Mediaconverter en vrije modemkeuze

Hier in de Hoeksche Waard heeft E-fiber AON glasvezel aangelegd.
Ik heb een jaarcontract genomen bij Tweak en volgende week komt er een Roamler monteur mij aansluiten.
De FTU zit er al een paar weken. En vandaag kreeg ik een Mediaconverter Model: MC-GSB11-A20C van Optcore toegestuurd door Cambrium.
Ik heb de Basisinstallatie in mijn pakket kosten EUR 0.
Geen telefoon. Geen TV. Alleen 1Gbps (gecorrigeerd) Internet, verder niks.
Tijdens meerdere webinars van E-fiber kreeg ik steeds uitgelegd dat er of een Fritz!box of een media converter door een monteur wordt geinstalleerd.
Daarom heb ik al een jaar geleden een Fritz!box 5530 AON aangeschaft met het juiste patchkabeltje SC/APC en LC/APC
M.a.w. ik wel eigenlijk die mediaconverter niet. Dan heb ik er weer een stroomverbruiker bij van 2,5 W wat mij met het huidige kWh tarief van EUR 0,95 /kWh (Essent normaal tarief variabel zonder plafond) ca. EUR 21 per jaar gaat kosten. Plus ruimte plus een vrije wandconactdoos
Mijn vraag: wat is jullie ervaring? Is de Roamler monteur ook bereid deze Friz!box 5530 met de nieuwste firmware 7.30 die er al op zit aan te sluiten en de media converter weg te laten?
Als de Fritz!box internet heeft zoek ik het verder zelf wel uit hier in huis.

1 GB ??
Dat is 8 Gb/s, wow. Of bedoel je gewoon 1 gigaBIT (een B staat voor BYTE, 8 bits).

In princiepe moet je zelf zorgdragen voor het aansluiten van je “vrije” modem.
Laat de monteur de mediaconverter aansluiten en testen of de lijn werkt. Is alles goed dan gaat hij/zij weer weg.
Met een kop koffie, een envelope etc zou je kunnen proberen of de monteur over te halen is … :wink:

Beste Joop,

Zelf heb ik ook een aansluiting in de Hoekse waard en ben ik een paar maanden geleden aangesloten. Ik heb behalve internet ook telefonie
De monteur gaat ook de optische verbinding naar de pop waar de tweak apparatuur staat testen. Jij heb denk ik bij afsluiting van je contract aangegeven dat je geen leen apparatuur wil van Tweak maar gebruik wil maken van een eigen media converter ? Kijk even naar je contract. Waarschijnlijk is dat vertaald naar de aankoop van een media converter via Tweak ? Tweak zal dit apparaat namelijk niet gratis aan je geven. Even qua stroomverbruik. Een mediaconverter verbruikt minder dan een fritzbox hoor. Een media converter is namelijk alleen een optisch naar ethernet converter terwijl in een fritzbox er ook een router en een switch zit ingebakken.
Weet ook dat je met eigen apparatuur geen support kan krijgen van Tweak bij storingen en vragen. Ook niet als je tweak via de door hun geleverde mediaconverter aansluit. Dit omdat jouw installatie voor hun onzichtbaar is.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn mits je technisch genoeg ben.

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb een glasfiber Tweak Internet Only abonnement (met basis-installatie tegen EUR 0 kosten). Ik vreesde dat ondanks het feit dat ik een eigen Fritz!box heb aangeschaft, de ongevraagd gratis toegestuurde media converter hoe dan ook gemonteerd zou moeten worden.
In mijn openings topic kwam niet duidelijk naar voren dat ik de Fritz!box 5530 wel zelf kan instellen.
Tweak is daarin kiesbaar voorgeinstalleerd. Maar werkte niet. Vorige week al heb ik de Fritz!box met de FTU verbonden en vrijdag zag ik dat het internet ledje was gaan branden. Maar ik had geen internet. De Fritz!box simpel teruggezet op fabrieksinstellingen en toen had ik wel internet. Gekeken welke instelling actief was en dat was ‘Andere internet provider’ en je klikt daaronder het balletje bij Fiber aan. Dat is alles wat er nodig was. Geen inloggegevens benodigd.
De monteur kwam vandaag (maandag). Vroeg of ik de mediaconverter had ontvangen waarop ik ja antwoordde. Daarna zag hij de werkende Fritz!box staan. Maakte een foto van het geheel. Deed de speedtest. Alles was in orde. Hij liet mij tekenen. En vertrok na een gezamenlijke kop koffie. De media converter kon dus in de doos blijven.

2 likes

Dat het Tweak-profiel niet werkt is omdat deze alleen voor internet+bellen is. Daar wordt gebruik gemaakt van vlan 34 in tegenstelling tot internet-only waar geen vlans worden gebruikt.

1 like

Dankjewel. Die vlan 34 had ik ook al zien staan. Het vinkje erbij kreeg ik niet weg.
Duidelijk zo.

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.