Welke switch gebruiken?

Ik ben in feb overgegaan naar tweak en canaldigitaal. Het internet is prima. Voor wat betreft de tv ben ik een stuk minder tevreden. Wij hebben een groot gezin en dus meerdere tv’s. Ik heb dan ook tijdens het bestellen 4 decoders besteld. 2 tv’s zitten rechtstreeks op de fritzbox, de andere 2 zouden via een switch aangesloten worden. Maar als ik dat doe krijg ik de foutmelding s004. Als ik het netwerktest op de decoder zegt hij dat het prima werkt, maar krijg dus geen beeld. Ik heb een managed en een unmanaged switch van tp link geprobeerd, beide werken niet. Tweak weet niet welke switch precies wel zou werken en canaldigitaal stuurt me naar tweak.
Ik hoop dat iemand hier mij wel kan laten weten hoe en wat. Dank!

1 like

De GS105E van Netgear, of de GS108E als je 8 poorten nodig hebt.

1 like

Oke dank je. Ga ik die kopen!

Helemaal eens met de keuze voor de NEtgear GS10xE serie. Die heeft een goede en stabiele implementatie van IGMP snooping. Dit heb je nodig om je netwerk verkeer van de TV ontvangers goed te routeren.

TP link maakt best goede producten (fysiek niets mis mee) echter is hun software nogal een vrije interpretatie van de standaarden en geven over het algemeen meer problemen dan andere merken. Overigens de zakelijke producten gaat wel veel beter, maar is ook een categorie duurder.

2 likes

Ik heb zo veel slechte ervaringen met TP-Link, dat die apparaten bij netwerkproblemen per definitie de schuld krijgen van mij. En zeker met multicast hebben ze inderdaad extreme eigenaardigheden…

Hier nog een oude blog van Tweak over het aansluiten van TV’s op de router (Zyxell of Fritzbox) icm een switch. Ikzelf gebruik zonder problemen de TP-Link TL-SG105E - Switch maar heb maar 1 canal digitaal tv kastje.

Als je de ruimte hebt kan je ook een aparte tv-only switch ophangen. Deze verbind je met de Fritz en in de switch plug je enkel je tv ontvangers.

Ik heb de Netgear GS105E
maar daarmee heb ik ook problemen.

zodra er een router op de fritzbox zit (zelfs op andere LAN) dan werkt het nog niet

Wat voor problemen heb je dan? Ik ken de hierbovengenoemde problemen met TP-Link, maar van de Netgear tegenhanger(s) zijn bij mij nog geen problemen bekend.

Welke firmware versie heb jij op je Netgear GS105E?
De nieuwste is versie 1.02.04.
Deze laatste versie (eigenlijk versie 1.02.02) heeft wat bugfixen rondom dit probleem:

New Features and Changes:

  1. Allow the forwarding of ICMP PING packet with size greater than 512 bytes.
  2. Add password encryption

Modifications / Fixes:

  1. Change the default setting of Block Unknown Multicast from enable to disable.

Dankjewel voor jullie reacties.
ik heb 2 GS105e plus switches
ik heb getracht een update van de firmware te installeren.
het programma dat Netgear hiervoor aanbiedt “ziet” mijn switches niet.
ik heb dit op Mac en op PC met win10 geprobeerd.
helaas…

ik wist ook niet dat dit uberhaupt mogelijk zou zijn aangezien het “unmanaged” systemen zijn.

mijns inziens zit het probleem bij de canal digitaal kastjes.
wanneer ik het kastje alleen aansluit aan mijn router werkt het prima.
wanneer ik (aan een andere poort) een willekeurig ander apparaat aansluit werkt het ineens niet meer.
dat is natuurlijk geen werkbare situatie… inmiddels zijn de medewerkers van Tweak aan het bekijken of er een oplossing mogelijk is.

1 like

update:

de GS105 kastjes werken allebei prima met de Amino van Canal Digitaal.
een oude Dlink die nog ergens in het netwerk hing veroorzaakte de storing (vergeten dat die er nog zat.
toen die eruit was werkte het prima!

iedereen hartelijk dank voor jullie reacties…

De GS105e zijn managed switches, die zonder de e zijn unmanaged.
Zoek het IP-adres van de switches op en ga met een webbrowser de Netgear switch in door dat gevonden IP-adres in te tikken. Inloggen met de standaard gebruikersnaam (zie handleiding). Zoek daarna naar de System / Maintenance tab en voila …

Netgear switch

Hier de instellingen voor IGMP:

Let niet op mijn instellingen, ik gebruik geen multicast over internet (kijk nog “ouderwets” met de coax van Ziggo).
De 5-port variant heeft precies dezelfde instellingen als de 8-port.
Let wel op de hardware versie: ik heb v3. Iedere hardware-versie heeft haar eigen firmware.