Storing TV sneeuw of beeld bevriest

Als ik TV zit te kijken (bekabeld aangesloten op mijn Fritz!Box 5490 en KAONMEDIA MZ-101 (M7)) dan gebeurt het regelmatig dat ik een verstoring van het beeld krijg (sneeuw) en ook gebeurt het regelmatig als ik een film zit te kijken op een van de kanalen NPO of RTL etc. dat het beeld bevriest kan wachten tot ik een ons weeg. Dit los ik op door naar een ander kanaal over te schakelen (waarbij ik de melding krijg of ik verder wil met de LIVE-TV), en dan moet ik weer terug schakelen naar het kanaal waar de film speelde, ondertussen ben ik een paar minuten van de film kwijt.
Iemand bekend met deze problemen, moet er iets geupdate of vervangen worden?

Zit er een switch in de bekabeling van FritzBox naar MZ-101? Die geven wel eens problemen …

Nee, géén switch, rechtstreekse kabel (± 10-12m) van Fritz!Box 5490 naar MZ-101.

Steek de netwerkkabel, die nu in de MZ-101 zit, in een goede laptop of desktop PC en meet de snelheid. Als die goed is zou ik een klacht bij de helpdesk neerleggen, dat de TV-kast defect is.
Is de snelheid niet goed (laag, fluctuerend) dan de kabel vervangen.

Dan kun je nog steeds wachten tot je een ons weegt want ze kunnen niets met die klacht. Ik heb ze een jaar geleden toch wel heel duidelijk uitgelegd wat er aan de hand was, maar ze willen eerst hier alles doormeten want ik ben kennelijk de enige met die klacht.

Kort samengevat: Op vrijdagavond moet je geen opnames of begin gemist willen kijken. Dat werkt dan gewoon niet. De M7 is denk ik gewoon te krap bemeten voor zijn taak.

Netflix op dezelfde tijdstippen heeft geen enkel probleem en latency (naar Google.dns) is ook prima.

Heb je al eens de netwerktest op de MZ-101 gedaan? Dit lijkt namelijk op een multicast probleem. Netflix heeft geen multicast nodig, en latency kan prima zijn maar dat staat los van multicast.

Hallo Bas, bedankt voor je antwoord. Vanochtend de test nogmaals (bij installatie ook gedaan) uitgevoerd en alles was prima.
Dus ik ga verder zoeken en misschien dan toch contact opnemen met de helpdesk van Tweak.

Sterkte, en veel geduld toegewenst.

Ik heb helaas hetzelfde probleem.
Ik heb al een andere tuner ontvanger, maar het probleem blijft ontstaan dat tijdens live tv kijken de uitzending bevriest. Dit heb ik ook met series die via de tuner afgespeeld worden en ‘opgenomen’ programma’s. Als ik de kabel aan de laptop aansluit zie ik geen problemen met de verbinding, de verbinding is in orde naar mijn idee.

De MZ-101 blijft verrassen in negatieve zin. Helaas kunnen we niet rechtstreeks met CanalDigital in contact treden. We hebben als Tweakgebruiker wel een account alleen kom je daar niet verder mee bij CD dan TV kijken.
Gelukkig heb ik geen bevriezende beelden alleen start de MZ-101 soms spontaan opnieuw op (bij beide ontvangers). Maar omdat we in de huiskamer veel last van beeldverstoring hadden, vooral bij begin gemist of uitgesteld kijken en dat op de tweede TV bij de kinderen niet gebeurde toch maar eens de boel omgewisseld. Boven naar beneden en andersom.
Tot mijn verbazing deed het kastje wat eerst veel storingen gaf het op de andere plaats veel beter. Maar het kastje wat eerst geen problemen gaf deed in de woonkamer hetzelfde. Veel beeldverstoringen.
Netwerkstekker in de Fritzbox poort 2 en 3 omgewisseld maar het probleem bleef.
Hoewel de netwerkkabel (4 mtr.) van de storende ontvanger op de laptop moeiteloos 950/950 up/down haalt heb ik de kabel toch nog maar een keer vervangen en getest (950/950) maar de beeldverstoringen blijven.

