Welke router voor nieuw glasvezel abonnee

beste mensen,

Ik ben nieuw bij tweak en krijg over een paar weken een glasvezel aansluiting.
NU moet ik een glasvezel router kopen, want deze wordt niet erbij geleverd als internet afgenomen wordt.
Mijn vraag is dus welke voldoende cq geschikt is.
Ik begreep van de helpdesk dat de FRITZ!BOX 5490 goed is voor ee nieuw abonnee, maar deze is al enkele jaren oud
en niet overal leverbaar meer.
Nu lijkt het erop dat de FRITZ!BOX 5530 FIBER een opvolger/alternatief is, maar daar lees ik enkele erg onbetrouwbare ervaringen mee.
Dus weet niet goed wat het meest geschikt is voor een glasvezel beginner die niet zwaar technisch onderlegd is qua gehobby als er iets niet werkt ><.
Voor de wifi heb ik al een andere oplossing dus de vraag is alleen voor het internet gedeelte.

Misschien dat iemand van de community nog een ander apparaat kan /wil aanbevelen.

Manuel

Als je zelf de router kunt configureren zou ik de Ubiquiti EdgeMax routers aanbevelen. Als je WiFi APs via PoE werken (bijvoorbeeld de Ubiquiti UniFi APs) en je nog geen PoE switch hebt kun je een EdgeMax router met ingebouwde switch met PoE nemen waar je de APs dan aankunt hangen.

De FRITZ!Box 5490 werkt ook prima. Mocht je later alsnog alles-in-1 willen dan raad ik die zelfs aan, omdat het zelf configureren van IPTV lastig blijkt, zelfs met een EdgeMax router, geloof me, ik heb het geprobeerd :innocent:. De FRITZ!Box heeft een ingebouwd profiel voor Tweak waarin alles al is geconfigureerd. WiFi van de FRITZ!Box kun je gewoon uitzetten als je al een andere oplossing hebt.

2 likes

Je hoeft geen glasvezelrouter te kopen daar je zowiezo een mediaconverter krijgt. Deze zet glasvezel om in RJ45 waarna je iedere router (Asus, Netgear, TP-Link, etc) kan gebruiken die er maar te koop is. Sluit de RJ45 patchkabel van deze converter aan op de WAN van de door jou gekochte router en klaar ben je.

2 likes

Ik zou er sowieso voor kiezen een router van Tweak te nemen juist die 5490 Zoals ik hier al vaker heb vermeld. Dat ding is gewoon robuust in verhouding met alle andere routers die ik gehad heb ( en trust me dat zijn er een flink aantal ) is dit de eerste die het meer dan 400 dagen vol houdt zonder te rebooten.

Voor zover ik mij kan herinneren heeft deze zelfs nog nooit een reboot nodig gehad omdat die vastgelopen was of iets dergelijks. De reboot die die de laatste keer heeft gehad was omdat ik de powerkabel er uit moest hebben en de keer daarvoor was omdat een graafmachine in de straat de stroomkabel doorgeslagen had 2 jaar geleden.

Ik heb zelf al jaren lang de “Internet en bellen” abbo maar het Bellen gebruik ik niet er zit zelfs geen telefoon achter. Simpelweg omdat dit het laagste abbo is waar je een router bij krijgt eugh leent. ( In dit geval de 5490 ) voor die paar euro meer per maand zit je zelf niet te knoeien met routers. En het voordeel gaat die stuk dan regelt Tweak het want je hebt immers de router in bruikleen.

Internet en Bellen kost € 44,00 per maand.
Internet Only kost € 41,00 per maand.
Voordeel van 3 euro… Maar is dit wel een voordeel ???

Bij bol.com staat de FRITZ!Box 5490 nu voor € 199,00 dus als je daar even een rekensommetje op los laat.

Doe je er 66.3 maanden (5.5 Jaar) over om de aanschaf er uit te halen. De meeste routers begeven het na een jaartje of 3-4 vooral wanneer ze je eigendom zijn ( Vraag me niet waarom maar 't gebeurd ) Fabrieksgarantie voor de 5490 is 5 jaar.

Wanneer die het begeeft scheelt je dat weer een uitgave van ±€ 200,00 ik ga dan even voor het gemak uit van mijn eigen financiële situatie. Ik heb niet elk moment v/h jaar € 200 liggen om een nieuwe router te kopen. Je hebt dan wel garantie maar in de tijd dat je router defect is heb je ook geen internet… Defect melden / opsturen / wachten op de afhandeling als je geluk hebt ben je dan 1 a 2 weken verder.

Kortom: Die € 3,00 verschil voorkomt een boel problemen.

Bedankt voor de reactie allen de 5490 wordt het dus, bedankt!

1 like

Er zijn meer factoren die meespelen naast je total cost of ownership. :smile:

Je maakt me nieuwsgierig :slight_smile: vertel :wink:

Niet goed.
Klinkt leuk, 400 dagen, maar dan heb je dus ook geen update gedaan van de firmware, dus ook geen veiligheidspatches. Jouw router wordt dan steeds onveiliger in het gebruik…

Zo grappig hoe mensen zich druk maken over updates. Zolang ik zie welke updates er komen en ze niet noodzakelijk zijn laat ik dat niet doen.

Als er iets is waar ik me juist aan kan ergeren is dat ik tijdens een live-stream opeens 10 minuten offline ben. Dus ik zet dat sowieso direct weer uit wat Fritz trouwens weer aan zet wanneer er een update is uitgevoerd beetje brutaal :wink:

En niet elke update bevat essentiële veiligheid verbeteringen. En daarbij komt de servers hier hebben hun eigen firewall :wink:

Je router zelf is ook te misbruiken hoor.

