Welke snelheid is acceptabel?

Dag 2 na aansluiting op Tweak. Huishouden overtuigd over te stappen van Glasvezel van KPN naar Gigabit netwerk van Tweak. Helaas zijn de snelheden bedraad misschien in orde (kan het niet goed meten i.v.m. VPN op werk pc) maar wifi is tot nu toe ronduit om te huilen, zelfs als ik náást de router in de meterkast blijf staan.

Gebeld met helpdesk gisteravond en op hun advies en mail met instructies helemaal terug naar fabrieksinstellingen en dan opnieuw instellen. In diezelfde mail ook verhaal over frequentie uitzetten maar dat gaat om muren en plafonds maar ik sta er naast! En dan nog wifikanaal maar dat lijkt me op die minimale afstand ook geen probleem. Wat een zooitje! Baal enorm.

Haal met 5ghz (en dus 2.4ghz uitgezet) max 160-170, wat ik ook nog erg weinig vind. En 50-60 op diezelfde plek via 2.4ghz. Hierbij kies ik ook nog eens zelf het rustige kanaal per frequentie. Maar ook dat helpt niet…Dus toen maar weer kanaalkeuze weer op automatisch gezet en 2,4ghz en 5ghz allebei aan. Staan verder geen andere apparaten of wifi aan en is met moderne Samsung Android telefoon.

Is dit acceptabel in jullie ogen? Ik ben behoorlijk teleurgesteld.

Ik weet niet welke router en welke telefoon je hebt. Maar dit is best prima. Zeker als je op een drukke plek woont.

Het gaat om een hoekhuis in Almere. Meterkast grenst dus niet direct aan een ander huis. Telefoon is onder andere een Samsung A50. Maar ik vind op 20cm afstand van de router 90% verlies van het binnenkomend signaal behoorlijk fors.

Alleen zegt de inkomende internet snelheid natuurlijk niks over de snelheid die wifi kan halen.
Je telefoon kan opzich wel wat aan, maar dan weten we nog niet welk modem het is en wat die aan kan. Kan je daar het modelnummer van zoeken?

Modem die ik eergisteren van Tweak kreeg. De Fritzbox 5530

Op welke kanaalbreedte staat je wifi? Ik heb het vermoeden dat ie slechts op 20 of 40 staat.

Hoe bedoel je? Heb gisteravond geprobeerd het meest rustige kanaal te kiezen. Dat hielp niet. Daarom nu weer op automatische kanaalkeuze. Ook het switchen tussen alleen 2.5 of 5ghz of automatisch maakt geen/nauwelijks verschil.

Kanaal kan je kiezen, maar je kan ook kiezen hoe breed dat kanaal is. Meestal 20, 40, 80 of 160mhz. Over een breder kanaal kan simpelweg meer data.
Tis wel storingsgevoeliger, dus afhankelijk van de omgeving kan een heel breed kanaal soms niet, maar het is in ieder geval het proberen waard.

Een Samsung A50 kan niet harder dan 433Mbps link rate (802.11ac 1x1, 80Mhz). Dan is rond de 200Mbps effectief ongeveer wat je mag verwachten.

Je loopt tegen de grens van je telefoon aan, niet die van je verbinding.

2 likes

Wissel ook eens van de gebruikte testserver voor Speedtest.
Ik zie 600/400 voor server 1 (Meppel) en 400/300 voor server 2 (Dronten). Getest met een Sony Xperia XZ2 Compact.

Maar het zou mooi zijn als je dezelfde test met je vorige provider had gedaan. Dan had je een steviger verhaal gehad.

O ja, bedraad meet ik 950/950 over mijn Tweak glasvezel met “Meppel”.

Volgens mij zit er een enorm verschil in de gemeten snelheid per apparaat en of je het via wifi of via een internetkabel meet. Ik heb daar in ieder geval wel een groot verschil in. Ik heb wel goed gekeken wat mijn internetsnelheid moet zijn. Ik heb een gezin met 2 kinderen en met het vele thuiswerken zitten we vaak met 4 tegelijk op internet en ook nog tv kijken… Dan krijg je met een instap snelheid drama en moet je lang wachten. Volgens deze pagina over internetsnelheid moet je rekening houden met 50 mb per apparaat. Alles bij ons aan is dus minimaal 300 aan snelheid wat we nodig hebben. We zitten daar gelukkig een stuk boven dus heb nooit een trage verbinding gehad. Zit altijd rond de 150 - 200 aan snelheid. Dit zakt wel iets als iedereen online is maar dan alsnog ver boven de 100.

Gr. Marcel