De beeldverstoringen lijken het meest op fouten door te hoog gecomprimeerde beelden zoals je ze ook wel op de laptop ziet als er een te hoge compressiefactor is gebruikt.

Enige mogelijkheid die overblijft is dat de plaats van het kastje in de woonkamer last van aardstralen heeft. Dat ga ik denk ik nog een keer testen met een HDMI kabel van 10 meter. Het wordt alleen lastig om de kastje met de afstandsbediening te bedienen.

Wat is het verschil tussen de bekabeling van de tweede TV boven en de TV beneden met problemen? Zit er tussen de Fritz box en beide TVs een switch, en zo ja, dezelfde switch of een andere?

Het kastje is het probleem niet zoals je zelf al uitgevogeld had. Aardstralen geloof ik niet in, dus blijft over het netwerk, of als allerlaatste mogelijkheid, je TV, maar dat laatste lijkt me bijna net zo onwaarschijnlijk als de invloed van aardstralen. :grinning:

Bas, beide kastjes zijn rechtstreeks op De Fritzbox aangesloten. Het enige verschil is dat de in het begin erg storende kastje op 3 meter afstand van de Fritzbox stond (kabellengte 3 meter) en dat het kastje boven met een kabel van ca 15 meter is aangesloten.
Inmiddels ben ik aan het spelen geweest met langere HDMI kabels, netwerkkabels omleggen zodat die niet in de buurt kwamen van TV en of andere storende invloeden kwamen maar dat maakte geen enkel verschil.
Tijdens die testen bedacht ik me ineens dat het enige wat niet verwisseld was de netvoeding van de kastjes was.
Ik kon me niet voorstellen dat dat van invloed zou zijn maar ik heb ze omgewisseld en even de uitgangsspanningen gemeten. Merkwaardig genoeg bleek er verschil in uitgangsspanning tussen die twee netvoedingen. Het verschil ik doe het even uit mijn hoofd want ik ben de 100-sten vergeten was de storende voeding kastje combinatie 11,8 volt en de niet storende combinatie 12,2 volt. Zo’n 0,4 volt verschil.
Ik heb natuurlijk geen idee hoe de voedingsspanning in de MZ-101 verwerkt wordt maar wonderlijk genoeg heb ik nu boven (dat was het storende kastje) met nu de netvoeding met lage voedingspanning af en toe storingen en beneden op de locatie waar de storingen heel irritant meerder malen optraden lijken ze nu weg met de hogere voedingsspanning.
Ik heb vanavond een opgenomen programma en Nieuwsuur (ca. 1,5 uur) begin gemist zitten kijken en heb geen storing gezien waar het normaal meerdere malen per half uur optrad.

Wie het weet mag het zeggen.

Nog een toevoeging voor de liefhebbers. Toen ik de TV ontvangers van Tweak kreeg werkte de TV niet bij Tweak. Ik kon geen live TV kijken maar wel uitgesteld kijken.
Ook werkte e.e.a. op dezelfde manier als ik op het KPN netwerk aansloot. er gebeurt bij Tweak/Canaldigital iets waardoor de streams op verschillende manieren bij de gebruiker komen. Men had toen vergeten bij Tweak een “poortje” open te zetten. Welk poortje en waar weet ik niet maar kennelijk komt uitgesteld en opgenomen via internet internet binnen en word er voor het live kijken een omweg gebruikt?
Want hier is nog een vraag voor de liefhebbers. Waarom stoort live tv kijken eigenlijk nooit maar begin gemist en opgenomen programma’s bekijken zo vaak?

Live TV gaat over een vlan met broadcast.
Opgenomen e.d. Is unicast en daardoor veel lastiger

Live TV en Internet verkeer gaan over twee gescheiden VLANs, zie https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html.

Live TV gebruikt multicast op VLAN4, terwijl opgenomen en andere on-demand content gewoon met unicast over VLAN34 gaat, evenals het overige internet verkeer.

