Wat zijn de plannen voor native IPv6?

@johan Indien er nog mogelijkheid is, ook ik heb interesse in het testen van native IPv6. Draai nu al een tijd via de 6RD tunnel en dat werkt prima op mijn Edgerouter X.

@johan Ik heb ook interesse om mee te doen aan de test.

  • Internet Only 1 Gbps
  • Tweak eigen netwerk in Enschede
  • Ubiquiti EdgeRouter X

@johan ik zou graag ook ipv6 willen testen

Internet Only 1Gbit
Unifi Dream Machine
Tweak Netwerk Leeuwarden

Ik denk dat er genoeg testers zijn, zeker omdat het super soepel loopt.

Ik zou ook graag meetesten voor native IPv6, ter vervanging van de 6RD tunnel.
Netwerk = Glasvezel Zuidenveld.

Sinds gisteren IPv6 in gebruik bij Tweak, werkt tot nu toe zonder problemen.

IPv6 zonder moeite op de UDM kunnen inschakelen op de WAN & LAN interface. Zeer tevreden tot nu toe.

Ik heb ondertussen 1 “probleem?” met ipv6 gevonden.

Als ik via mijn android-telefoon de google-family-link settings wil veranderen duurt dat enorm lang (2+ min) , met alleen ipv4 is dat seconden-werk.

Met mijn eigen wifi uit (en dus ipv6 via vodafone) gaat het ook vlekkeloos.

Ik ben nog bezig met uitzoeken hoe het komt, maar omdat ik niet vaak in die family link app zit heeft het nog geen prio gehad voor mij.

Misschien raakt je telefoon dan v6 verbinding kwijt.
Probeer even te zoeken of je ergens de route lifetime van de router advertisements kan verlengen

Bedankt voor het meedenken, ik ga dat ergens met de kerst debuggen, want dan heb ik wat tijd ervoor. Het is maar 1 app op mijn telefoon, voor de rest doet ipv6 het echt vlekkeloos en goddelijk snel.

@FalconNL93, zou je kunnen aangeven wat precies je instellingen in de UDM zijn voor WAN & LAN? Ik krijg het met geen mogelijkheid aan de praat. Heb alles al uitgeschakeld, Threat protections, VPNs, etc. Bijna helemaal bare-bones UDM Pro installatie…

@johan Ik zou graag Ipv6 willen testen, ik zit op het tweak netwerk in Almere.

Let op dat je geen enkele feedback krijgt vanuit de Unifi controller over IPv6, je ziet dus bij clients bijv. geen IPv6 adres verschijnen in de controller, bij je WAN interface ook niet.

Ik heb de UDM na het instellen wel opnieuw opgestart (hoeft waarschijnlijk niet) en ook even op mijn computer de LAN adapter uit/aan gezet.

Na het instellen even op een apparaat kijken wat je IP is of even een testje uitvoeren op https://ipv6-test.com/.

Je kunt via je browser ook even kijken bij de developer tools of je connectie daadwerkelijk via IPv6 verloopt.

Controller versie 6.5.55
UDM 1.10.4.3702

Settings → Internet → WAN → Advanced → IPv6 Connection:
IPv6 Connection: DHCPv6
Prefix Delegation Size: 56

Settings → Network → LAN → Advanced:
IPv6 Interface Type: Prefix Delegation
IPv6 RA: Ingeschakeld
IPv6 RA Priority: High
DHCPv6 Range - Start: Start: ::2
DHCPv6 Range - End ::7d1
DHCPv6/RDNSS DNS Control: Manual
DHCPv6/RDNSS Name Server:

Is in dit geval de DNSv6 servers van Google

2001:4860:4860::8888
2001:4860:4860::8844

Meer dan dit heb ik voor IPv6 niet hoeven aan te passen.

Port forwarding / Firewall
Mocht je aan port forwarding doen, let op dat je in de controller je v6 regels ook moet aanmaken hiervoor, standaard blokkeert UDM alle inkomende verbindingen.

De Port Forwarding pagina van de controller ondersteund alleen v4 adressen (in ieder geval op controller versie 6.5.55). Je zult dit dus moeten doen via de firewall pagina, hier kun je eventueel ook ICMP verzoeken accepteren.

