Zyxel vervangen door iets anders - maar wat?

Hallo allen,

Ik heb een probleem: Zyxel apparaten zijn de meest schizofreen instabiele apparaten die ik ken… en er hangt er een in mijn meterkast die zijn naam eer aan doet.

Sinds ik mijn NAS weer eens heb herstart op oudejaarsdag knippert de VMG8324-B10A er soms wel elke 20 minuten uit, en haalt dan letterlijk mijn hele netwerk onder zich uit want Windows 10 gaat MSFT connection tests doen met irritante MSN popup schermen voor mijn neus (die ik niet uit kan zetten want dan doen sommige apps het niet…), etc.

Dit is tijdelijk opgelost door de helft van de diensten op mijn NAS uit te schakelen, en dat heeft de Zyxel weer ietwat stabiel gekregen, maar nog steeds niet met de uptimes van voorheen… en ik mis de handige functionaliteit die ik nu al jaren gewend ben.

Ik zoek dus de beste oplossing voor mijn situatie. Ik denk dat ik wil gaan downgraden naar een puur internet abonnement wanneer ik van de Zyxel af ben; de vaste telefoon heb ik alleen voor noodgevallen maar in de praktijk dus jaren niet gebruikt. (Maar het kwam met het ‘gratis’ modem dus het was het waard zo lang het werkte!)

Allereerst zal ik even de functies noemen die ik ‘actief’ gebruik in mijn Zyxel modem, want ik heb het dat apparaat soms wel wat lastig gemaakt:

  • Drie fysieke LAN poorten
  • Interne DHCP met het vastzetten op bepaalde IPs.
  • Draadloos
  • Port-forwarding
  • MAC filter & Firewall
  • QoS
  • SIP (Tweak telefonie)
  • VLAN (wegens telefonie boel)
  • Self-signed certificaat op router (dan kan ik deze als chrome app gebruiken)
  • IPV4 & IPV6 voor WAN en LAN

Actieve apparaten op mijn netwerk:

  • Synology NAS; deze verzorgt zaken als downloads (p2p zoals torrents of klassieker via sabnzbd etc), Pi-Hole, mail voor mijn domein, een paar subdomeintjes, data opslag & backups, etc. Deze staat 24/7 aan.
  • Typische desktop met game en werk kwaliteiten. Draait soms wat VMs met netwerk capaciteiten, een game servertje voor gezelligheid, etc.
  • Smartphone. De datalimiet op mijn abbo wil ik immers bewaren voor wanneer ik niet thuis ben.
  • Laptop. Werk.
  • en evt. het een en ander van iemand die bij me over de vloer is natuurlijk.

Ik krijg mijn Tweak Telefoon+Internet verbinding geleverd via het Reggefiber netwerk.

Mijn vereisten voor een oplossing kunnen dus minstens de bovenstaande dingen, plus:

  1. Gigabit ondersteuning. Misschien stom om te noemen gezien de capaciteiten van de Zyxel zelf op dit gebied, maar ik hang hier immers aan glasvezel vast en wil het toch even benoemen.

  2. Stabiel als een rots ongeacht de drukte bij mijn torrents. Een router moet niet crashen vanwege een paar te veel verbindingen, sorry. Verbindingen afwijzen of blokkeren, okee – helemaal crashen, NEE.

  3. Draadloos die beter bij de tijd is dan de Zyxel die volgens mij niet eens 5Ghz ondersteuning heeft.

Daarnaast nog een paar dingen waar ik gewoon niet genoeg van het moderne router/modem/internet landschap af weet om ze als een oplossing weg te strepen:

  1. Extra switch er bij zodat de Zyxel of vervangende router niet al het interne netwerk verkeer afhandelt. (Dat zou denk ik een paar van mijn problemen kunnen verminderen… maar is meer een workaround dan een oplossing voor de instabiliteit.)

  2. Mijn NAS kan ook DHCP beheren. Ik denk niet dat ik dat wil gezien de IPV6 configuratie, maar het is misschien wel weer handiger met het oog op automatische DNS verspreiding. Liever niet; ik zie mijn NAS liever niet als een essentieel onderdeel om op het internet zelf te komen. (Pihole is makkelijk te omzeilen; DHCP configureren heeft iets meer voeten en aarde in het werk.)

  3. Ik heb geen flauw idee of het glasvezel kastje gewoon puur ‘dhcp ethernet’ afgeeft waar ik een willekeurig apparaat (router / laptop) in zou kunnen steken, of dat er nog login configuratie zooi in de Zyxel gebeurt die het apparaat zelf specifiek moet ondersteunen. (Dit is een van de voornaamste redenen dat ik hier post; ik weet gewoon niet welke apparaten voor mij voldoen.)

