geleden, maar hoe bevalt de hAP ac2?
Als ik de specs erbij pak dan lijkt de throughput wat aan de lage kant
(max 300Mbps op 2.4 en 867Mbps op 5Ghz)

Wat voor waarden krijg je bij speedtest te zien bijvoorbeeld?

Net Tweak Internet Only besteld en op zoek naar een goede router.

Ik zie Wifi als iets wat handig is voor mā€™n Chromecast en telefoon maar meer ook niet. Ik heb wel een paar keer Speedtest gedaan met mā€™n ouwe Samsung S6 Edge+ maar geen idee wat die zou moeten kunnen halen. Ik zit dan op 5GHz rond de 300Mbps
Bedraad gebruik ik nog niet omdat ik mijn studio nog aan het inrichten ben en er nog kabels getrokken moeten worden. Ik heb de hAp ac2 dus nog niet echt uitvoerig getest maar de software bevalt verder prima en loopt nu een paar maanden probleemloos.

Heel erg bedankt.

Gebruik zelf ook voornamelijk bedraad, waar het kan.
Mikrotik / RouterOS lijkt erg uitgebreid. Wat een voordeel kan zijn. Maar heb tegenwoordig helaas amper tijd om de tweaker uit te hangen. Dus denk dat ik misschien toch maar voor iets simpelers zou moeten gaan.

Ben redelijk tevreden over mijn huidige fritz!box 7581, maar die gaat binnenkort weer terug richting xs4all. Dus zoek nu eigenlijk iets wat beter presteert.

Waarom zou je iets simpelers kopen? De hAp ac2 is voorgeconfigureerd en werkt prima direct uit de doos. Mocht je er later dieper in willen duiken dan heb je iig de optie. En de prijs is zeer aantrekkelijk. Dat was voor mij ook een belangrijk punt.

1 like

Ah ok. Bedankt voor de tip.
Las namelijk dat het niet echt geschikt zou zijn voor beginners (niet dat ik dat ben, maar is lang geleden dat ik veel met netwerk zaken bezig ben geweest).

Maar als het out of the box goed werkt. Dan is het inderdaad een goede optie. Dan kan ik later wel aan het tweaken :wink:

Ja hoor, werkt prima. Enige wat ik in het begin heb gedaan is allereerst de boel updaten, wachtwoord aangepast, en wifikanalen gekozen.
En je hebt een app waarmee je de belangrijkste dingen eenvoudig kan instellen. Is allemaal heel gebruiksvriendelijk.

Dag, zijn er ervaringen met de MikroTik Audience Mesh router? De prijs is zeer schappelijk indien je inderdaad max 2 nodig hebt. Maar ik ben even benieuwd naar de kwaliteit.

Ik krijg de indruk, bij het lezen van de brochure en Quick Guide, dat dit geen router is maar APā€™s, Access Points. Je hebt dan nog wel een echte router nodig.
Maar ik kan er naast zittenā€¦

Je krijgt dan per apparaat 3 wireless interfaces:

  • 1x 2.4 GHz voor je devices (dual chain)
  • 1x 5 GHz voor je devices (dual chain)
  • 1x 5 GHz voor je tweede Audience (quad chain)

Dat maakt het zeker interessant als je geen kabel kunt trekken - snelheden tot 1 Gbps zijn haalbaar. Ik denk alleen dat dat voor ipv6 (6to4) lastig wordt, maar een paar honderd Mbps moet kunnen.

Ze draaien RouterOS level 4 dus alle functionaliteiten ten aanzien van routering, firewalling en tunneling zijn aanwezig.

het beste is altijd moeilijk te zeggen maar ik gebruik een juniper SRX300, direct gekoppeld aan de Tweak fiber m.b.v. een TP-link TL-SM321B SFP.
Wel TL-SM321B gebruiken want type TL-SM321A is gecrossed voor TX en RX en is dus de tegenpool.