Settings → Traffic & Security → Global Threat Management → Firewall → Internet v6

Rule aanmaken met als type Internet v6 In.

WAN-interface adres
Mocht je willen weten welk IPv6 toegewezen is aan je WAN-interface, dan kun je dit opvragen door in te loggen op SSH en het onderstaande commando uit te voeren:

ifconfig eth4

Het tweede v6-adres is in mijn geval het IPv6-adres van mijn UDM.

Tweede optie is om het via het curl commando te doen:

curl -4 icanhazip.com om je IPv4 adres op te vragen
curl -6 icanhazip.com om je IPv6 adres op te vragen

VMWare/Virtualbox/KVM etc
En mocht je gebruikmaken van VMWare/VirtualBox/KVM of een andere virtualisatie, en je wilt je virtuele machines ook voorzien van IPv6-adressen, dan networking mode even op Bridged zetten i.p.v. NAT.

1 like

Super, dank voor dit stukje!

Ik doe precies hetzelfde, dus het lijkt erop dat mijn router misschien overgebleven instellingen heeft van een voorgaande firmware die dwars liggen… Ik ga een factory reset proberen in elk geval.

Voor de duidelijkheid, jij hebt niet zelf een ICMPv6-in firewall regel aangemaakt, geen DHCPv6-in firewall regels aangemaakt?

Als ik bijv. de volgende regels uitvoer via SSH krijg ik alleen local IPv6 adressen terug, geen publiek IPv6 address. (vervang eth8 voor eth4 op een UDM base of eth9 in geval je SFP gebruikt)

ifconfig eth8
sudo ip -6 address

Idem voor https://ipv6-test.com.

Met het volgende command kun je overigens al het IPv6 verkeer over je WAN interface zien.

tcpdump ip6 -v -i eth8

Daarin zie ik enkel een dhcp6 solicit uitgaan, maar geen response terugkomen. (Johan gaf ook aan dat mijn dhcp6 request niet binnenkomt aan de Tweak kant)

Afijn, ik ga een router reset proberen, dank voor de info @FalconNL93!

Op de LAN & WAN instellingen na, heb ik verder niks hoeven doen om IPv6 werkend te krijgen. Het firewall kopje was meer ter informatie :slight_smile: .

De DHCPv6 en IPv6-ICMP regels staan er bij mij standaard in, en zijn idd niet door mijzelf toegevoegd. De standaard regels kunnen bij mij ook niet aangepast worden, en zijn grijs. Zelfgemaakte regels zijn wit en kan ik wel aanpassen.

1 like

Portforwarding op IPv6 is niet nodig. vandaar dat deze ook niet in de interface zit.
Het is inderdaad alleen noodzakelijk om de poort open te zetten.

Klopt, alleen kan het zijn dat sommige mensen uit automatisme opzoek gaan naar “Port forwarding” om een poort te openen. Vandaar dat ik het er even bij zet :slight_smile:

1 like

Dan ligt het aan de UDM Pro. Ik heb een clean factory reset gebruikt, zelfde instellingen, verder helemaal niets geconfigureerd… Geen IPv6.

Ik ga het doorzetten op het Ubiquiti forum.

Welke controller en firmware draait je UDM Pro? Er is gisteren wel een nieuwe versie uitgekomen voor zowel de base als pro.

Ik zie wel een topic van twee jaar oud, met een soortgelijk issue

https://community.ui.com/questions/Is-IPv6-broken-not-working-on-the-UDM-Pro-for-the-WAN2-SFP-internet-interface/250ba22c-24c9-481e-a1e1-f6bc78e1927a

Ik gebruikte 1.10.4.3702 en sinds gisteren overgegaan op de 1.11.0 (in de hoop dat dit iets zou oplossen), helaas geen succes.

Ik heb inderdaad meerdere (oude) posts gevonden van exact hetzelfde probleem. Dus vermoed dat dit gewoon nooit goed heeft gewerkt op de UDM Pro…

Je zou wel verwachten dat dit soort basisfunctionaliteit zou moeten werken, vooral omdat de UDM (Pro) al een tijdje te koop is. Ik kan bijvoorbeeld het opstartgeluidje van mijn UDM ook niet uitschakelen, terwijl de optie er wel is.

Hopelijk kun je het snel oplossen :wink:

1 like