Bevindingen FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks aangesloten met XGSPON op glasvezel KPN

Het heeft effe geduurd maar ik heb nu toch mijn router de FRITZ!Box 5530 fiber met XGSPON van de KPN rechtstreeks (dus zonder ONT van KPN) aangesloten op glasvezel.

Volgens de KPN monteur die hier geweest is, ben ik de eerste klant waar hij dat bij gaat proberen, want het is ook voor hem allemaal “nieuw” en “onbekend”. Maar dat was te verwachten, maar dat maakt het alleen maar erg spannend.

De omzetting van GPON naar XGSPON ging voorspoedig maar om de glasvezel rechtstreeks via de FRITZ!Box 5530 fiber aan te sluiten ging niet, omdat er een beveiliging in het apparaat zit wanneer die geen veilige en betrouwbare glasvezel verbinding kan worden gemaakt, hij geen verbinding maakt met de glasvezel. We hebben verschillende dingen geprobeerd (o.a. de router twee keer gereset en van LAN-poorten gewisseld; de router rechtstreeks aangesloten en twee keer geprobeerd om verbinding te maken) maar we kregen het niet voor elkaar om rechtstreeks een glasvezel verbinding te maken met de FRITZ!Box 5530 fiber. Toen de héél geduldige en héél aardige monteur weer weg was, keek ik bij toeval nog even naar de instellingen van het servicetool waar je dat regelt om GPON naar XGSPON om te laten zetten (de eerste aanvraag ging verkeerd; de tweede lukte meteen) en daar kreeg je de mogelijkheid om je “eigen ONT” door de KPN te registreren door het Modem-ID door te geven. Vanmorgen belde er al een KPN medewerker die ook “bekende” dat hij dat voor de eerste keer bij een klant zo doet en je kon merken dat dit een enorme voldoening bij hem gaf dat dit in één keer lukte…

Maar al tijdens ons gesprek constateerde ik een enorme (veel te lage) upload snelheid. Die was ongeveer 145 Mb/s en was gezakt naar een amper 60 Mb/s. Ook bij het meten/pingen van verschillende providers overal dezelfde veel te lage upload. Wanneer die upload snelheid nu tegen de 100 Mb/s was gezakt had ik daar “vrede” mee gehad. Ik had immers “maar” een 100/100 Mb/s glasvezel verbinding. Maar de KPN medewerker kon daar niets aan doen. Maar heeft mij stiekempjes dus wel gelijk gegeven maar dat niet gezegd of dat laten merken en heeft die lage upload snelheid gemeld als “storing”.

Een klein poosje terug kreeg ik een sms dat de gemelde “storing” was opgelost (ik heb helemaal geen storing gemeld dat heeft die KPN medewerker dus gedaan en dat zou wel eens komen van het heel aardige gesprek dat ik met hem gehad heb) en nu heb ik weer de oude upload van 145 Mb/s zo ik die altijd heb gehad.

Joepie ik heb nu eindelijk bereikt wat ik wilde; een router (FRITZ!Box 5530 fiber) rechtstreeks aansluiten op glasvezel. Nu heb ik mijn interne netwerk ook meteen geupdate van 1 Gb/s naar 2,5 Gb/s door LAN1 poort van de router nu te kunnen gebruiken. Die had ik in gebruik om glasvezel via een ONT aan te kunnen sluiten.

2 likes

Super dat het gelukt is. Hoe ben je aan de XGS-PON SFP gekomen? En welke firmware draai je op je 5530? Ik lees dat dit voor de 5590 namelijk nog in beta is.

Ik heb je post ook even gedeeld bij dit topic op Tweakers.

Hoe ben je aan de XGS-PON SFP gekomen?

Die is mij "aan"gevlogen :wink: Nee, grapje vanzelf. Die heb ik bij AVM gekocht.

Firmware de laatste 07.29.

FRITZ!Box 5590 fiber. Dat kan kloppen maar daar lees je niets over en dat maakt mij wat achterdochtig. Wanneer dat ook zo’n drama is als toen met de FRITZ!Box 5530 fiber op de markt kwam, zou ik nog maar een tijdje wachten om die te kopen. Bovendien is die nu al te koop voor véél te véél geld.

Ik heb ook pas toen er meldingen kwamen dat de FRITZ!Box 5530 fiber probleemloos werkte, heb ik die toen pas op 9 juni 2021 gekocht en daar nog geen moment spijt van gehad.

