On line data opslag benaderen met windows 10 home

Wat is de procedure om je online data opslag te benaderen in windows 10 home. Ik heb SMB client geinstalleerd en is enabled.
Ik heb https://www.tweak.nl/support/storage.html geprobeerd.
Met run \storage/tweak.nl\ krijg ik of spelling foutief en-of er is probleem met netwerk. Probleemoplossing geeft volgende info : bron voor bestandsdeling is on-line maar reageert niet op verbindings verzoek.

Is er een officieele handleiding voor windows 10 c.q. heeft iemand tips ?

Aad van der Pol Deurne

\storage/tweak.nl\

De eerste \ moet dubbel zijn.
De tweede / moet een punt zijn.
Probeer \\storage.tweak.nl\

Dat had ik geprobeerd (bij intypen bericht lijkt er wat fout gegaan zijn) en vanmorgen weer. Ik krijg nu de melding kan “netwerk pad niet vinden”
Gisteren was na de foutanalyse de melding “dat er idd een server was gevonden echter geen verbinding tot stand kon komen”

Dus ik weet even niet wat verder te doen. tot nu toe:
-SMB geĂŻnstalleerd en is enabled
-netwerk in windows 10 aangezet
-de “run” gedraaid met \storage.tweak.nl\ verdere aanwijzingen zoals in online data (de login) poppen vooralsnog niet op

Netwerkdetectie hoeft niet te worden ingeschakeld.
SMB 1.0 hoeft niet te worden geĂŻnstalleerd.
Run => \\storage.tweak.nl zou een inlogvenster moeten geven. Ik moest hierbij storage\ als domeinnaam opgeven:

C:\Users\user>net use \\storage.tweak.nl\user1 /user:storage\user1
Geef het wachtwoord voor 'storage\user1' op om te verbinden met 'storage.tweak.nl':
De opdracht is voltooid.

Als dit niet werkt, stuur dan even een berichtje naar de helpdesk. Vermoedelijk is er dan een netblock nog niet toegevoegd aan de firewall.

bedankt het werk nog niet. ga naar de help desk

De storage service heeft whitelists op basis van IP-reeksen. De (nieuwe) IP-reeks waar jouw IP onder valt was niet gewhitelist. Ik heb dit ergens van de week gefixt en het zou nu gewoon naar behoren moeten werken.

1 like

Net wederom getest met run \storage.tweak.nl\ echter werkt nog niet. Mededeling was “kan netwerk niet vinden” .
Aannemende dat IP adres nu is toegelaten, wat kan er aan mijn zijde dan nog aan protocollen nodig zijn.
Via google zag ik nog Via google zag ik deze web-site met suggesties: https://www.knaapic.nl/wordpress/archieven/788
Het betreft aanzetten van “SNMP” zou kunnen helpen, kunnen jullie dat bevestigen of is dat niet nodig. ??
Daarnaast wordt gesuggereerd het “Reliable Multicast” protocol toe te voegen.

Welke versie van SMB gebruikt tweak eigenlijk ?

achter run had ik \storage.tweak.nl\ getyped eerdere blog was een typo.

mm de \\\ in de blog klopt niet helemaal

De melding “Kan netwerk niet vinden” komt mij in deze context niet bekend voor. Is dat de exacte foutmelding? Kun je anders eens een command line venster openen en het commando zoals hierboven (net use \\storage.tweak.nl\username) uitvoeren en het resultaat hiervan kopiĂ«ren en plakken, username mag je uiteraard maskeren.

Melding is "systeemfout 53. Kan netwerkpad niet vinden. " Ik neem aan dat username mijn inlognaam is.

onder admin windows powershell heb ik het volgende gedaan zie commando lijn en resultaat.
PS C:\users\aadva> net use \storage.tweak.nl*mijnloginnaam*
Systeemfout 53.

Kan het netwerkpad niet vinden.

let wel het aantal \\ klopt niet in de blog, in het command zijn het 2\ en de laatste is er 1\ (na de .nl)

Ja, ik vermoed dat dan het juiste netblock nog steeds niet is toegevoegd aan de firewall.

Vanaf mijn aansluiting krijg ik binnen een seconde een password dialog:

C:\Users\nescafe>net use \\storage.tweak.nl\user1
Geef de gebruikersnaam voor ‘storage.tweak.nl’ op:

@johan dit gaat regelmatig fout ook met bijv. toegang tot news.tweak.nl, zou je dit nog eens na kunnen kijken? Of wellicht automatiseren? :slight_smile:

Die foutmelding klopte inderdaad, want de directory waar je account naar verwees bestond inderdaad niet :slight_smile:
Ik heb dit aangepast en het zou nu naar behoren moeten werken.

Automatiseren zou mooi zijn, alleen heb ik nog genoeg andere zaken die geautomatiseerd moeten worden. Het toevoegen van IP-reeksen gebeurt niet bijzonder vaak, dus dat staat niet hoog op de prioriteitenlijst :wink:

1 like

mmmm mischien zijn we een stapje verder
 Ik krijg nu een pop-up waar ik het paswoord moet invullen. Ik vul het juiste paswoord in (die in de tabel was ingegeven voor dit account aadvanderpol) echter antwoord blijft “kan netwerkpad niet vinden” dus vermoedelijk moet je nog een pasword invullen ???

De methode die zo ver komt is rechtermuis klik op de map netwerk. Daarna “verbinding maken met netwerk” invullen \ \ storage.tweak.nl\ en met referenties aanvinken. Er komt dan een pop-up waar ik voor user aadvanderpol een paswoord moet invullen. Het paswoord dat ik ingeef die is ingevuld onder dat login account geeft als resultaat “kan netwerkpad niet vinden”

Dus 
 een stap verder ?? en nu ??

Check nog eens de accountgegevens in Mijn Tweak onderdeel “E-mail/DNS Instellingen”, “Login Accounts”:

  • Diensten: Microsoft Share
  • Actief: Ja

Maak desnoods even een nieuw account aan.

Geen resultaat helaas. Ik heb het nu op de MAC ook geprobeerd ook geen resultaat. Bij probleemoplossing blijkt dat het adres goed is echter de server stuurt niets terug richting de client. ook getest zonder firewall.

Heb je het ook al via ftp getest?

En als je dit eens probeert:

net use \\storage.tweak.nl\IPC$ /user:STORAGE\username password

Bovenstaand had ik al geprobeerd. FTP test ik niet.
Ik ben meer benieuwd naar de actuele eisen aan windows/MAC kant waaraan voldoen moet worden om de communicatie naar de SMB Linux ? server tot stand te brengen. Aannemende dat de tweak support hun deel gereed hebben gemaakt resteert een juiste communicatie naar/van de server. Ben dus benieuwd naar de exacte eisen aan de protocol set. SMB versie ? SNMP nodig ? Multicast nodig ?