Reclames en Routers

Dat geeft je alle voordelen van een FRITZ!Box, en zonder dat je 2 apparaten hebt die stroom verbruiken (in het geval je het ziggo modem in bridge modem zou zetten met een andere router erachter).

aansluiten werkt vrij eenvoudig, kijk maar eens op: Vrije modemkeuze | AVM Nederland

Helaas is de Fritz!box geen optie, hij is 2x zo duur als een Raspberry.
Tevens lijkt een Raspberry mij veel flexibeler qua inzet, is niet gebonden aan het gebruikte modem en kan je ook mee nemen naar andere lokaties/modems.

Mocht je een RPi gaan gebruiken, kies dan voor een USB stick als geheugen en niet een SD-kaartje (RPi 3B of nieuwer). Het SD-kaartje wil nogal eens kapot gaan, vooral bij het lostrekken van de voeding zonder eerst netjes af te sluiten.
Ik heb 5 RPi’s draaien en heb in het verleden veel frustraties opgelopen door het gebruik van SD-kaartjes.
Een alternatief is het gebruik van zgn professionele SD-kaartjes: die zijn stukken robuuster dan die voor dashcams, fototoestellen etc. (link)

Bedankt voor de tip BerndGaykema.
Ben inderdaad op zoek naar RPi maar die lijken momenteel niet leverbaar te zijn, ik zie overal niet op voorraad?

Chiptekorten raken de RPi heel hard helaas.

Ik hoor het graag als iemand er 1 beschikbaar weet, hoeft voor mij niet het nieuwste model te zijn, als hij maar werkt waar ik m voor nodig heb.

Misschien heb je wat aan rpilocator.

2 likes

Beste Johan, geen idee wat dat weer is?

Een website die bijhoudt waar Raspberry pi’s te koop zijn en voor welke prijs.
Gebeurt wel vaker dat iemand daar iets voor bouwt als populaire Electronica schaars is. (oa ook met videokaarten de laatste paar jaar)

Dinsdag had Elektor een ruime voorraad RPi 4 (alle geheugenuitvoeringen). Deze zijn nu al weer allemaal verkocht. Het wisselt per dag …

Oke, is duidelijk.
Lijkt me echter niet veel bijzonders wat nu nog beschikbaar is?
Is de bovenste met 1GB voldoende, geheugen kan je later niet opwaarderen toch?

Is prima. Niet te updaten naar meer geheugen.

Ik had mazzel op Marktplaats, een Raspberri Pi4 met 4GB gescoord.
image
Afwachten wanneer hij bezorgd wordt, dan kan ik gaan beginnen die reclames die nu met de feestdagen nog erger zijn te blokkeren.
En natuurlijk kijken wat er verder nog mogelijk is met de RPi4

Veel leerplezier!
Ben wel benieuwd of er daadwerkelijk een SSD meegeleverd wordt. Of dat niet gewoon een USB stick is …

Hij vermeld wel dat hij erbij zit en het staat ook op de foto, incl. een micro SD.

Vandaag rond 09:00 uur ontvangen, netjes en proffesioneel verzonden. En alles zit er bij zoals vermeld.

2 likes

Gisteren bezig geweest met controleren en instellen.
Besturingssysteem stond er al op. :grinning:
Pi-hole geinstalleerd d.m.v. deze link, GitHub - pi-hole/pi-hole: A black hole for Internet advertisements
Alles verliep netjes geen fout meldingen.
Nu komt het grootste probleem, ik heb een Ziggo connectbox.
Ik moet mijn Raspberry een vast ip adres geven, maar al mijn hardware heb ik in de connectbox een vast ip adres gegeven, dat gaat dan verloren als ik op de connectbox DHCP uit schakel. Hoe los ik dat op?
Tevens merkte ik dat ik vanmorgen niet meer in kon loggen, moest de RPi opnieuw opstarten. :thinking:

Na veel zoeken kwam ik deze tegen https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Toch-Alternatieve-DNS-met-je-Connect-Box-en-tegelijk/td-p/55876 lijkt me een goede, ga het stappenplan volgen dan zien we wel of alles opgelost is.

1 like

Met hulp van een goed vriend toch alles aan de praat gekregen, bleek een probleem met het besturings systeem te zijn. opnieuw geinstalleerd en alles werkt.

1 like

Goed bezig !! :ok_hand:
Fijn dat je de informatie hier deelt.