Het is niet zo dramatisch, maar er is zeker een risico.

Dat is die na een update ook wel, sterker nog er kunnen dan weer andere ‘gaten’ in vallen :wink:
Ik maak me daar niet zo druk om :wink:

@Manuel_Ceelen,
Goede keuze :slight_smile:

Hopelijk werk je niet in de ict en ben je niet verantwoordelijk voor de veiligheid van netwerken.

Waarom niet, wat ik thuis doe is mijn verantwoording :wink: en dan nog Ik ben ruim 22 jaar systeembeheerder geweest… Ik zou nooit een netwerk toevertrouwen aan een routertje zoals een FritzBox of welke router die je ook krijgt van een provider…

FritzBox zijn heel betrouwbare en solide routers voor thuis en klein zakelijk gebruik. En de 5490 doet zijn werk meer dan goed. En je hebt gelijk wat jij thuis doet met de router updaten of niet is jouw verantwoording. Maar als je 22 jaar systeembeheerder bent geweest weet je ook dat Nat tabellen kunnen vollopen, dat het log systeem vast kan lopen enz enz enz en dat een systeem toch soms echt even gereset moet worden ook al werkt het zonder problemen. Just my 2 cents (ook al wat jaartjes met computers en netwerken aan het prullen)

1 like

Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de FRITZ!Box maar ook voor andere routers.

Als je niet zelf wilt klooien is de 5490 een prima keuze.

@Rene je kunt instellen op welk tijdstip automatische updates worden uitgevoerd. Er is vast wel een moment waarop jij op één oor ligt :sleeping:

1 like

Ik heb er geen goed gevoel bij als iemand zegt dat ze een router 400 dagen op hebben gehad zonder updates uit te voeren. Dat doet me denken aan die Windows hoster die ook uptime garanties van 3 jaar op windows hosting gaf.

Is dat een fout in beheer of denken ze bij FRITZ!Box dat er geen security patches nodig zijn in die periode?

Zelf hebben wij een hEX van Mikrotik. Ook geen probleem mee, maar die krijgt wel regelmatig updates.

We hebben Unifi switches en AP’s, maar expliciet geen router/gateway van Unifi.

Daar hoef jij ook geen goed gevoel bij te hebben. Ik zie het als hobby / spelletje om systemen zo lang mogelijk up te houden zonder vastlopers. Ik heb een aantal rPi’s die het nog veel langer volgehouden hebben (NU op dit moment)

pi@eMonServer:~$ uptime
19:34:28 up 874 days, 23:05,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00
pi@cam2:~ $ uptime
19:34:53 up 465 days,  7:05,  1 user,  load average: 0,61, 0,57, 0,55
pi@cam1:~ $ uptime
19:35:14 up 877 days, 22:16,  1 user,  load average: 0.57, 0.49, 0.50
rene@NVRPi:~$ uptime
19:37:40 up 482 days, 51 min,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

En voor jullie tenen gaan krullen, dit is in een gemonitorde omgeving :wink: als er ongeoorloofd gedonder komt op die apparaten dan gaan er belletjes af :slight_smile:

De router heeft nu een uptime van : 209 days, 16 hours, 0 minutes
En zie tot mijn verbazing dat de automatische update weer enabled is…
Maar blijkt up2date te wezen : FRITZ!OS: 07.12

En ja wanneer dit een omgeving zou wezen waar veel mensen voorbij kunnen komen. (Werkvloer / Theater / etc ) Zullen mijn tenen ook gaan krullen.

Mee eens :wink: dat was ook één van de problemen die ik met de vorige Router had Zyxel die ik van Tweak had. 14 tot 30 dagen max en ik moest 'm resetten anders kwam die niet meer vooruit.

Yep die is er elke dag wel ( soms ook wel vaker ) maar nooit op een vast tijdstip. En al zou die er wel zijn dan nog vind ik het irritant wanneer de router dat op zijn eigen houtje gaat uitvoeren. Als ik dan toevallig wel wakker ben en ergens mee bezig ben en meneer gooit een reboot / update er in.

Ik had de updates zelf uitgeschakeld. En zoals ik al eerder zei wanneer ik in de changes geen essentiële fixes zie die de veiligheid verbeteren. Dan blijft die nog op de FirmWare draaien die op dat moment draait.

één keer per maand / 2 maanden kijk ik of er updates zijn. Wanneer er verbeteringen zijn in bijv. SIP / NAS van de FritzBox dan laat ik ze schieten want die gebruik ik niet.

Zolang niemand dit test zal ook niemand de ‘kracht’ / ‘prestatie’ van een router weten.
Niet elke update is noodzakelijk. Zelfs niet elke security patch.

Beste allen,

Bedankt voor het advies heb deFritzBox 5490 gekocht en vandaag aangesloten.
Nu lijkt alles goed te werken, maar krijg ik geen mail meer verstuurd.
Ik heb mijn kpn email adres nog en wil deze graag houden ook.
Ontvangen gaat goed, maar versturen dus niet meer…
Zou iemand misschien mij op weg kunnen helpen wat precies het probleem is :
5.7.1 unable to relay without authentication.

Voor de duidelijkheid ik heb dus sinds vandaag internet via tweak, maar nog tv, telefoon en email via kpn lopen.

Manuel

Email probleem zou je toch met kpn uit moeten zoeken, kan zijn dat ze het tweak netwerk nog niet toelaten tot hun mail server.