Glasvezel De Wolden - Hoe verder?

Voor mij was het onduidelijk welke providers er nu beschikbaar zijn op het glasvezelnetwerk van De Wolden. Er zijn meerdere websites met verschillende informatie en lang niet up-to-date.

Vandaag contact gezocht met Rendo-Fiber, de eigenaar van dit netwerk. Door Delta Netwerk worden de diverse glasvezelnetwerken beheerd.

Ik kreeg de volgende link: https://www.deltanetwerk.nl/gebieden/de-wolden/

Als je op de link klikt “Bekijk onze telecomaanbieders!” dan zie je wat hier mogelijk is. Dus niet doorscrollen naar de lijst verderop de eerste pagina. Daar ging ik mee de fout in.

Dit topic is bedoeld voor “De Wolden” afnemers van glasvezel-internet. Hier kunnen we elkaar op de hoogte houden van leuke aanbiedingen op dit netwerk nu Tweak er (helaas) mee stopt.

heb gisteren een bericht terrug gekregen van Delta Netwerk die netwerk van Glasvezel de Wolden beheerd.
Het probleem is bekend bij hun dat de andere providers onze postcodes niet kennen,tenminste bij de meeste providers.
Naar verwachting zal aan het einde van dit jaar mogelijk moeten zijn om over te stappen naar een andere provider van Glasvezel de Wolden.

Na even op Internet te hebben gezocht zie ik dat in De Wolden de volgende providers internet via glasvezel aanbieden:

Delta, CaiWay, Fiber, TriNed en SNLR, de laatste is een budgetmerk van TriNed.

Dan keek je niet op de site in mijn link. Daar staan meer/andere providers, waaronder Freedom.

Probeer jouw postcode eens bij Delta…

Zoals ik al schreef kun je meerdere sites vinden met verschillende aanbieders. Waar keek jij?


Overzicht van Delta Netwerk.

Dit zijn de aanbieders voor Glasvezel De Wolden en Freedom en Odido in plaats van Tweak

Roelof, kijk, hier zie je de onduidelijkheid op de website van Deltanetwerk.nl/gebieden/de-wolden. Dit bedoelde ik in mijn eerste post: onduidelijk en verwarrend.

Als je bovenaan die pagina op de rood omcirkelde link klikt zie je een beperkt aantal providers:


Zie mijn vorige post met een afbeelding van beschikbare providers.

Scroll je verder naar beneden, dan zie je de lijst die Roelof laat zien.

Roelof, hoe weet jij zo zeker dat dit de juiste is? Freedom staat er niet op terwijl die wel beschikbaar is voor ons glasvezelnetwerk. Staat wel in mijn overzicht.
Wie het zeker weet mag het zeggen …

Ik heb nogmaals contact met Re-Net opgenomen. Na het weekend krijg ik uitsluitsel over de twee verschillende lijsten.
Delta

De aanbieding van Freedom schijnt tot 31-12-2023 geldig te zijn. 49 euro per maand met eigen apparatuur en 100 euro korting als ex-Tweak-klant. Dus we hebben nog even.

En hier het antwoord van de kabelboer:

Om rekening mee te houden:

We hebben te maken met verschillende partijen, die verschillende systemen gebruiken en die systemen zijn niet gekoppeld.

Hierdoor kan partij A niet zien welk adres klant is bij partij B (en omgekeerd).

Zolang deze situatie niet wordt gewijzigd, blijven we zitten met de situatie dat een overstap service niet bestaat.

We kunnen het adres wél beschikbaar maken voor Delta/Caiway, maar niet voorkomen dat er een tijd een dubbel abonnement ontstaat of dat er is een mogelijkheid bestaat op een periode zonder diensten.

Dat wordt nog wat als we van Tweak overgaan naar Odido en dat niet willen …

volgens mij is het nogal een zooitje bij delta netwerken.

ongeveer 2 weken geleden contact met hun gehad over dat mijn postcode niet zichtbaar is op vergelijkings sites/bij geen enkle provider op moment glas vezel te bestellen is.

afgelopen woensdag zoun mijn postcode weer beschikbaar moeten zijn om te kunnen bestellen sinds dien geen communicatie meer maar postcode is nog steeds onbekend.

iedereen die een abbonement heeft kan niet bestellen en adressen waar op dit moment geen abbonement is kun je wel zien wat er leverbaar is.

zo ver ik weet is dit de juiste provider lijst in de wolden

Dit overzicht is oud. Als je naar boven scrolt zie je dit overzicht ook. Freedom mist bijvoorbeeld, Tweak kan niet meer afgesloten worden.

Een beetje hulp van Delta Fiber voor overstappen zou handig zijn. Nu promoten ze alleen hun eigen “dochter” Delta en Caiway.

ja het is 2/3 weken bekend dat tweak in 2024 stopt maar op dit moment levert tweak nog steeds dus klopt het opzich dat hij nog in het overzicht staat. en ik kan begrijpen dat het wat duurt om zulke dingen aan te passen.

Maar volgens mij is het veder wel de redelijk actuele lijst voor glasvezel de wolden.

De andere lijst is voor zo ver ik weet meer voor andere delta netwerken. ik heb in iedergeval van de meesten nog nooit gehoord dat die in de wolden kunnen leveren over glasvezel.

Freedom lijkt inderdaad wel te zijn toegevoegd en te missen

Edit

postcode check werkt bij de volgende websites wel:
Fiber
GlobalXS
Multifiber
RapidXS
snlr
Trined
w3serve
freedom

Werkt op de volgende sites niet
Caiway
Delta
Odido (geeft alleen dsl)

Helaas zijn er veel van de providers die niet op vergelijking websites staan dus vergelijken kost veel tijd

Blijkbaar krijgt Re-Net (de netwerkbeheerder(?) van oa Glasvezel De Wolden) teveel vragen.

