Wat zijn de plannen voor native IPv6?

Of er de juiste support op zit klinkt mij wat vreemd in de oren. Je sluit je supportcontracten niet af op specifieke address families.

Dit zijn overigens allemaal non-argumenten aangezien Tweak zich profileert als provider ‘voor echte tweakers’ en ‘met een passie voor techniek en internet’. Dat is moeilijk geloven als je als een van de laatste providers nog steeds geen IPv6 op je verbindingen levert.

3 likes

Features gaat het om, niet een of ander garantie/ondersteuningscontract. Lastig om die af te sluiten als het apparaat de feature gewoon niet heeft :wink:

Daar selecteer je je apparatuur toch op? Je klinkt als een Tweak medewerker.

“Het punt is niet of er IPv6 support op de apparatuur zit (die is er), maar dat de juiste support erop zit en dat het ook betrouwbaar werkt. Dat laatste is (zeker bij consumentenspul) eigenlijk nog steeds geen garantie…”

Dit is echt zo’n flauwe kul argument. Als je gaat wachten tot ‘het werkt’ heb je gewoon geen passie voor je vak. Ik vind het teleurstellend dat Tweak allemaal business argumenten gebruikt om uit te leggen waarom er nog geen IPv6 is. Bij Xs4All was dat geneuzel nooit een argument. Ik maak al sinds 1993 op diverse manieren gebruik van de diensten van Xs4all (e-mail/FidoNet bridge). Xs4All heeft passie voor hun vak, toen en nu.

Tweak is gewoon een bedrijfje dat Internet biedt. Ik verwacht er weinig meer van. Kijk maar naar de site voor je VoIP instellingen.

1 like

@johan het is een jaar geleden dat je dit schreef: “Mijn huidige verwachting is dat het minimaal een half jaar zal duren voordat het noodzakelijk is het leeuwendeel van ons core netwerk te vervangen. Naar de huidige verwachting duurt het maximaal een jaar.”

Ik begrijp dat dingen veranderen, geen probleem. Maar kun je dan in ieder geval een nieuwe verwachting geven? Zodat we allemaal weten waar we aan toe zijn?

Dankjewel!

2 likes

Als er een afweging gemaakt moet worden tussen 10Gbit/s of IPv6 leveren, kies ik voor IPv6. Dit is verreweg noodzakelijker dan het ‘in de markt zetten’ van 10Gbit/s waar je extra geld voor kan vragen. Dat dat voor IPv6 niet kan betekent niet dat het onbelangrijk is. Bovendien, er zijn nog zat grote hosting providers die met ‘maar’ 10Gbit aan het internet hangen. Ik zou ook liever zien dat die zich richten op IPv6 -als ze dat nog niet geimplementeerd hebben- i.p.v. hogere bandbreedtes.

Ik ben het eens met de reacties dat er vooral vanuit een ‘business perspectief’ naar gekeken wordt, terwijl Tweak zich profileert als een technische provider. Je zou dat eerder verwachten van andere providers. Todat ik overstapte naar Tweak (‘gedwongen’ vanwege glasvezelproject) had ik het idee dat ik naar een soort Xs4all over zou stappen, gezien de profilering van Tweak. Dat viel dus tegen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben tevreden met de verbinding die ik heb, zeker voor het geld dat het kost per maand. Maar de rek is er wel uit v.w.b. IPv6 uitstellen. Als geld een probleem is, maak alle abonnementen €1 of €2 duurder, knallen met die handel. KPN blijft de prijzen ook structureel verhogen (bij Xs4all o.a., die ik nog heb liggen als back-upverbinding).

Een idee van een bijgestelde planning is denk ik wel welkom in dit topic @randal @johan

In elk geval bedankt voor de transparantie zover, ik vind het wel tof dat jullie hier gewoon ook reageren.

1 like

Niet een antwoord op je bericht natuurlijk (en ik ben ook benieuwd naar nieuwe info!), maar ik zag dat je laatste bericht hiervoor was:

Dus toch even voor de zekerheid: heb je de 6RD-tunnel geprobeerd? Die is meer dan goed te doen, ookal is het niet native, helemaal sinds oktober 2020:

Het enige “echte” verschil in de praktijk is 4ms latency meer via IPv6 dan via IPv4, bitrate haal ik tot zo’n 600 Mb/s.

Bedankt voor je tip, ik ben ook al bezig geweest met een HE IPv6 tunnel. Via een interface op de firewall was dat allemaal snel te regelen, maar het werkte niet echt stabiel; de tunnel kwam soms gewoon niet meer op. Veel tijd heb ik er niet meer in gestoken, ik wacht liever op native IPv6. Gelukkig kan ik -als ik wat moet testen voor het werk- de Xs4all-verbinding gebruiken.

Ja, bekende situatie, ik had dergelijke problemen met een SixXS-tunnel, kostte te veel moeite en was gewoon niet stabiel. Was wel nog voordat ik überhaupt een Tweak-verbinding had.

De 6RD-tunnel van Tweak is wat dat betreft wel een andere ervaring, sowieso zal het helpen dat je gewoon binnen het Tweak-netwerk blijft en veel routers ondersteunen het ook goed. Sterker nog, laatst met de DDOS-issues had de IPv6-verbinding er beduidend minder last van.