Tsja, de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel met XGSPON van KPN. Dàt gaat niet lekker. Niet zoals ik me dat voorgesteld heb. De snelheden gaan op en neer: oude download 120 Mb/s, upload 145 Mb/s snelheid en dan zakt de download tot amper 90 Mb/s en de upload 50 à 60 Mb/s, dan zijn de snelheden weer als vanouds. Daar is geen touw aan vast te knopen wanneer dat weer gebeurt. Nu hoor ik van AVM dat je eigenlijk nog helemaal geen FRITZ!Boxen rechtstreeks op glasvezel met XGSPON bij de KPN kunt aansluiten, maar waarom maakt de KPN dit dan wel mogelijk? De KPN heeft zonder enig morren gedaan wat ik wilde. Ik ga de KPN nu niet weer vragen om de zaak weer om te zetten en hun ONT te gebruiken. Ik blijf niet aan de gang. Ik heb nog internet maar met sterk wisselende snelheden en moet nu gewoon even door de zure appel bijten.

AVM trekt nu het boetekleed aan, maar ik denk dat de KPN hier ook een groot gedeelte schuldig aan is. Er wordt in de achtergrond aan gewerkt door AVM maar ook door de KPN. Ik ben me er natuurlijk bewust van dat dit “nieuw” en onbekend is en dat er dan dingen gebeuren die je niet verwacht…

1 like

Wat voor reden geven ze aan dat niet mogelijk is dan?

Wat voor reden geven ze aan dat niet mogelijk is dan?

Die reden krijg ik niet van de KPN maar van AVM. Maar dat er “ergens” iets verkeerd/zit gaat is overduidelijk. Het is nu de vraag bij wie?

De FRITZ!Box 5530 fiber heeft in het afgelopen jaar probleemloos gewerkt met ONT van de KPN. Ook levert de KPN het afgelopen jaar constante snelheden. Het enigste wat nu anders is de “eigen ONT” en de SFP+ XGSPON-module.

Dan heb ik weer oude snelheden en een moment later kelderen de snelheden weer. AVM is nu bezig om de steeds erg zakkende snelheden te onderzoeken. Maar of ze de KPN daarin betrekken weet ik niet.

Het is nu een schrale troost dat ik nog internet heb maar dat is nu goed te merken als de upload weer enorm gezakt is. Dat merk je meteen.

Ik hoop dat er over een tijdje wel een oplossing komt voor deze steeds wisselende snelheden. Tot die tijd moet ik dan gewoon even door de zure appel heen bijten. Het is even niet anders.

Fijn dat jij als trouble shooter en beta tester de problemen helpt boven water te krijgen. Daar hebben toekomstige gebruikers alleen maar voordeel van.

Hopelijk blijft de appel niet lang zuur !

Ik ben geen “vrijwillige” trouble shooter en beta tester (ik noem mijzelf “proefkonijn”), maar dat zat er natuurlijk wel in, omdat er nog maar héél weinig mensen zijn die de XGSPON glasvezel rechtstreeks op hun router hebben aangesloten. In het kpn forum word ik totaal afgebrand en daar krijg ik geen enkele sympathie/begrip zoals hier wel :slight_smile: Daarom geef ik hier mijn ervaringen maar niet meer in dat kpn forum.

2 likes

Het heeft even geduurd tot AVM de supportgegevens geanalyseerd heeft. Ze hebben méér te doen dan alleen mij helpen.

Gisteren kreeg ik een speciaal voor mij gemaakte update van de FRITZ!OS 07.29 PLUS. Die geïnstalleerd en tot nu werkt het weer goed. Dus géén sterk wisselende upload meer. De upload is wel met gemiddeld 5 Mb/s gezakt maar dat is acceptabel wanneer je bedenkt dat de upload soms van 145 Mb/s tot 35 Mb/s zakte…

Het moet eerst maar eens één maand goed werken en dan kan ik pas beoordelen of het een en ander stabiel is.

2 likes

Ik durf nu al voorzichtig te zeggen dat het tot nu met een speciaal voor mij gemaakte update door AVM weer als vanouds (toen er nog een ONT van de kpn tussen de FTU en router zat) werkt. De upload zakt in ieder geval niet meer zo sterk tot 50 à 60 Mb/s. Ik meet nu een ietsepiets toelaatbare upload van 140 Mb/s. Dat was ± 147 Mb/s en die vermindering is méér dan acceptabel.

