Reclames en Routers

Beste mensen, wij ergeren ons in toenemende mate aan alle reclames op het internet!
Wij hebben een Ziggo abonnement met dus een dicht gespijkerde modem.
Volgens zeggen zou het reclame probleem op te lossen zijn door het modem in bridge mode te zetten en daar dan een router achter. Echter zou dit zoals ik begrijp een router met NextDNS optie moeten zijn?
Mij werd een TP-Link Archer C50 V3 AC1200 Draadloze Dual Band Router geadviseerd, kost bij Alternate €33,90 incl. verzendkosten.
Na wat googlen kom ik hiervan ook een V6 versie tegen?
Kan iemand mij adviseren?
Ik zoek dus een router die de reclames kan tegen houden of in ieder geval drastisch verminderen maar ook een goede internet snelheid (Lan & WiFi) hebben.

B.v.d.

Wat je eigenlijk nodig hebt is pi-hole. Daar hoef je op zich niet een nieuwe router voor, zolang je huidige router maar in staat is om via DHCP je clients te vertellen dat ze een andere nameserver (in casu je pi-hole) moeten gebruiken dan de standaard.

1 like

Eventueel kan je ook dns servers van adguard gebruiken voor adblocking.
Of nextdns.
Zover ik mij kan herinneren kan je dns servers aanpassen in de connectbox.

Beste johan en grafzicht,
Bedankt voor jullie reacties.
Dat pi-hole heb ik meer voorbij zien komen, maar daar las ik steeds bij dat je daar een Raspberry Pi voor nodig hebt?
Mij is gezegd dat je niets dus ook Adguard niet op de Connectbox van Ziggo kunt installeren?
Onze Sharp tv accepteert Adguard niet, op mijn laptop en Huawei hp werkt het wel.
Kan iemand mij door verwijzen naar een duidelijke handleiding/stappenplan of een link naar een goede site? Deze link (https://pi-hole.net/) van johan ben ik al aan het bekijken. Ik wil ook graag weten wat ik precies doe en wat er gebeurd.

B.v.d. Manado

De pi-hole heeft als groot voordeel dat het set-and-forget is en dan als adblocker werkt voor alle devices op je netwerk, zonder dat je op die devices nog wat extra hoeft te doen.

De werking is eigenlijk heel simpel. De pi-hole wordt door al je interne devices als DNS server gebruikt. Alle bekende domeinnamen die door advertenties gebruikt worden staan op een blacklist in de pi-hole, en zullen simpelweg niet te bereiken zijn door je devices omdat de DNS naam niet naar een IP address vertaald wordt door de pi-hole.

Je hebt inderdaad en raspberry pi nodig, maar die kosten bijna niks en het installeren is heel simpel. De pi-hole zelf heeft een mooie web-interface.

1 like

Bedankt voor je reactie Bas.
Wat zijn de voor en nadelen van een Raspberry t.o.v. een Router?
Gaat het met de Raspberry niet zoals de Kodi boxjes? Die zijn na een paar jaar achterhaald omdat de hardware te oud is.
Raspberry is voor mij iets nieuws, daar heb ik nog nooit iets mee gedaan.

Gr. Manado

Hoi Manado,

Je kunt een Raspberry Pi niet vergelijken met een router. Een Raspberry is een mini-computer waarop je van alles kunt installeren, zoals bijvoorbeeld Pi-hole.

Raspberry hardware is goedkoop, en dus mag je ook geen wonderen verwachten van de performance. Kodi draaien op een Raspberry is wellicht teveel gevraagd, maar Pi-hole is een applicatie die weinig resources gebruikt en prima draait op een Raspberry.

Er is ontzetten veel documentatie beschikbaar inclusief instructie videos op Youtube voor de Raspberry, verdiep je er maar eens in.

Het grote voordeel van een Pi-hole in je interne netwerk is dat het gewoon werkt, voor alle apparaten in je netwerk, zonder dat je allerlei browser extensies o.i.d. moet installeren op iedere computer. Het enige wat je hoeft te doen op je router is zorgen dat de DHCP server je Pi-hole als interne DNS server toewijst aan alle DHCP clients, in plaats van de router zelf. De Pi-hole DNS server blokkeert vervolgens alle DNS queries naar domeinen die gebruikt worden voor advertenties, waardoor de browser deze gewoon niet meer laat zien, omdat ie ze simpelweg niet kan laden.