Maar goed, ik wacht natuurlijk ook met smart op native IPv6. Ik had het vooral ingesteld omdat ik benieuwd was of dit (wel) goed zou werken, configureren was simpel met de informatie op de website, en ik heb het sindsdien niet meer uitgezet. Dus gelukkig werkt in afwachting van native IPv6 de tunnel boven verwachting goed.

For what it’s worth, om mogelijk wat frustratie weg te nemen. :wink:

2 likes

Ik ben toch even aan de slag gegaan met de 6RD tunnel en dat lijkt allemaal mooi te werken. Was wel even puzzelen en ik had er een privéblog voor nodig om te snappen wat nu de bedoeling was exact, maar tot nu toe met 2 systemen in een apart VLAN lijkt het te werken. Netflix is wel stuk, dat werkt op die 2 systemen niet meer. Is dat bij jou ook het geval @Tim ?

Als netflix stuk is dan moet je de MSS even aanpassen naar 1480 op je LAN

Thanks, ik heb dat inderdaad even aangepast maar had nog geen verbetering. Even verder testen nog.

Scratch that, het werkt gewoon zie ik net :slight_smile:

2 likes

Hm, ja. De informatie kan wel wat gestructureerder op die pagina worden gezet.

Misschien zou het duidelijker zijn als ze de instellingen benoemen met de veldnamen die de Fritz!box gebruikt (gezien dat een router is die Tweak zelf levert). Iets als:

• 185.227.72.0/22:
    tunnel endpoint: 217.19.16.12
    IPv6 prefix: 2a02:58:54::/46
    IPv4 mask length: 22
  • 45.135.4.0/22:
    tunnel endpoint: 217.19.16.13
    IPv6 prefix: 2a02:58:58::/46
  • 45.136.72.0/22:
    tunnel endpoint: 217.19.16.14
    IPv6 prefix: 2a02:58:5c::/46
  • 45.144.216.0/22:
    tunnel endpoint: 217.19.16.15
    IPv6 prefix: 2a02:58:60::/46
  • 84.245.0.0/20:
    tunnel endpoint: 217.19.16.16
    IPv6 prefix: 2a02:58:c0::/44
    IPv4 mask length: 20
  • 82.197.192.0/19:
    tunnel endpoint: 217.19.16.17
    IPv6 prefix: 2a02:58:80::/43
    IPv4 mask length: 19
  • 217.19.16.0/20:
    tunnel endpoint: 217.19.16.18
    IPv6 prefix: 2a02:58:40::/44
    IPv4 mask length: 20
  • 185.6.48.0/22:
    tunnel endpoint: 217.19.16.19
    IPv6 prefix: 2a02:58:50::/46
  • 45.146.56.0/22:
    tunnel endpoint: 217.19.17.152
    IPv6 prefix: 2a02:58:a0::/46
  • 87.101.0.0/21:
    tunnel endpoint: 217.19.17.153
    IPv6 prefix: 2a02:58:a8::/45
    IPv4 mask length: 21

Dan weet je in ieder geval in een oogopslag wat je nodig hebt. Als dit zou hebben geholpen, misschien moeten we de Tweak-mensen eens vragen dit te overwegen, voor een volgend persoon.

2 likes

Ik post de link naar dat privé-blog ook maar even, hielp mij met het opzetten in elk geval; https://blog.zuthof.nl/2021/01/11/ipv6-series-part-2-ipv6-at-home-using-6rd/ (was ook al gepost door Bas op 28-01-2021 trouwens).

Voor de FRITZ!Box heb je die info niet nodig, daar volstaat het inschakelen van IPv6 met de optie “Use native IPv4 connection”. De FB haalt de benodigde info uit DHCP-optie 212 die Tweak aanlevert.

https://service.avm.de/help/en/FRITZ-Box-Fon-WLAN-7490-avme/015/hilfe_internet_ipv6

2 likes

Helaas werkt dit niet voor mij.

Ik heb met support gebeld en die hebben me geholpen om ipv6 op de fritzbox in te stellen.
Ik heb het verder opgeschreven en wellicht dat dit anderen verder kan helpen.

Ik mag maar twee koppelingen plaatsen, dus maar even als plaatje:

1 like

Mooi dat het werkt :slight_smile:

Mogelijk heb je met de andere methode (Use native IPv4 connection) een dhcpv4 renew nodig - maar dat is op deze manier natuurlijk overbodig.

En als nieuwe gebruiker mag je ook maar één plaatje plaatsen. Dus hier wat je moet doen om de Fritzbox in te stellen:

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik te ongeduldig was.
Het gekke is dat Tweak support jouw optie niet noemde, maar ik ben nieuwsgierig en zal jouw optie nog een keer proberen.

Ik hoop dat er toch nog snel goed nieuws kan komen over native IPv6.

Ik begrijp dat nieuwe routers, die ook goed IPv6 snappen, een enorme investering zijn en hopelijk kan @randal daar snel iets over delen. :slight_smile:

1 like