Het enige probleem dat ik gehad heb toen ik de FRITZ!Box 5530 fiber direct op glasvezel van de kpn heb aangesloten waren de sterk wisselende snelheden van zowel down- als upload. Maar zo dat er nu naar uitziet, is dat door AVM verholpen en heb het nu zoals ik het zo wilde hebben: een router rechtstreeks op glasvezel.

1 like

Het is morgen drie weken geleden dat ik de glasvezel rechtstreeks op de “eigen” ONT (FRITZ!Box 5530 fiber) heb aangesloten en na een update van firmware van AVM (maker FRITZ!Boxen) werkt het als vanouds en geen gekke dingen meer als erg zakkende snelheden.

In november krijg ik de glasvezelaansluiting op Glaspoort netwerk. Glaspoort zegt GPON, maar mijn provider Freedom ziet in het systeem dat ze xgspon kunnen leveren. Ik heb de Fritzbox 5590 en gisteren uit Berlijn de xgspon sfp ontvangen. NU wordt op de meegeleverde aon en gpon met een indicatie aangeven dat je groene connector moet gebruiken. Op mijn xsgpon staat niets. Ik ga ervan uit dat het de blauwe moet zijn. Ik plaats ook niets meer op KPN forum. Hele discussie met welles nietes verhalen of je groene of blauwe connector moet hebben voor xgspon. Is het blauw dan kan ik de patchcover TK-01 waar de blauwe connector aan zit aansluiten aan de Fritzbox.

De XGS-PON SFP, maakt gebruik van een SC/(u)PC (blauwe) connector.

Zie ook:

Dank voor het antwoord. AVM medewerker weet het zelf niet. Zijn eerste antwoord dat ik kreeg was, dat het alle sfp modules met groene connector verbonden moeten worden. Ik had een foto gestuurd van ander forum met alle 3 de sfp’s waar wel een blauwe indicatie op staat. Ik krijg net een mail dat hij het gaat overleggen met de case manager. Volgens hem is het op die foto geen xsgpon van AVM. Staat er toch echt op.

Op de AVM XGS-PON connector staat SC/UPC. Als ik zoek op SC/UPC, komt daar de blauwe connector tevoorschijn…
image

(misschien dat het blauwe hendeltje ook hint op een blauwe connector :upside_down_face:). Oh, en misschien dat de scheve stickers op de GPON en AON hinten op een afgeschuinde SC/APC connector. waar de rechte sticker op de XGS-PON hint op de rechte SC/UPC connector)

Maar ik zie nu net dat @Wil deze heeft:
image
En dat is een andere dan bij het overzicht met de 3 SFP modules… Lekker verwarrend zo. @Sander_AVM ?

Verwarrend is het zeker. Gelukkig is er niemand die alle vragen des levens gelijk kan beantwoorden. Ook de desbetreffende collega niet;-)

De verschillende XGS-PON optics hierboven zijn onderhouds gelijk. enige verschik zit hem in de blauwe pal en het label. aansluiting is in beide gevallen SC/(u)PC

Update via Tweakers SC/UPC:

FRITZ!SFP XGS-PON

The FRITZ!SFP XGS-PON module is available exclusively for FRITZ!Box 5590 Fiber provider models. This means the FRITZ!Box 5590 Fiber can also be operated on XGS-PON connections.

ITU-T G.9807 (10-Gigabit-capable symmetric passive optical network)
SC UPC
Wavelength: TX 1270 nm, RX 1577 nm
Full-duplex transmission
Transmitter power: +5 to +9 dBm
Reception range: -8 to -29 dBm
Range: 20 km
Support for SFF-8472
Class 1 laser

Dit is inderdaad de sfp die ik vorige week heb ontvangen van AVM, bedoeld voor de 5590. De blauwe stekker die je ziet is van de patchcover TK-01, die ik ook al heb. Die werd zo geleverd met kabel groen aan groen koppelblok in de patchcover en blauw voor aansluiten op een modem. Die kabel kun je trouwens niet verwijderen uit dat koppelstuk. We wachten maar op het antwoord van AVM, die het blijkbaar ook zelf niet meer weten. Ik hoop maar dat we gelijk hebben dat deze blauwe stekker op de SFP van de 5590 mag en moet.

Antwoord van AVM gekregen dat Sander van het Tweak forum het goede antwoord heeft gegeven. Wist niet dat AVM medewerkers op dit forum zaten. Ik kan dus de blauwe SC connector gebruiken.

2 likes

Wij kijken graag mee op diverse Fora!

Ben erg benieuwd naar je ervaringen!