Overschakelen naar Unifi

Ik heb het indertijd helemaal uitgezocht, maar heb het toch niet doorgezet. Al met al zou het al gauw richting de €1.000+ gaan en dat vond ik teveel geld. Daarbij las ik ook best veel problemen met de Unifi spullen. Het huidige systeem geeft weinig inzicht, maar werkt wel probleemloos. Ik heb het dus niet doorgezet.

1 like

De genexis mediaconverter zit inderdaad niet direct aan de vezel, en de udm pro kan dat ook niet.
De mediaconverter zit op een connector, hier kan ook een patch kabeltje in in plaats van, die met een juiste sfp module aan de andere kant in de udm kan.

Dag @grafzicht ,

Dank voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp, kan ik met een SC/SC koppelstukje zoals hieronder:

en met deze SC/LC patch kabel:

de UDM-Pro verbinden met deze SFP+ connector:

Klopt dat?

Ik weet niet helemaal zeker welke connector er de converter in gaat, maar verder ziet het er goed uit

1 like

Ik gebruik daar de blauwe connector voor in de UDM Pro

Kan iemand mij uitleggen wat het doel is van het verwijderen van de genexis mediaconverter? M.a.w. wat maakt het nou uit of je 1Gbps via koper of glas binnenkrijgt op je router? Waarom de extra kosten maken?

Minder stekkers (dus minder kans op storing), minder dozen, minder ruimtebeslag op de muur …

Toen ik het ben gaan onderzoeken was het eigenlijk meer “omdat het kan” :grinning:

2 likes

En hopelijk wat minder stroomverbruik :slight_smile:

2 likes

Ik gebruik als wifi de volgende WiFi: Ubiquiti UAP-AC-Pro …
Ubiquiti UAP-AC-Pro
en dat werkt perfect… :+1:

Groetjes,
Snuif

Inmiddels heb ik zelf een UDM-SE en kan je doorgeven dat dit zonder problemen en moeilijke configuraties werkt. Ja je moet de IGMPProxy zelf installeren apt install igmpproxy.
Maar dat is zonder problemen beschreven in de github van fabianishere (udm-iptv) er is zelfs speciaal voor tweak een extra variabele toegevoegd ivm het extra macadress dat nodig is. Ikzelf heb afgelopen week de rtsp kernel modules gebuild zodat ook uitzending gemist en pauzeren goed werkt. Enige nadeel is dat je na elke firmware upgrade de installatie opnieuw moet uitvoeren. (dus 2 minuten bij elke uitrol bijtellen. de config blijft namelijk wel bewaard)
Nadeel voor ons is dat ik nu maar 1 a 2 keer per avond even een stilstaand beeld heb. En ik niet echt canaal digitaal en of tweak de schuld kan geven :slight_smile:

1 like

Ik krijg komende week de UDM SE binnen en dan ga ik eens proberen of ik het aan de gang krijg. Ondertussen is ook de glasvezel in onze nieuwe woning opgeleverd (kastje in de meterkast), zodat ik de UDM SE als deze geconfigureerd is (samen met 2 Wifi 6 en Inwall 6 AP’s) direct in het nieuwe huis geplaatst worden.
Misschien kom ik nog wel een paar keer bij je terug om wat vragen te stellen als het configureren met niet lukt :slight_smile:
Hoe heb je de UDM SE nu aangesloten? Direct met glas?

Ik heb bij het bestellen van de UDM-SE gelijk de SPF modules meebesteld van UniFi. Je krijgt dan een set voor 21 euro, waarvan je er maar 1 nodig hebt. (de blauwe) Maar weet je wel gegarandeerd dat het goed werkt met de UDM, of dat ze er in ieder geval moeite voor doen als het niet werkt.
De router hang dan ook “direkt” aan het glas. Ik had nog een oude Genexis, en deze is makkelijk aan te passen. Daarnaast heb ik de Genexis uit elkaar gehaald zodat ik alleen nog maar de lege behuizing had. Deze is terug geplaatst zodat het er weer netjes uitziet. Ik heb natuurlijk alles bewaard mocht er een probleem met de connectie zijn dan kan alles (inclusief Zyxel) weer terug.

Ik weet welke je bedoelt, maar ik zie ze zo 1 2 3 nog niet terug in de store.
Zijn het deze:

Ondertussen via een ander draadje hier al wat meer informatie gevonden:

Het gaat als het goed is dus om deze:
https://www.alternate.nl/Ubiquiti/UF-SM-1G-S-transceiver/html/product/1324293

En dan heb ik nog deze kabel nodig:

Zou het met die twee dan moeten lukken om rechtstreeks met glas de UDM SE aan te sluiten?

ik heb inderdaad de “UF-SM-1G-S” meebesteld. Bij Ubiquiti zijn ze goedkoper, en als je ook al een UDM besteld ook nog eens zonder verzendkosten. De kabel kan goed zijn maar ligt aan de aansluiting in de meterkast. waar ik woon wordt de “groene” vezel niet gebruikt. Ik had dan ook een LC-SC/UPC nodig.

Ik heb nu alle spullen binnen (Dreammachine SE, GBIC en de kabel. Alles “past” en lampjes branden, maar de Dreammachine geeft aan dat er geen internetconnectie is. Zou ik nog wat met Tweak moeten regelen om ipv de Fritz!box nu rechtstreeks een UDM SE via glas aan te sluiten?

Voor nu is het vooral een beetje testen en hobbyen voor mij, omdat de apparatuur straks naar mijn nieuwe huis gaat waar ik weer een Tweak abonnement heb. De Fritz!Box moet er dus straks weer tussen…

Nope, zou gewoon moeten werken. Mits je natuurlijk de juiste instellingen hebt.?!
Alleen internet is DHCP. alle andere abbo’s is DHCP op VLAN34
Alhoewel ik moet zeggen dat ik de UDM-SE eerst met een utpkabel aan de oude router heb gehangen om deze te configuren. en de netwerk instellingen over te nemen.

1 like

Aha ok, ik heb nu de UDM SE ook via de Fritz!Box aangesloten en ondertussen volledig up to date gebracht…
Dan moet ik nu maar eens gaan kijken hoe ik de juiste instellingen op die WAN-poorten (Glas) krijg.

Dat is niet zo moeilijk. (settings internet (nieuwe interface) Oh de MAC Address clone is niet nodig. Ik ben alleen nog te lui geweest in Tweak te vragen het vaste ip te koppelen aan een andere mac adres)


Oh en je kan de SFP module default als WAN instellen. (ipv wan2) (devices en dan de UDM en dan de port configuratie wijzigen. (Configure Interfaces) Alleen dan wel een laptop/pc gebruiken die aan de UDM hangt, en de lokale interface openen ipv cia de cloud)
image

Dat werkt perfect, thanks.
De volgende keer dat thuis het internet er weer een keer uit mag :slight_smile: ga ik aan de slag met de rest van de configuratie waaronder Wifi en om IPTV (Fabianishere) werkend te krijgen. Ik ga meteen mijn nieuwe AP’s even aan koppelen en configureren. Hopelijk lukt dat allemaal en dan heb ik het mooi klaar als mijn abonnement op het nieuwe adres geactiveerd wordt.