  4. Ik heb geen televisie en momenteel ook geen plannen een abonnement in mijn huis te halen. Maar als digitale TV specifieke ondersteuning nodig heeft in een router buiten het typische settop box gedoe, dan wil ik dat eventueel wel overwegen in de aankoop ‘op de groei’. Wie weet hoe het leven er twee jaar later uitziet!

  5. Wifi meshing heb ik niet nodig. Mijn huidige Zyxel heeft een sterk genoeg internet signaal op alle plekken waar ik kom, en modellen / merken die daar in uitblinken zijn voor mij de meerprijs dus niet waard.

Ik weet dat dit een waslijst aan informatie is, maar ik weet ook dat het moeilijk kan zijn om gewoon goed advies te geven aan iemand als de helft van de situatie onbekend is.

Welk apparaat raden jullie aan om mijn Zyxel VMG8324-B10A te vervangen gezien mijn gebruikspatroon?

Ik heb op router gebied al heel wat geprobeerd. Asus rt-n66u (hield er opeens mee op, niet meer tot leven te wekken), Netgear Nighthawk (dramatische firmware, later geflashed naar Tomato), Synology router rt1900ac (continu wifi ellende door gebruikte chipset) en nu sinds een jaar een Fritzbox 6890.

En wat is die Fritzbox stabiel. De firmware moest ik wel even aan wennen, die wijkt behoorlijk af van wat ik gewend was, weinig grafisch, veel tekst. Maar zo stabiel als een huis.

Ik zou zeker een Fritzbox overwegen.

Meer knoppen en vakjes om dingen aan te passen naar mijn wensen is wat mij betreft een voordeel.

Tomato / OpenWRT ken ik van vroeger, maar is dat nog steeds relevant tegenwoordig? Zijn de meeste apparaten niet erg dichtgespijkerd tegen het OS herflashen met gesloten drivers voor obscure chipjes?

Die fritzbox die je noemt lijkt wel erg veel dingen te ondersteunen; mobiele telefonie etc? Ik zit te kijken door die website en het lijkt wel of al die modellen alles tegelijk willen doen. Misschien denk ik bekrompen, maar als je zoveel dingen ondersteunt, dan kan het alleen maar op meer manieren fout gaan, toch? Laat staan dat ik daar ook nog voor moet betalen!

Niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar 300 euro voor een apparaat dat zo veel dingen kan die ik nooit zal gebruiken? Er moet toch iets stabiels en configureerbaars bestaan dat iets meer op mijn situatie past. (Toegegeven, het laat wel de opties open om van internet provider te wisselen, zelfs naar een geheel ander medium. Maar mocht dat gebeuren zullen er vast technische redenen zijn waarom het apparaat toch niet meer voldoet aan de laatste eisen…)

Het ligt er een beetje aan wat je wil. Ik heb jaren geleden al WiFi functies en routering functies van elkaar gescheiden.
Ik heb dus een aantal AccessPoints verspreid over mijn huis.
Qua router heb ik jarenlang erg fijn gebruik gemaakt van de Edgerouter serie van Ubiquiti.
Ontzettend krachtig spul, voor een mooie prijs. Doet alles wat je netwerk technisch wil en is retestabiel. DECT heb ik via een los Siemens apparaat.

Wil je een alles in 1 apparaat (Router, WiFi en DECT dan zit je qua Prosumer categorie voor 200 aan de onderzijde van de markt en is 300 euro de gemiddelde prijs)

Ik kon aan een gebruikte Fritzbox 6890 komen, dat is een FB 7590 met LTE erbij. Dat LTE had ik ook niet nodig, maar de prijs was vergelijkbaar met een gebruikte FB 7590, dus ach…

Ik heb een Fritzbox 7490, De telefoongegevens kun je opvragen bij Tweak. Heb er ook een Synology aanhangen. hiervoor had ik ook een Zyxel, ik ben blij dat ik nu een FB heb… is stabieler, beter en sneller!

Ik heb de synology RT2600ac en de mr2200ac. Gezamenlijk perfect als mesh systeem. Maar ook eventueel apart te gebruiken. Beide werken perfect, en niet zoals hierboven de reeds besproken RT1900, dat is echt een pokke ding.
Gezien je een NAS van symbology al hebt, is de UI van deze router easy piesie.

Dat zijn een boel antwoorden opeens zeg, bedankt voor alle gedeelde ervaringen en suggesties!

Tweak heeft gisteren contact met mij opgenomen vanwege deze post en mij aangeboden mijn Zyxel te vervangen door een Fritzbox. Ik weet niet welke van de twee die Tweak aanbiedt dat wordt, maar dat zie ik te zijner tijd wel.

Mocht dat uiteindelijk niet voldoen, dan weet ik nu in ieder geval dankzij jullie allemaal welke wel goede vervangers daarvan zouden kunnen worden. Maar momenteel lijkt het er op dat ik mij die uitgave kan besparen, dus ik ben blij.

Chapeau, Tweak!