Wat zijn de plannen voor native IPv6?

Goed om te lezen dat dit nu mogelijk is maar,
is het ook een idee om dit voor iedereen aan te zetten zonder hier eerst een regel “Ja ik wil ook!” te hoeven droppen?

Goed om te lezen dat dit nu mogelijk is maar,
is het ook een idee om dit voor iedereen aan te zetten zonder hier eerst een regel “Ja ik wil ook!” te hoeven droppen?

Dat is voor de helpdeskbelasting minder handig, als het niet blijkt te werken. Dan heb je op een grote schaal de gevolgen ervan. Het is gebruikelijk om dit soort dingen voorzichtig op te pakken en uit te breiden.

Goedemorgen @johan ,

Accepteren jullie nog nieuwe testers voor IPv6?
Ik heb interesse om mee te testen!

Ik zit in regio Almere Buiten.

Gewoon een privé-bericht naar mij is ook goed onder vermelding van klant id.

1 like

Ik zit al een tijdje te lurken in deze forum tread, en ben toch wel erg geïnteresseerd.

Ook ik zou toch graag IPv6 testen met mijn Unifi USG setup in de regio Leeuwarden.
Is hier nog plek/ interesse voor @johan ?

Graag zou ik hier ook gebruik van willen maken om het IPv6 te testen. Mijn plaats is Oss.

Hi @johan , ik zou ook graag mee testen. Ik heb echter geen knop om een prive-bericht te versturen. Ik zit in Almere Buiten en gebruik een TP-Link deco systeem.

Dank je, @Menno . Inmiddels is het inderdaad gelukt. Maar die knop krijg je pas nadat je wat activiteit hebt ontplooid op het forum; als je net lid bent, zie je die knop niet.

Ik zou ook graag meedoen en zal een bericht sturen.
Ter verdere info voor andere testers, ik had voor aanmelding even naar support gebeld maar die geven aan dat dit enkel via het forum kan.

Zou ook graag mee willen doen aan de beta, heb alleen niet de knop om een bericht te sturen?

Het duurt volgens mij een dag voordat de knop zichtbaar wordt bij nieuwe accounts. Het helpt als je een beetje rond surft op het forum.

Nog even een complimentje voor Johan zijn uitzoekwerk. In het begin wilde IPv6 niet goed bij mij werken en viel steeds iedere ca. 10 minuten de verbinding even weg zoals eerder hier door mij beschreven.

Het is immers herleid naar een issue in de wijkswitch. Johan heeft mij verplaatst naar een andere wijkswitch, waarop het probleem niet voorkomt.

Ik heb inmiddels nu bijna 3 weken super snel IPv6 internet met mijn Ubiquiti apparatuur.

Ben dus zeer blij en hoop dat IPv6 snel voor alle klanten kan worden uitgerold. :slight_smile:

6 likes

Is het met ipv6 ook makkelijker om active/passive routers in te zetten?
Dus spf > switch > 2x router zoals pfsense of opnsense
Kan je de ipv6 range delen over de twee routers oid?

Eén device moet een PD doen, zodat dat device een /56 prefix krijgt toegewezen. Daarna kun je die /56 indelen zoals je wilt. Een tweede device/router kun je dus een segment toewijzen uit de /56, maar het moet dus wel “achter” het eerste device zitten.
Ter info: ik heb een SFP in mijn EdgeRouter 4 zitten die de PD doet. Daarachter heb ik nog een firewall voor de kids, waar ik een /60 aan heb toegewezen via routering op de EdgeRouter.

Dank @Morgoth . Dus geen mogelijkheden om ze beide aan de voorkant te laten fungeren als.router (failover)? Althans niet zonder spoofing van mac adress oid.

Bij mijn weten heeft Tweak het voor IPv6 anders gemaakt, dus niet op basis van MAC adres, maar is het geconfigureerd op de switch poort. Er kan een vertraging in zitten als je een ander device een PD laat doen, aangezien slechts één verzoek gehonoreerd zal worden. Ik weet niet precies hoe groot de vertraging is, maar dat weet @johan wel. Ik meen dat er eerder in deze thread een en ander over gemeld is.

1 like

Wellicht dat het werkt als je devices dezelfde DUID gebruiken, worth a try. Maar dan wel zorgen dat ze echt active/passive zijn.

1 like

Ik ben druk aan het bijspijkeren in IPv6 (ben een leek) maar ik moet direct denken aan een anycast adres. Die zijn hetzelfde als unicast adressen: IPv6 Anycast Address - Cisco

Maar ik moet nog beginnen aan het CCNA routing stuk dus misschien is het een doodlopend spoor :innocent:.

Iemand ervaring met een edgerouter x of 8 pro
heb het een keer werkend gehad en na een stroomstoring werkt het niet meer.

ik ben helaas uit geprobeerd