Hier had beter een verwijzing naar de website “https://www.deltanetwerk.nl/gebieden/de-wolden/” kunnen staan. Het lijkt erop dat de postcodes nu allemaal vrijgegeven zijn voor de andere providers dan Tweak. Dat is een stap de goede kant op …

We hebben Re-Net, Rendo-fiber en Delta Netwerk. Wie is nu wat?
Wie beheert nu de fysieke glasvezelkabel in de grond en de patchruimtes in de gemeente De Wolden? Bij wie moeten de providers zijn als ze toegang willen?
Ik ben de draad een beetje kwijt…

Duidelijk is het inderdaad niet.

maar de postcode check is sinds de mail van tweak volgens mij nog niets gewijzigd binnen de wolden.

de 3 grote providers die zouden moeten leveren zeggen nog steeds kan niet.
en de rest kon volgens mij al sinds dag 1 (heb ze toen niet allemaal getest)

@BerndGaykema had jij trouwens nog iets gehoord over de actuele provider lijst of zijn ze nog aan het zoeken voor jou?

Dat ziet er indrukwekkend uit acht providers, acht andere providers dan toen glasvezel De Wolden werd geïntroduceerd, Wat is er met de oude providers gebeurt, allemaal opgeslokt of ter zielen gegaan. Afijn uiteindelijk blijft er van die acht maar 2 over met een veel lagere snelheid (Freedom.nl en Online.nl). Volgens mij was dit niet het oorspronkelijke idee toen wij als bewoners zelf een glasvezelnetwerk gingen aanleggen, er zouden alleen maar providers bijkomen. Te vroeg gejuicht.

ik weet niet waar je de veel lagere snelheid ziet ?

alle providers de 8 waar de postcode check op dit moment werkt en 3 waar deze nog niet werkt leveren allemaal 1000Mbit net als tweak
oke geen 10.000Mbit zo als tweak wel kon maar denk niet dat daar veel gebruik van gemaakt werd.

Online levert via de koper lijn in de wolden niet via glasvezel zo ver ik weet.
let op vergelijkings sites werken niet in de wolden. dan krijg je alleen maar verbindingen via kpn koper netwerk te zien

Dat gaat lekker met glasvezel in de wolden waar tientallen vrijwilligers het vuur voor uit de sloffen hebben gelopen en honderden (of duizenden ) inwoners hun nek voor hebben uitgestoken door in te tekenen op iets wat nog gebouwd moest worden.
Eerste scheur in het collectieve karakater was de overname van het netwerk door Rendo. ( Rendo neemt Glasvezel De Wolden over, inclusief het ‘wij-gevoel’ was echter toen nog wel de boodschap.)
En dan nu de “doorverkoop” van een groot aantal abonnees aan de hoogste bieder. Is al een maand geleden per email aangekondigd maar Odido is nog steeds niet op de hoogte van het feit dat we hier al jarenlang 1000 Mb glasvezel hebben liggen, dat schiet niet erg op. En waar ze wel 1000 Mb kunnen aanbieden lijkt het er op dat dit twee keer duurder is dan we nu gewend zijn.

Ik hoop in dit topic aan de weet te kunnen komen wat de andere alternatieven zijn.

Het lijkt erop dat de postcodecheck steeds beter wordt.
Wanneer ik hier kijk en dan mijn postcode invoer krijg ik 12 providers te zien. Freedom en Glasnet niet terwijl die ook beschikbaar zijn, dus er zijn er minimaal 14.

Iets voor een regenachtige dag om te kijken wat ik ga doen.

Glasnet is XG-PON en voorlopig kun je geen eigen omzetter gebruiken. Pas ergens in 2024 gaan ze de wettelijke plicht nakomen om eigen apparatuur te kunnen gebruiken. Internet Only is 52,50 euro per maand.

Per 22 februari 2024 stap ik over naar Freedom.

Kosten
Abonnement:

€ 0.00 p.m. Account
€ 49.00 p.m. Freedom Fiber 1Gbit
€ -25.00 p.m. Tweak Overstap Actie - 4 Maanden 25 Euro korting

Je hebt aangegeven gebruik te maken van eigen apparatuur.

Je maakt gebruik van de Freedom overstapservice.

De techniek wordt hier verzorgd door Fiber Operator. Ze gebruiken GPON.
De volgende stap wordt het zoeken naar de juiste SFP-module voor mijn Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edion (UDM SE) waar de glasvezel direct op aangesloten wordt.

1 like

Ik heb net gekeken naar SNLR. ze hadden een mooie actie leek het.
bij 2-jarig contract 30 euro per maand. tv erbij etc en ik zt op hetzelfde tarief als nu bij Tweak.
helaas… de actie geldt niet in ons gebied :face_with_raised_eyebrow:

Dus nog niet veel verder gekomen.
Freedom zou kunnen (wel duur, zelfs met de korting voor tweak klanten) maar de canal digitaal TV wil ik eigenlijk vanaf. Als ik nu toch moet kiezen dan graag een tv aanbieder die Discovery in het pakket heeft zitten.
Dus nog maar even afwachten dus of Tweak/ Rendo/ Re-net / Delta eindelijk het spul eens voor elkaar heeft.

Een kleine aanvulling/correctie:
In het E-Fiber gebied bij SNLR een 2 -jarig contract waarbij je de eerste 12 maanden EUR 30 betaald en de tweede 12 maanden EUR 44 hetgeen neer komt op EUR 37 p/m gemiddeld voor 2 jaar voor 1Gbps internet.
Dan zit je EUR 0,50 p/m onder de vaste Glasnet prijs van EUR 37,50 p/m
Na 2 jaar ga je bij SNLR EUR 44 p/m betalen.