Wi-Fi bereik FRITZ!Box 5530 Fiber

Sinds 14 september j.l. hebben wij een glasvezel aansluiting. Met als provider Tweak. Onze modem is een Fritz!box5530 fiber. Helaas geeft deze een niet al te krachtig Wi-Fi signaal. Deze dekt bij lange na niet het hele huis. Ter vergelijk: hiervoor hadden wij een kabelaansluiting met een modem van ziggo: de TG2492LG-ZG … Deze staat ook niet bekend om zijn krachtige Wi-Fi signaal (bron: consumentenbond) maar voldeed. Ik heb verschillende mailtjes gestuurd naar Tweak. Daarop kreeg ik wat standaard reacties… Hielp allemaal niets(Wi-Fi kanaal wijzigen) of bijna niets (5Ghz frequentieband uitzetten).Ook een reactie die helemaal niets met dit probleem van doen had, dus diegene heeft mijn mail niet eens gelezen. Ook telefonisch contact gezocht en daarbij is te kennen gegeven dat ze mijn probleem niet gaan/kunnen oplossen. Ik moet zelf maar een Wi-Fi versterker aanschaffen of zoiets. Mijn overstap van kabel naar glasvezel heeft mij alleen maar gezeur opgeleverd van mijn vrouw en kinderen, en helaas hebben ze nog gelijk ook.

De besparing tov kabel zie je in deze helaas terug in het feit dat je zelf een nieuwe router aan moet schaffen als de wifi niet voldoende is.

Gelukkig heb je voor 130 euro Tweakers linkje al een prima wifi apparaat. Even in access point modus zetten en hoppatee.

Een access point als de unifi ap ac lr of ax lr kan ook helpen, maar dan moet je even zoeken hoe hun controller werkt voor de setup.

Gewoon een paar Wifi versterkers erbij achter zetten. Staan op marktplaats genoeg te koop.

Om het jezelf niet al te moeilijk te maken zou ik hier eens kijken. Door een mesh-systeem met AVM-producten te bouwen houd je het makkelijk en overzichtelijk.

1 like

Wat @BerndGaykema zegt inderdaad.
Ik heb een tijdje met volle tevredenheid een mesh gehad op een 7530AX icm een Fritz!Repeater 2400. Ik raad wel aan om repeaters bekabeld aan te sluiten.