Alernatieve decoder

Hallo iedereen,
Ik kijk televisie via internet met de decoder van canal digital.
Weet iemand of je ook een ander model kunt gebruiken, die ik zelf kan kopen.
De decoder werkt goed, maar ik vind het ontzettend vervelend hoe traag hij is tussen het zappen van kanalen. Wel een beetje vreemd dat je ontzettend snel internet krijgt en dan tv moet kijken met een decoder die zo traag werkt.

1 like

Ik denk het niet, de snelheid ligt voornamelijk aan de software die erop wordt geladen en die moet je alsnog van canal digital halen.

Wellicht werkt het beter als je via chromecast wat streamt?

Ten eerste kun je geen andere decoder kopen, ten tweede ligt de snelheid van het zappen grotendeels bij de Middlware en is het door de aard van IPTV zo dat dit altijd langzamer gaat zijn dan “ouderwets zappen”. In het systeem dat je gewend bent van bijvoorbeeld de kabel haalt je tv een actieve uitzending op die eigenlijk constant al uitgestuurd wordt. Bij IPTV gebeurt er iedere keer als jij zapt een heel proces. Zo moet het verzoek voor de nieuwe zender verstuurd worden, in de Middleware van de provider wordt gekeken of je wel toestemming hebt de zender te zien, de stream wordt dan opgevraagd en uiteindelijk via je router doorgestuurd naar de STB. In werkelijkheid zitten er nog een stapel stappen hiertussen waardoor je al snel 15 stappen verder bent voor je de volgende zender hebt. En dat gebeurt iedere keer als jij zapt. Je kunt 100 Gbps internet hebben, maar daarvan wordt het niet sneller aangezien 14 Mbps al zelfs de hoogste HD streams afdekt.

Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je zegt, maar ik heb voor Tweak ook al televisie via iptv gekeken met een decoder van amino, en die werkte beduidend sneller. Een vriend van mij kijkt iptv via kpn en die gaan ook veel sneller. Daarom mijn vraag.

En wat is ontzettend traag trouwens? :smile:
Bij mij lijkt het nu vanaf het moment dat ik druk tot ik beeld en geluid heb van de volgende zender maximaal 3 seconden te duren om te zappen.
(Was eerder wel iets langer volgens mij.)

Nah dat is mij, voor wat er allemaal op de achtergrond gebeurd, snel genoeg.
Dat wilde ik ook al uitleggen maar ik had even geen zin om er een heel verhaal over neer te zetten. Gelukkig deed iemand anders dat al. :smiley:

Als je trouwens naar een bepaalde zender wilt is het sneller om het zendernummer in te drukken in plaats van alle zenders langs te zappen…

Volgens mij hebben die dingen een embedded smartcard (Viacces, Mediaguard o.i.d.) en met de andere doosjes blijft het beeld op zwart. Heb zelf nog SAT met losse kaart. Dit om dezelfde problemen als TS. Helaas is het systeem nog niet gekraakt, omdat NL-se zenders niet echt bijzonder voor de krakers zijn.

Het gaat hier ook (te) langzaam. Zelfs het ophalen van de gids en de pictogrammen van programma’s duurt lang. Jammer. Dat zou toch veel sneller moeten kunnen?

Je kunt ook ander hardware gebruiken, maar dan moet CI module passen en werken, of je moet met softcam gaan werken. Dat maakt het moeilijker, en bij problemen kun je niet terugvallen op Canal digitaal!.

Moet eerlijk zeggen dat de TV opties mij ook tegen vallen. Los van het gegeven dat er veel minder kan worden opgenomen/teruggekeken dan met onze oude provider (XS4All) is de snelheid waarmee gezapt kan worden en de snelheid waarmeer menuopties worden getoond een flinke tegenvaller.

Ook vind ik de reactie op de afstandsbediening een stuk slechter.

Toen we nog in de aansluitfase zaten heb ik gevraagd of we op zijn minst naar een decoder met ingebouwd hd konden zodat we zelf e.e.a. op konden nemen. Dat zou niet kunnen “omdat het macadres in het systeem stond”. Maar toen we geen beeld kregen op onze TV’s bleek dat dat macadres nog geregistreerd moest worden. Dus in theorie zou je gewoon een andere (mits Canaldigitaal “compatibel”) decoder moeten kunnen aansluiten. Of Tweak daar in mee wil gaan? Daar heb ik een hard hoofd in…

Al met al ben ik niet zo blij met de TV “dienst” van Tweak/Canaldigitaal.

Hoe kom je dan aan de kaart voor de CI? Of de codes om de SoftCam te laten draaien? Voor zover ik weet, levert M7 alleen nog maar embedded (dus een chipkaart IN de ontvanger) ontvangers. Dit is 100% zeker bij de SAT-tak van Canal digitaal). Ik weet niet zoveel van de hardware van IPTV, dus het is mogelijk, dat je gelijk hebt!

Snelheid is betrekkelijk maar als je kijkt hoe bv KPN presteert met zijn IPTV dan is wat betreft de snelheid Canaldigital via internet bijzonder traag.
Waarschijnlijk, ik ben de technicus niet, haalt KPN veel content binnen voor je een knop van de afstandsbediening hebt aangeraakt.
Als je door de gids scrolt ben je ben je binnen 5 seconden 50 zenders verder. Het kan dus wel.

Het zit er ook in dat kpn de iptv vanuit zn eigen netwerk verstuurd, zappen bij tweak moet eerst nog over het “gewone internet” naar cd en dan weer terug naar jou

Voor een deel kan je gelijk hebben. Alleen als je kijkt hoe traag het scrollen door de gids gaat, en dan heb ik het nog niet eens over het verversen van een pagina, dan zit een groot deel van de traagheid in de software van de Animobox. Zo begrijp ik niet waarom er een beperkte hoeveelheid zenders op een pagina staat en er bij iedere scrolldown er hele stukken pagina ververst moeten worden omdat er bij iedere zender een nietszeggend beeld tussengevoegd moet worden.
Overigens gaat het bij mij na 3 weken weer de deur uit want ik zit bij live tv kijken (wat dus niet lukt) tegen een fout S004 aan te kijken waar tot op heden niemand een oplossing voor weet. En ik ben er niets eens rouwig om.

Ik had ooit ook een abonnement CanaalDigital van Tweak. Die was heel traag en ik had soms blokvorming. Nu heb ik van CanaalDigital alleen het Vol abonnement (11,95 euro) en kijk daarna op mijn Android TV van Phillips. Met dit abonnement en deze Android TV kijk en zap ik veel sneller dan met die trage box die ik ooit van Tweak had. Misschien is het beeld wat minder scherp. Maar kan het verschil niet zien.