Overschakelen naar Unifi

Ik heb op dit moment de standaard Tweak setup met een Genexis mediaconverter, 5 jaar oude Zyxel router en daarachter een unmanaged 24-poorts switch. Dat draait naar alle tevredenheid, maar ik zou graag een paar extra functies willen hebben.

1. Meer inzicht in mijn network-traffic.
  2. Beter WIFI bereik (ik zit nu op 802.11n en wil graag naar WiFi 6).
  3. IP camera’s voor security en op termijn een “smart” deurbel.

Ik zit te denken aan een setup met daarin

1. Unifi UDM pro
  2. Managed Unifi 24 port switch + PoE
  3. Unifi camera’s
  4. 3x Unifi AP (beide verdiepingen en in de schuur).

Hierbij loop ik tegen een aantal praktische problemen aan en de grootste is de meterkast. De UDM pro en 24 poort switch vereisen een diepte van 30cm. Daar komt nog wat marge bij voor bekabeling, dus ik ga denk ik het bestaande 19" rack kantelen, zodat alles naar beneden wijst. Wellicht met een scharnier, zodat ik er wel makkelijk bij kan en eenvoudig af kan lezen in geval er problemen zijn.

De huidige Genexis media converter zit onderin de meterkast. Gevoelsmatig zou ik het liefst de glasvezel rechtstreeks aansluiten op de UDM pro via een SFP adapter. De kabel is echter niet lang genoeg. Ik zie dat er verschillende verlengkabels zijn voor glasvezel, maar ik weet niet of dit goed gaat werken en welke ik dan nodig heb. Weet iemand ook welke SFP adapter ik nodig heb voor de UDM pro?

SFP module: Ubiquiti UF-SM-1G-S
Check de specs en kijk of jouw provider dezelfde frequenties gebruikt.

Vraag aan de glasvezelprovider welke verloopstekker je voor het Overgangspunt nodig hebt. Voor mijn provider (glasvezel De Wolden) is dat SC/APC connector.
Voor bovengenoemde SFP module heb je LC/APC nodig.

Ikzelf gebruik de Ubiquiti ER-12 met bovengenoemde adapter. Ik heb een langere glasvezelkabel gekocht bij netwerkwinkel.com .

Die Ubiquiti UF-SM-1G-S bestaat uit 2 delen en als ik het zo zie zijn het “contra” parts, waarvan ik er blijkbaar maar eentje nodig heb. Als ik bij de specs van Tweak kijk zou ik de blauwe nodig hebben. Ik ben een complete noob op gebied van glasvezel, maar zou het graag wel willen weten.

Ik woon in Enschede en zit op het “eigen” netwerk van Tweak, maar ik weet dus niet of dat ook voor de glasvezel media-converter geldt. Ik heb die even opengemaakt, maar het ziet er niet heel degelijk uit allemaal:

Ik denk dat het veiliger is om de Genexis media-converter te laten zitten en deze met een normale UTP kabel aan de UDM pro te verbinden. De reden dat ik de Genexis graag kwijt wil is dat ik zo min mogelijk apparaten en voedingen actief wil hebben.

Dit is een Genexis box en zit volgens mij al zeker 5 jaar in de woning (waarschijnlijk langer). Overigens verder probleemloos ding. Heeft nooit een reset nodig en voeding blijft het ook nog steeds doen.

Ik zag later dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=EaDZUJcqW3Y en dan wordt het wel duidelijk wat ik moet doen. Misschien dat iemand kan zeggen op basis hiervan welke aansluiting ik heb? Volgens mij is mijn glasvezel provider KPN (voorheen Reggefiber).

Welke je nodig hebt hangt van de frequentie af waarmee jij ontvangt en zend.
Blauw zendt op 1310 nm en ontvangt op 1550 nm. De gele precies andersom.
Hier vind je een compleet overzicht van compatibel SFP-modules voor de UDM Pro.

Welke module voor jou goed werkt hangt dus af van welke lichtfrequenties jouw netwerkprovider gebruikt. Dat kun je bij KPN-Netwerk of Tweak of wie jouw netwerkprovider ook is opvragen.