Suc6 ermee!

1 like

Wederom bedankt voor je reactie Bas.
Ik kwam o.a. deze Raspberry Pi 4 Oficial Doos Wit | Techinn op internet tegen, inderdaad heel erg goedkoop. (Zie net dat het een behuizing is :hugs:) Ik neem dus aan dat ik deze gewoon aan een Lan poort van mijn modem hang waarna hij zijn werk op alle andere hardware doet?
Zijn er nog verschillende uitvoeringen waar ik rekening mee moet houden?

Gr. Manado

https://techacademy.id.nl/blog/pi-hole-installeren-op-raspberry-pi-tegen-online-reclame/

Een Raspberry Pi 4 met power supply en case is voldoende. Zie https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-4-model-b/

Als je de Pi-hole hebt draaien hoef je alleen je router DHCP instellingen nog te wijzigen zodat het IP address van de Pi-hole gebruikt wordt als DNS server voor de DHCP clients.

1 like

Gebruik al geruime tijd Adguard Home (gratis) geïnstalleerd op een Windows servertje wat 27/7 aanstaat.
Ben zeer tevreden over het gebruik van Adguard Home en dan vooral alle blocklists die ik zelf makkelijk kan instellen.
Komt in vergelijking met Pihole zelfs beter uit de bus.

Het is niet echt de bedoeling om een server op te gaan zetten.
En Adguard heb ik op mijn laptop en hp, werkt goed maar wordt door vele smart tv merken niet geaccepteerd, zo ook niet op onze Sharp tv.
De Raspberry lijkt mij de makkelijkste en beste oplossing, lees er ook veel positiefs over.

Als ik zo kijk is een Raspberry wel een flink stuk duurder dan een router? :thinking:
Voor het blokken van reclames is de lichtste uitvoering ruim voldoende, neem ik aan? :thinking:

Adguard Home draait ook prima op een Raspberry of een NAS mocht je die toevallig hebben.
Adguard Home of Pi-hole is dus een DNS server en je stelt je router in om Adguard Home als DNS server te gebruiken. Er is dus geen App op je Sharp tv nodig of voor welk ander apparaat dan ook wat via je eigen router internet verbinding heeft. :wink:

Beste pjzzz,
Bedankt voor je reactie, dat bied perspectief ik heb een Netgear NAS staan.
Sorry als het niet zo slim over komt maar deze materie is helemaal nieuw voor mij.
Wat moet ik doen om Adguard Home op mijn NAS te draaien dat ik al die reclames kwijt ben.
B.v.d.
Manado.

Geen sorry nodig, vragen staat vrij :slight_smile:
Ik weet niet of het op een Netgear kan, maar als je Docker op je NAS kunt draaien moet het geen probleem zijn.
Kijk anders even naar dit filmpje op Youtube over een Synology NAS en kom je daarmee wat verder.

Je geeft niet aan welk model Netgear NAS je hebt maar volgens deze link zijn Adguard en Pi-hole niet beschikbaar voor ReadyNAS.

Een Raspberry Pi is normaliter helemaal niet duur, zeker niet duurder dan een router, maar door de huidige chip tekorten nauwelijks te krijgen, of tegen een absurd hoge prijs.

Beste mensen,
Allemaal bedankt voor de hulp maar raak nu toch wel in de war!
Kan het nu wel of kan het nu niet op een Netgear NAS.
Als ik google zijn de Raspberry’s best wel prijzig, beginnende bij basis €80.
Ik heb een Netgear ReadyNAS RN214.

Hoihoi,

Ik snap dat het lastig is, er zijn ook zoveel opties.
Er is geen directe app voor de readynas, maar ze hebben wel docker ondersteuning.

Dit blog heeft een paar commands om het te starten, maar het is denk ik niet verkeerd om eerst een paar video’s over docker te zoeken en of over pi-hole in docker draaien.

Dus in principe hoef je geen losse apparatuur te kopen, maar wel wat tijd stoppen in het leren van docker en het beter leren kennen van je nas.

1 like

Je kunt de Ziggo router ook vervangen voor een FRITZ!Box 6660 of 6690 Cable.

Beste Sander_AVM,
Wat zijn hier de voor en/of nadelen van, graag wat meer info. :hugs: :thinking:

M.vr.gr. Manado