WiFi snelheden te behalen met een 1000Mbit lijn

Hoi Allemaal,

mijn verbinding behaald inmiddels met eigen router Unifi USG-3P ipv Ubiquiti ER-X een nette 930/930. Alle bekabeling haalt dit zo goed als ook. Echter ben ik benieuwd wat ik een beetje mag verwachten van mijn WiFi netwerk zonder dat ik vooraf ik de stress schiet.

De max dit ik nu gehaald heb was 320om450 maar gemiddeld zit het op 200om300.

Ik het mijn wireless middels 2x UniFi AP-AC-Pro

Die AC Pro’s doen 3x3 MIMO (1300Mbps) op 5GHz, dus een 600M moet haalbaar zijn, mits je eigen spullen ook 3x3 aan kunnen, je 5GHz band niet te vol is, yadda yadda yadda. De standaard mitsen en maren als het om WiFi gaat.

1 like

Toch jammer dat je voor de oude AC standaard gekozen hebt. Wifi 6 (AX) zou jou hogere snelheden geven (mits je client ook AX aankan).

Ik wil graag in de Unifi range blijven en die heeft niet echt een leuke oplossing die daarvoor mogelijk is binnen relatieve prijzen.

Exact, blijft een ellende dat goed te krijgen wil je het redelijk betaalbaar houden.

Voor wifi heb je zoveel externe factoren die de snelheid beinvloeden, dat is erg lastig om het maximale uit te halen…
ik doe regelmatig wifi metingen bij bedrijven, en dat zijn vaak grotere ruimtes met minder reflecties dan een woonhuis.
Ook zijn er in een woonhuis vaak veel meer storingsbronnen van buren etc. De maximale wif snelheid uit je AP’s (en clients niet te vergeten!) halen, is echt heel lastig en meestal niet mogelijk door externe factoren.

Vraag me wel af wat een snelheid boven de 100mbit op een draadloos device zoals een laptop of telefoon voor toegevoegde waarde heeft?

Boven de 100 Mb/s helpt bij het downloaden van grote bestanden, bij het uploaden van een grote back-up etc…

Er zijn altijd mensen die vooruitgang in wat dan ook betwisten, totdat er een moment komt dat die vooruitgang dagelijkse kost geworden is en men niet meer weet dat een paar jaar geleden getwijfeld werd aan nut en noodzaak. Gaat al vele jaren zo met de wifi-snelheid.
Op naar 1 Gb/s up en down, daarna richting de 10 etc …
Heerlijk, techniek, vooral als die onbegrensd is.