Bevindingen FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks aangesloten met XGSPON op glasvezel KPN

Duurt nog even. Nu nog alleen een kabel die uit de stoep steekt. Planning is oktober de aansluiting in huis

We zijn nu alweer een paar maanden verder en al heel wat wijzer over kpn xgs-pon glasvezel rechtstreeks aan te sluiten middels een FRITZ!SFP+ XGS-PON-module.

Je hebt vier dingen nodig:

  • een router die geschikt is om rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten is. Ik heb een
    FRITZ!Box 5530 fiber maar ook een FRITZ!Box 5590 fiber, die nog maar mondjesmaat
    verkrijgbaar is en officieel nog niet te koop is in Nederland; alleen te koop in Duitsland)
  • een groene sc/apc connector naar blauwe sc/upc connector patchkabel nodig. Een
    patchkabel met groene sc/apc connector naar groene sc/apc connector werkt ook
    en geeft geen enkel verschil met een groene sc/apc connector naar blauwe sc/upc
    connector patchkabel
  • een coverpatch voor de FTU
  • FRITZ!SFP+ XGS-PON-module (wanneer je een FRITZ!Box 5530 fiber
    of FRITZ!Box 5590 fiber gebruikt)

Wanneer je nog op een (kpn) GPON-glasvezel zit aangesloten moet je die eerst om laten zetten middels een kpn servicetool naar XGS-PON. Pas als de glasvezel XGS-PON is kun je die door de provider (in mijn geval de kpn) laten registeren met het Modem-ID en schuif je de coverpatch over de FTU, haalt met een punttang de groene sc/apc connector uit de coverpatch en druk er weer een groene sc/apc connector in en het andere uiteinde gaat met de blauwe sc/upc connector in de XGS-PON-module.
Even de instellingen in de router nakijken (bijv. de LAN1 (WAN)-poort instellen) en dan zit de glasvezel rechtstreeks (zonder kpn ont) maar via een “eigen” ont aangesloten.

Ik heb dat nu zo sinds 30 mei 2022 en op Ă©Ă©n probleempje na (is door de maker van het apparaat opgelost) werkt dit goed en in ieder geval niet echt veel beter of sneller dan wanneer er een kpn ont tussen zit, maar ook niet slechter geworden.

Ik denk dat de meeste mensen die dit ook zo van plan zijn tegen de toch wel hoge extra kosten van een XGS-PON-module aan gaan lopen en het daarom maar zo laten met de kpn ont.

1 like

Ik dacht alvast de instellingen van de 7583 over te zetten naar de 5590. Dat lukt niet omdat de firmware van de 5590 anders is. 7583 heeft 7.31 en de 5590 heeft 7.29. Bericht van AVM dat over paar weken 7.50 uitkomt voor de 5590. Dan moet het wel lukken.

Ik heb een XGS-PON aansluiting van KPN met 1GB.Er zijn te weinig mogelijkheden in het modem van KPN, daarom heb ik een Fritz!Box 5530 fiber AON aangeschaft en de AON vervangen met een XGS-PON van AVM.
Na aansluiten en registratie bij KPN - ging redelijk makkelijk - bleek dat de Fritz!Box the XGS-PON niet zag als een originele AVM sfp en dus geen verbinding maakte.
AVM is er nog mee bezig om uit te vinden wat het probleem is.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Kan het zijn dat de NL versie met AON geen XGS-PON accepteert?

Fritz!Box 5530 fiber AON


Een in Nederland gekochte FRITZBox 5530 fiber wordt geleverd met alleen een AON-module voor een AON-glasvezelnetwerk. Heb je een XPS-PON-glasvezelnetwerk moet je een FRITZ!SFP+ XGS-PON-module aanschaffen. Die is nog steeds niet in Nederland te koop, maar AVM levert je die graag.

Na aansluiten en registratie bij KPN - ging redelijk makkelijk - bleek dat de
Fritz!Box the XGS-PON niet zag als een originele AVM sfp en dus geen
verbinding maakte.
AVM is er nog mee bezig om uit te vinden wat het probleem is.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Kan het zijn dat de NL versie
met AON geen XGS-PON accepteert?

Ik heb dus ook een FRITZ!Box 5530 fiber en dat apparaat heeft opzich niets te maken met de module die je erbij krijgt. Ook niet of het een internationaal model is. Elke FRITZ!Box 5530 fiber is in bijna alle landen te gebruiken. Bij een in Duitsland gekochte FRITZ!Box 5530 en FRITZ!Box 5590 fiber zitten standaard de twee FRITZ!SFP+ AON en GPON-modules. Je kunt de GPON-module niet in Nederland gebruiken en daarom levert een Nederlandse winkel alleen maar de AON-module bij de FRITZ!Box 5530 fiber.

Na aansluiten en registratie bij KPN - ging redelijk makkelijk -.

  • Hoe heb je dat precies gedaan dat aansluiten en registreren?

  • Heb je het goede Modem-ID wel doorgegeven? Dat begint met AVM en nog acht posities.

  • Heb je nog niet een GPON-glasvezel? Je kunt de glasvezel alleen met een XGS-PON
    glasvezelnetwerk aansluiten! Met een GPON-glasvezelnetwerk gaat dit echt niet.

Wanneer je de router via de kpn ONT had aangesloten stond in het modem bij verbindingen glasvezel KPN via LAN1 poort Dat moet ook de LAN1 poort voor glasvezel uitgeschakeld worden en alleen KPN gekozen worden.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Kan het zijn dat de NL versie
met AON geen XGS-PON accepteert?

Nee, dat heb ik zo niet meegemaakt en ik weet waar ik over praat omdat ik een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks (dus zonder kpn ONT) op glasvezel heb. Het enige verschil is het abonnement. Ik heb een 100/100 Mb/s en jij een 1000/1000 Mb/s glasvezel verbinding.