Het ‘poortje’ dat ze open moesten zetten was dus waarschijnlijk VLAN4 voor Live TV.

Al het on-demand TV verkeer over VLAN34 moet vechten om bandbreedte en prioriteit met het overige internet verkeer. Dat geldt niet voor Live TV op VLAN4.

Vlan 34 is voor telefonie

Nee hoor. Lees https://www.tweak.nl/support/apparatuur-configureren.html nog maar eens goed.

Ik heb de Fritz box vervangen door een EdgeMAX en gebruik toch écht VLAN4 voor TV en VLAN34 voor Internet. Ik heb geen telefonie, maar had ik die wel dan ging dat volgens bovenstaand artikel gewoon over hetzelfde VLAN34 als het overige internet verkeer.

Even niet goed nagedacht over de VLAN verhalen. Ik was meer gefocust op het feit dat ik de Canaldigital in het begin gewoon werkte op het KPN netwerk en na het oplossen van de foutjes bij Tweak alles helemaal niet meer werkte en ik 2 nieuwe ontvangers gekregen heb waarna alles wel werkte nadat Tweak e.a. had aangepast. Wel met slechte beeldkwaliteit.

Maar ik heb ook verheugend nieuws. De beeld kwaliteit is enorm verbeterd sinds de twee adapters omgewisseld zijn. Hooguit een a twee keer per avond zijn er nog wat beeldverstoringen (dat was vier an vijf tot tien keer per half uur en soms bevriezend beeld)
Morgen ga ik even shoppen bij kennissen die Tweak gaan verlaten vanwege niet tevreden met de TV kwaliteit (zelfde problemen als ik had). Kijken of ik daar een adapter kan vinden die wel meer dan 12 volt geeft dan zijn de enkele storingen die boven zijn gaan optreden sinds het verwisselen van de voedingsadapter hopelijk ook verleden tijd.

Ook hier hetzelfde probleem. Toevallig dat ik een tweede ontvanger in huis had (van zoon) en deze omgewisseld met de woonkamer. Verrassing het probleem is een stuk minder. In plaats van de hele avond complete programma’s te moeten missen, naar af een toe een hapering, waardoor ik een scene of gesproken zin niet helemaal overkomt. Probleem zit dus niet in de aansluiting, maar in ontvanger c.q. voeding van ontvanger c.q. software van ontvanger. Ben benieuwd wanneer dit probleem door Tweak serieus opgepakt gaat worden en Canal Digitaal zijn ontvangers gaat vervangen dan wel updaten.

Nee, geen switch rechtstreekse kabel van Fritz!Box 5490 naar TV. Als er een switch tussen had gezeten, dan had ik die allang (als proef) er tussen uit gesloopt. Maar dat is dus niet het geval. Nu heb ik wel de KAONMEDIA MZ-101 (M7) van de woonkamer onlangs gewisseld met die van mijn zoon (géén tv meer) en dat geeft wel een (veel)beter resultaat, storing is niet helemaal weg, maar wel een stuk minder. Mijn vermoeden gaat dus sterk naar de KAONMEDIA MZ-101 (M7) box dan wel de voeding van dat ding.

1 like

Inmiddels 5 maanden verder. Bij mijn dochter (ook Canaaldigitaal via Tweak) die nog erger beeld verstoringen had de netvoeding ook gemeten. Ik dacht dan haal ik daar de beste netvoeding weg voor ze het spul terugsturen naar Tweak. Helaas bleken ook van twee netvoedingen de spanning rond de 11,6 volt te liggen.

Inmiddels heb ik een netvoeding gevonden die ook meer dan 12 volt levert en in de MZ-101 past. Sindsdien komen er nauwelijks meer beeld verstoringen voor. Als blijft de Canal Digitaal interface een dikke onvoldoende houden en werkt begin gemist nog steeds regelmatig niet. Dat heeft niets met de MZ-101 te maken want dan werkt het ook niet va de app. En dat blijft vreemd met een 1000 Mbit/sec internetverbinding terwijl de MZ-101 interface maar 100 Mbit/s aankan.