Wat zijn de plannen voor native IPv6?

Je router heeft al sinds 6 juli IPv6 :wink:
Zie ook Wat zijn de plannen voor native IPv6? - #442 door johan

Misschien een idee om het onderwerp van deze thread aan te passen naar iets wat duidelijk maakt dat de plannen ondertussen werkelijkheid zijn? :grin:

@silke zou dat moeten kunnnen
Die is volgens mij alleen wel een tijdje niet op dit forum geweest

Dit topic sluiten, op slot zetten.

Ik kan wil het best aanpassen. Maar mogelijk is het beter als iemand van Tweak een nieuw topic aanmaakt over de uitrol van IPv6?

Edit: nope, ik kan het volgens mij niet aanpassen

Het plan is om eind volgende week op alle beschikbare netwerken (behalve CAI Harderwijk) IPv6 aan te hebben staan. Ik kan daar wel een nieuw topic voor aanmaken, maar dat vind ik op zich niet bijster zinvol :wink:

3 likes

Hoi Johan,

Het blijkt dat ik ook geen IPv6 prefix meer toegewezen krijg. Terwijl voorheen het wel werkte.

E-fiber lvc

Zou je ook bij mij is naar kunnen kijken.

Alvast bedankt

Sander

Ik heb het vermoeden dat de storing van vandaag, volgens de melding door een network change, te maken heeft met een IPv6 network config change dan. Hier ook geen IPv6 meer :joy:

Ik heb zojuist getest en hier gaat IPv6 nog goed (of het vanmiddag werkte weet ik niet).

Werkt native IPv6 vooralsnog alleen op de door Tweak geleverde routers? Heb hier een router-pc met Debian die niets qua IPv6 op lijkt te pikken, ik zie de counters van de DHCPv6 firewall regels niet oplopen en zowel nmcli als ip laten niets zien op IPv6 gebied (buiten fe80 dan).

Daarnaast ligt om vooralsnog onbekende reden de IPv6-tunnel van HE er sinds begin van de week uit (mogelijk routing issue), geen idee of dat toeval is met het activeren van native IPv6 op de verbinding, als dat heel toevallig ook begin deze week is gebeurt.

Nee als het goed is ook op eigen routers, maar dan moet je wel de juiste instellingen hebben denk ik.

1 like

Voor zover ik dat terug kan vinden dient alleen DHCPv6 aangezet te worden en de bijbehorende firewall regels (udp 546/547 toestaan) toegevoegd te worden, klopt dat? IPv6-icmp wordt al toegestaan vanwege IPv6-tunnel.

Inmiddels werkt mijn HE-tunnel weer, die bleek plat te zijn gegaan door een routing probleem dat (zo lijkt het) werd veroorzaakt door Tweaks poging om zonder ook maar enige mededeling vooraf (een email was handig geweest :wink: ) IPv6 aan te zetten.

Waarom de WAN-interface ondanks het toestaan van DHCPv6 in de firewall alsnog geen IPv6-adres kreeg is vooralsnog niet duidelijk.

Heb uiteindelijk IPv6 op de WAN maar helemaal uitgezet zodat de HE-tunnel hier niet meer tegenaan gaat lopen.

1 like

Hoe test je of IPv6 aan staat of goed werkt? Kan ik dat ergens in de FRITZ!Box 5490 nakijken?

Ipv6.google.com bezoeken, of test-ipv6.com

1 like

Ik zit met de gouwe ouwe Zyxel, en die gaf geen kick qua ipv6. Even een reset gedaan van de config, alleen https://test-ipv6.com/ geeft bij de ipv6 tests ipv niet beschikbaar/bereikbaar een slecht.

Alleen een verandering van ipv4 only naar ipv4/ipv6 dual stack (onder ethwan) doet niks verder behalve dat dns onder ipv6 bereikbaar is bij de ISP. Wat mis ik?

Misschien moet je het ook nog aanzetten op de lan?
Als zyxels het überhaupt aankunnen. (misschien toch eens een fritzbox vragen)

Test je ipv6 op een pc of op een tablet? Bij mij werkte het wel op de mobiel maar niet op de pc, moest ik nog een aanpassing doen. Of woon je in Harderwijk, daar is het volgens mij nog niet geactiveerd als ik het goed gelezen had.

Op de PC en die is geheel dual stack, moest het een en ander aanpassen nog in de router. Voor ipv4 was alles automatisch, ipv6 dus niet.

Het werkt nu wel, en ik had gedacht nu gewoon alles zonder NAT te kunnen doen maar dat kan blijkbaar niet. Weet niet of het aan de router ligt of wat het is. https://test-ipv6.com/ geeft wel 10/10.

Hallo,

Sinds gisteren werkt native IPv6 in Almere niet meer, is het i.v.m. de stroomstoring? Wordt het in de korte termijn hersteld?

Gr., Dimitri