Wanneer de FRITZ!Box 5530 fiber geen “contact” met internet kan maken omdat die de FRITZ! SFP+ XGS-PON-module niet herkend, is het wel logisch dat je geen verbinding met internet kan krijgen -; Wanneer je de FRITZ! SFP+ XGS-PON-module bij AVM hebt gekocht lijkt me dat erg onwaarschijnlijk dat dit aan de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module zou liggen. Je zou eerder denken aan de FRITZ!Box 5530 fiber.

Op van gegoogel met patchkabeltjes na ging dit redelijk voorspoedig. Maar eenvoudig is anders


Heb je de FRITZ!Box 5530 fiber gebruikt via de kpn ONT en werkt dat toen goed? Misschien is het dan een tip om de hele FRITZ!Box 5530 fiber even geheel te resetten door er een telefoon op aan te sluiten en in te toetsen #99115901590. Hoorn neerleggen en op de router een “toets” in te drukken en dan is het apparaat geheel naar de fabrieksinstelling terug gezet.

Mocht je een GPON verbinding hebben en een XGS-pon/AON SFP gebruiken, dan zal de FRITZ!Box detecteren dat er een niet matchende SFP in de box zit en dit als melding terug geven (zie gebeurtenissen).

Voor de techneuten, we maken hierbij gebruik van iets wat we noemen “Listen before Talk”

Glasvezelaansluitpunt is nu aangelegd in huis. Ik dacht even de patchcover aan te brengen. Maar hoe krijg je dat blauwe klepje open, het lukt mij niet.

Opgelost. Klepje gaat vanzelf open als je patchcover TK01over het aansluitpunt schuift.

Donderdag wordt de glasvezelaansluiting opgeleverd. In de 5590 zit freedom bij de providers die je kan kiezen. Heb ik geluk dat het meteen gaat werken, of moet ik nog instellingen aanpassen voor glasvezel verbinding. Bij ont moet ik het modem-id invullen heb ik ergens gelezen. Donderdag eind van de dag komt KPN monteur op dezelfde dag levert Freedom de verbinding.

Monteur KPN kwam pas dag later dan de afgesproken dag. KPN ONT is nu geplaatst. Gebeld door Freedom dat de verbinding niet werkt. Op de KPN ONT brand ook lampje alarm. Freedom laat KPN monteur weer terug komen om probleem op te lossen. Freedom wil eerst de KPN ONT werkend hebben en dan gaan kijken om de fritzbox te registreren bij kpn. De kpn monteur wilde dit niet doen.

Nieuwe afspraak al gemaakt? Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Dank dat je ons op de hoogte houdt.

(al vraag ik me af waarom dit op het Tweak forum staat, en niet op het Freedom forum :thinking:)

Op het freedom forum staat het ook. Per toeval op dit forum gekomen omdat topic gaat over fritzbox rechtstreeks aansluiten op de glasvezel. Storing door freedom vrijdag ochtend gemeld. Op de website van glaspoort (deze heeft de kabel aangelegd) staat dat ze na melding van provider binnen 6 uur contact opnemen. Ik heb nog niets gehoord.

1 like

Na 5 dagen belde Glaspoort pas, dat ze over 3 dagen een monteur sturen om te onderzoeken wat er mis is.

Het probleem is gevonden. Blijkt toch in het aansluitpunt kastje te zitten. De KPN monteur die probeerde de ont er met stofkapje er nog op te plaatsen heeft toch wat kapot gemaakt. Er is nieuw aansluitpunt geplaatst. De ont ging er nog moeilijk op omdat het koppelblokje scheef bleek te zitten in de ont. Maar alles werkt nu. Volgende stap is de 5590 rechtstreeks aan de glasvezel.

1 like

Hoi @Wil @gensnet
Dank voor jullie mooie uitgebreide tweak verhaal. Erg fijn.
Nu ga ik het zelfde afnemen (de 5530 + XGS-PON module)- Nu was ik alleen benieuwd welke Coverpatch ik het beste kan kopen? Heb jij een link of type nummer?

Thanks,

@gensnet, waarom niet de 5590? Deze is nu sinds vandaag bij de Fritzshop.nl met xgspon te koop voor 299 euro. de link voor de patchcover is
https://lucascomputers.nl/winkel/netwerkapparatuur/netwerk-bekabeling/patchcover-kit-ftu-tk01/

Thanks, zojuist besteld. Thanks voor de tip.

De 5590 draait nu al tijdje rechtstreeks op de glasvezel. Geen uitval gehad. download en upload zijn bijna gelijk 940 Mbps. Alleen wel een probleem met de wifi. Ik heb een aantal raspberry pi’s 4. Deze verbinden niet met mijn 2,4 of 5 Ghz netwerk. Ze zien het netwerk wel maar geen verbinding na invoeren paswoord. Dit was nooit een probleem met vorige modem de 7583. Heel typisch dat ze alleen kunnen verbinden met mijn gast netwerk. Al een vraag gesteld bij AVM, maar daar kwam alleen een verwijzing naar hun support pagina’s als antwoord.

1 like

Even een opmerking over een mogelijkheid waar ikzelf ook ben ingetuind.
Wel voor de 5490 maar ik denk dat het ook hier zo kan zijn.

Je hebt het over een “passwoord” maar dat is niet voor wifi.
Daar moet je de Key voor gebruiken.

Misschien is het dat ook nu die mogelijkheid?

1 like

Ik gebruik dus het paswoord dat bij de fritzbox op het modem staat voor de wifi. Ik veranderd dat nooit in eigen paswoord. Kan ik het ook niet vergeten. Fritzbox noemt dat de netwerksleutel. Dus is paswoord wel verkeerde term door mij.

2 likes