Welk Mesh systeem het meest geschikt voor Internet only

Dag allemaal,

Vanaf volgende maand zal er een monteur langskomen bij ons om ons (eindelijk) aan te sluiten op glasvezel. We hebben gekozen voor internet only, puur omdat we niets hebben met telefoon en televisie en daarnaast het de standaard meegeleverde Fritz box niet voldoende zijn voor onze woning (200m2 over die verdiepingen).

Ik ben op zoek naar een mesh WiFi systeem waarbij ik 1 router en waarschijnlijk 2 satellieten wil gebruiken, waarvan 1 satelliet draadloos verbonden aan de router en 1 via een wired backhaul. Daarnaast moet het gewoon eigenlijk plug en play zijn en vooral heel stabiel zijn. Budget ligt wel rond de max 600 euro. Graag WiFi 6 zodat ik er wel een paar jaar goed mee vooruit kan.

Hebben jullie suggesties die goed werken met het internet only abonnement van Tweak (1000/1000) en dus de standaard Mediaconverter (volgens mij TPlink). Er werd mij verteld dat ik een router moest kiezen die “overweg” kan met een unmanaged connection?

Alvast bedankt voor de reacties.

Lees dit eens.

De enige manier om er achter te komen of een systeem werkt is uitproberen…
Ieder huis is anders (bouwaard, afstanden, isolatiematerialen etc) en vantevoren een goed resultaat voorspellen is als een loterij.

Ikzelf bestel het product online, pak het heel netjes uit en zorg dat alle producten onbeschadigd gebruikt worden. Ik ga testen: voldoet het niet dan gaat alles heel mooi weer de doos in en wordt binnen 14 dagen geretourneerd (herroepingsrecht). Altijd nog geld teruggekregen.

Momenteel gebruik ik 2x EAX80 van Netgear als Access Points (beiden met bedrade backhaul), gekoppeld aan een Ubiquiti EdgeMax router ER-12. Mijn huis is groot en heeft heel veel alu-folie in muren en vloeren. 1x EAX80 in woonkamer (op kast, uit het zicht) en 1x op bovenverdieping. De dekking en snelheid is bijna overal super.

Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad een goede tip om gewoon een systeem te bestellen en het te testen, wellicht ga ik dit ook maar gewoon doen.

Hoor ook goede verhalen over die router, zal mij er eens in verdiepen. Thanks!