Glasvezel De Wolden - Hoe verder?

Ik ga ook het liefst verder met de TV van Ziggo. Kwaliteit is prima en ik heb een comfortabele coax bekabeling in het hele huis met daarop rechtstreeks de digitale tv’s.
Aan de andere kant heb ik het liefst internet via de glasvezel. Is supersnel en enorm betrouwbaar gebleken. Ik betwijfel of ziggo internet echt wel in de buurt komt van de 1000 Mb (of 400 Mb) die ze beloven.
Kun je iets zeggen over kwaliteit en snelheid die jij van het ziggo internet ervaart?

Al mijn IoT spul (en dat is best veel) werkt via Ziggo-internet. Ik heb een eigen kabelmodem (FritzBox 6690 Cable) waarvan alleen de 2.4 GHz Wifi aanstaat en eigenlijk nooit enige serieuse hik-up ervaren. Mijn LoRa gateway is altijd up, mijn Honeywell EvoHome meldt direct als de verbinding met de server eruit ligt en dat komt 2 tot 3x per jaar voor maar de melding dat het weer ok is volgt dan snel.
Ik heb geen VLAN maar GLAN (Gescheiden LAN), dus hackers via IoT hebben geen toegang tot mijn PC’s, NAS etc…

Conclusie: Ziggo internet is prima.
Mijn verbindingssnelheid is 535/53,5 Mbit/s

1 like

Dus je haalt 535 op een verbinding die verkocht wordt als 1000?
Op zich een prima snelheid maar met de glasvezel haal ik 900 van de 1000.

Ik zat er aan te denken om de Zigoo 400 Mb te nemen en als dat naar rato in de praktijk ook langzamer is zou er ruim 200 Mb van over blijven. Zou genoeg moeten zijn maar als je eenmaal de glasvezel snelheid gewend bent valt het misschien wel wat tegen.

Nee, Ziggo abonnement is 535/53,5 Mbit/s en dat wordt glansrijk gehaald, alle keren dat ik de speedtest deed. Ziggo is geen glasvezel. Jij vroeg naar de kwaliteit van mijn Ziggo-internet…

Er zit geen degradatie bij Ziggo (in ieder geval niet bij mij).

Ik heb enkel glasvezel genomen om a) de aansluiting gratis in huis te halen en b) omdat ik nieuwsgierig was. Nu “verslaafd” aan de snelheid en snelle ping-tijden.

Goed om te weten dat Ziggo de beloofde snelheden waar maakt. In het (verre) verleden was internet via de kabel in de praktijk een behoorlijk stuk trager dan in de folder.
Op mijn adres biedt ziggo 100/200/400/1000 Mb aan.

Is dus best een serieus alternatief voor wie niet mee wil naar odido of een andere glasaanbieder.

Gisteren van Freedom een doos mogen ontvangen met:

  • Huawei GPON Terminal (klein wit kastje)
  • Netwerkkabel
  • Glasvezel patchkabel SC/APC - SC/APC van 1,5 meter
  • FTU-TK01 Patch Cover, best groot, past absoluut niet op de “Glasvezel De Wolden” FTU.

Mag allemaal in de doos blijven want ik ga een LEOX SFP+ GPON ONT Stick gebruiken die direct in mijn Unifi UDM-SE gestoken wordt. Het serienummer is al aan Freedom doorgegeven en ik heb bericht dat die gebruikt gaat worden bij het activeren van mijn verbinding, volgende week donderdag.

Nog één week Tweak, dan is die periode ook weer afgesloten.

2 likes

Over naar Freedom!
https://speedtest.freedom.nl/results/?id=01HQ84H7A72F51T9TQ8R06G4PW

Tweak, bedankt voor de geweldige kennismaking met zeer snel internet :handshake:

2 likes

Hoe bevalt het daar? Net zo solide en storingsvrij als tweak hoop ik.

Ehh, nou nee.
De snelheid fluctueert veel meer. De download zit meestal wel boven de 900 Mb/s maar de upload zit meestal rond de 500 à 600 Mb/s. Een enkele keer haalt die de 950…

Dus technisch gezien valt Freedom hier bij mij tegen.

Ik heb het al bij de Helpdesk aangekaart, maar nog geen reactie.

1 like

Ik heb na lang vergelijken toch voor de overstap naar Glasnet gekozen. Kon gewoon met behoud van het huidige Fritzbox modem (want heb daar wat Fritzbox randapparatuur bij). Glasnet zit inderdaad op de kabel van Delta en zegt dezelfde kwaliteit als Tweak te kunnen leveren. Contract gaat over bij afloop van mijn huidige Tweak contract in mei, kan dus nog geen ervaringen delen behalve enige zeer vriendelijke helpdeskmedewerkers.

1 like

Bij mij is het Delta geworden. Ik wil mijn 1000 mb/s vasthouden en prijstechnisch kwamen zij voor de eerste 2 jaar het dichtst in de buurt. Evengoed nog wel 15% duurder dan bij Tweak maar die prijs haal je gewoon nergens meer op dit moment.

1 like

Hi Bernd, bij mij hetzelfde euvel.

1 like

De problemen die ik had met Freedom zijn opgelost.
Het probleem was niet Freedom maar mijn Debian server. IRQ balancing icm PPPoE ging niet lekker samen. Haal nu 980/999Mbps met 4ms ping en dat alles op mijn vertrouwde AON.

Dik tevreden en al met al een soepele overstap (op die ene Linux hik na dan)!

2 likes

Vorige week aangesloten door Delta. Afgezien van het feit dat de planning daar over veel schijven loopt was de feitelijk switch snel gebeurd.
Nog even wat gehannes met de glasvezel patchkabel die voor de Fritzbox van Tweak SC/UPC is en de Nokia van Delta heeft SC/APC.
Snelheid is goed.Ping 6-8, Down boven de 900 Mbps en Up net beneden de 900 Mbps

Al een week of 6 is Freedom stabiel met 950/950 en 7 msec ping.
Geen idee wat ze gedaan heeft maar zoals het nu is ben ik zeer tevreden.

1 like

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.