Wat zijn de plannen voor native IPv6?

Hallo @johan ,
Ik zou ook graag meedoen aan de IPv6 test.

Beste @johan
Zou het mogelijk zijn dat ik ook mee kan doen met native IPv6?
Ook heb ik nog een vraag, zou het mogelijk zijn dat jullie ook via IPv6 kunnen peeren met GSL? Via IPv4 doen jullie dit al maar so far ik kan zien met mijn 6rd tunnel is dat nu via een gigantische omweg geregeld.

Nu geconfigd op je verbinding.
Voor wat betreft GSL (aannemend dat je deze bedoelt): daar peeren we op IPv4 ook niet rechtstreeks mee. Vaak peeren we niet rechtstreeks met peers die ook met IX routeservers peeren en dat is hier ook het geval. Ik verwacht dat ze of geen IPv6-routes adverteren en accepteren via de Speed-IX en AMS-IX route servers, of ze een configuratiefout hebben gemaakt.
Ik stuur ze iig een peeringverzoek, maar omdat ze een “selective” policy hebben is het maar de vraag of ze die accepteren.

1 like

Het was me even ontsnapt :wink:
Maar inderdaad, sinds een week of 3 heeft mijn dyndns al een IPv6 gemeld.
Thanks !

Welke route mag ik bewandelen om beide adressen ‘vast’ te krijgen ?
Moet ik daar de servicedesk voor bellen ?

V6 zou sws vast moeten zijn.
Verder effe klantenservice bellen idd

Het is sowieso vast. Daar hoef je niemand voor te bellen :slight_smile:

@johan ik zou ook graag meedoen met de native IPv6 test, maar mag net als anderen (nog) geen DM sturen :grimacing:
We gebruiken de Fritzbox 5490 op KPN-WBA

Op WBA hoef je het alleen maar aan te zetten in de Fritzbox :wink:

Ah, dat dacht ik op basis van eerdere berichten dus ook, maar als ik hem op native IPv6 zet, dan komt er “No response from DHCPv6 server (SOL).”
De 6rd tunnel werkt wel (via native IPv4).
Misschien ligt het aan onze regio? Wij zitten in Alphen aan den Rijn, weliswaar een Reggefiber/ODF gebied waar andere providers (Vodafone Thuis/T-Mobile) indertijd wel eigen apparatuur hebben geplaatst, maar Tweak levert hier helaas via KPN.

Het was inderdaad regiogebonden. Ik zie dat je nu IPv6 hebt op je FB :tada:

1 like

Yes, hij werkt nu native, inderdaad :tada: :grin:
Bedankt!

Hoi @johan

Ik wil ook wel meedoen met de ipv6 pilot. Pfsense + WBA aan deze kant.

Zoals ik al eerder zei kun je het op WBA gewoon aanzetten.

@nickk Ik heb mijn eigen EdgeRouter config er even op nageslagen, en ik zie enkele verschillen die je kunt proberen:

set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd pd 0 interface switch0 prefix-id ‘:1’
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd pd 0 prefix-length 56
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd rapid-commit disable

Dus de prefix-length is zonder de slash “/” ervoor, alleen het getal “56”, de prefix-id is bij wel opgegeven als “:1”, en de rapid-commit is “disable”.

Kun je het daarmee nog eens proberen?

Hallo @johan ik weet niet of het uberhaupt nog mogelijk is, maar ik zou ook wel mee willen testen met IPv6. Almere woonachtig en ik gebruik PFSense.

Hallo @johan voor mij zou ik ook graag mee willen testen met IPv6. Woonachtig in Enschede met een EdgeRouter.

Na een opmerking gemaakt te hebben richting helpdesk, waar ik meldde eventueel mee te willen doen met een IPv6 native Beta test, werd ik naar dit forum doorverwezen. Ik heb snel door de history gebladered, maar heb geen aankondiging gevonden. Maar, als ik er overheen gescand heb:

Ik wil graag meedoen met een Beta test.

Ik wil dat met mijn Linux firewall doosje doen, dus alles zelf configureren. Mocht ik er niet meteen uitkomen dan heb ik nog een paar Fritzboxjes (oa bedankt XS4ALL), om het initieel werkend te krijgen…

Ik heb de indruk dat IPv6 al standaard aan staat. Anders een PM naar @johan .

Inderdaad, ik heb IPv6, maar niet native, maar via een 6RD tunnel. En zonder mijn PTR records voor reverse lookup. Ik zou liever tunnel-loos Ipv6 willen hebben, en een eigen reverse DNS optie, zodat het leven wat makkelijker wordt watbetreft bv SMTP; mailservers willen vaak het IP-adres resolven naar een hostnaam, die dan idealiter hetzelfde moet zijn als de hostnaam in het MX record… En ik heb al een call open om tenminste automatisch gegenereerde PTR records te krijgen…

Jos.

We hebben een probleem geconstateerd op de switches die verdere uitrol op dit moment belemmert. Dat probleem ligt bij de switch vendor en er wordt aan gewerkt om het gefixt te krijgen. Zodra het gefixt is, gaan we het in meer regio’s aanzetten.

Wordt vervolgd.

3 likes