Welke router werkt het beste op internet only

Welk type/merk router is betaalbaar en goed voor gebruik met Tweak ? Hellluup

De Ubiquity EdgeRouter X werkt prima. Of de EdgeRouter X-SFP als je direct op de vezel wil koppelen.

Nou zoek ik er een met goede wifi

Ah. Dan is de MikroTik hAP ac2 een idee. Of hun RB4011 met WiFi als je 10G-voorbereid wilt zijn.

MikroTik
RB2011UiAS-2HnD-IN is zeer capabele en betaalbaar router die uitstekend werkt met Tweak tot 1Gbit (SFP module moet je extra aanschaffen)

Voor 10Gbit is zijn grotere broertje goede optie: RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN - ook SFP module is extra

Wel alleen 2.4Ghz 802.11n. Ik zou zelf de voorkeur geven aan de hAP ac2 eigenlijk; wat ruimer in z’n jasje wat throughput betreft, 802.11ac en nog goedkoper ook. Of de RB4011 inderdaad, als je toekomstbestendig wilt zijn.

Vergeet AVM Fritz!box. Die is slecht met bgn, hoewel AVM en Tweak dit niet toe willen geven! (Is ook moeilijk om toe te geven, dat je een bagger product hebt!) (ac) geeft een redelijke snelheid, maar niet top.

Ik lees dat de MikroTik routers voor de gemiddelde gebruiker niet bepaald eenvoudig te configureren zijn.
Ik krijg binnenkort Internet Only en moet dus ook een (wifi)router aanschaffen. Zijn er nog meer alternatieven onder €100?
En wat me ook niet helemaal duidelijk is; moet de router ook als modem fungeren? Of installeert Tweak een modem in je glasvezelkastje waar je iedere router op kan aansluiten?

Zover ik weet krijg je momenteel bij internet only een mediaconverter geleverd, deze zet de glasvezel om in ethernet en daarna moet je er een Router achter hangen.
(switch werkt niet, je krijgt maar 1 ipv4 dus moet zelf NAT doen)

Ah dank je. Een standaard router volstaat dus idd.

Jazeker, het kan alleen wel zo zijn dat de snelheid tussen de WAN en LAN poorten van sommige routers niet de hele gigabit halen. Vaak komt dit maar tot ~880 mbit, dus als je de “volledige” snelheid wilt halen moet je een router zoeken die de hele gigabit aan kan.

WAN is in deze het netwerk van tweak, en de LAN je eigen netwerk

Ja klopt, dat wist ik. Ik heb nog wel een router liggen maar daar had ik het denk ik nooit mee gered.
Ik heb toch maar de hAP ac2 besteld. Mooie prijs en ik lees dat er ook OpenWrt op kan.

Dat is volgens mij geen router, is alleen bedoeld om apparaten met wifi te verbinden.

https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=144414

Wat is jullie mening over Ubiquiti? Weliswaar geen glasvezel aansluiting. maar wat als je simpele glasvezel router gebruikt die signaal overzet op netwerk en dan Ubiquiti router? Goed spul, makkelijk te configureren, top performance voor WiFi.

Prima spul. Ik heb hun EdgeRouter X-SFP (die dus wel degelijk glas heeft, maar geen WiFi) voor mijn Internet Only gebruikt. Werkt prima. Voor zover ik weet werkt hun WiFI spul ook prima, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Aangezien ik mee wil doen met de 10G trial heb ik geupgrade naar een MikroTik CCR1036-8G-2S+, de enige 10G-capable router van Ubiquity (de EdgeRouter Infinity) is een stap te duur als je geen 8 10G poorten nodig hebt.

@Mbovenka
Welke snelheden haal je?

Ik haal met mn EdgeRouter X, 500 om 300 ipv 1000/1000

Op welke firmware zit je? Er is een bekend probleem met > v1.10.x en daarnaast doet offloading nog weleens stom.

Ik zat op Firmware v1.9.7+hotfix.4, haalde het niet en heb toen geupgrade naar V2.0.8, echter maakt dit nauwelijks verschil.

Wat bedoel je verder met

Offloading doet nog weleens stom?

v2 maakt het enkel erger… je kan beter downgraden naar v1.10.9 of v1.10.10.

Heb je hardware offloading aan staan? En staat je router goed geventileerd? Want als het warm wordt daalt de snelheid vreselijk snel.