Wat zijn de plannen voor native IPv6?

@johan idem hier. Edgerouter X met meerdere netwerken.
Ik begreep van mijn collega dat ik het bij jou moest aanvragen?

Ik begreep dat de IPV6 lease vast zit aan de glasvezel poort. dus zelfs als je van router aanpast blijft deze het zelfde. (gecontroleerd, ben zelf van USG-Pro naar een UDM-SE gegaan met behoud van IPv6 adres)

Ondertussen alles draaiend, werkt prima,

Enige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat Disney+ niet werkt met IPv6, probleem ligt aan de kant van Disney.

Dat is vreemd. Ik zit gebruik al een tijdje IPv6 en heb geen issues met Disney+. Voorheen toen ik een tunnel gebruikte had ik dat probleem nog wel.

Hallo, ik heb een internet only verbinding met een Unifi USG 3p. Hierop werkt IPV6 prima.
Ik wil nu echter overstappen naar een PFsense, echter tot op heden is het me niet gelukt om IPV6 aan de praat te krijgen. Ik krijg een IPV6 adres op de WAN verbinding echter intern niet.

Wie heeft de juiste settings voor PFsense ?

Alvast bedankt.

Hier gaat het prima op mā€™n iOS devices en Mac, op mā€™n ShieldTV werkt het niet. Ik zal er van 't weekend eens verder mee prutsen om te zien of ik kan achterhalen waarom 't fout gaat.

Ik gebruik voor Disney+ ook de AppleTV, dus dat is wel in lijn met jou ervaringen.



Hoihoi, ik heb v6 werkend op pfSense.
Dit is mijn config zover relevant.

Waar ik 2a02:140:300:: heb staan moet je uiteraard je eigen prefix gebruiken.

Laat maar weten als het niet te lezen is of je nog meer wilt weten!

Probleem gevonden. Het was een iets te streng afgestelde firewall :nerd_face:

1 like

Hoi Johan! Graag zou ik me ook willen aanmelden voor de IPv6 test

Johan een PM sturen.

Hi @johan ik zou ook graag mee willen doen met de IPv6 test (icm Mikrotik en/of pfSense.).

@BerndGaykema Thanks. Dat zou idd mooi zijn als dat ook voor nieuwe forum-gebruikers zou kunnen :sweat_smile:

Dag Johan. Ik zou ook graag meedoen met de IPv6 pilot.

O ja, dat schijnt zo te zijnā€¦
Was goed bedoeld ā€¦ :pray:

Hi, waar heb je dit 2a02:140:300:: ingevuld ? Of kijk ik er misschien overheenā€¦

Oh nergens blijkbaar, hij pakt zelf de prefix op

Waarom zou je ip6 boven ip4 verkiezen bij je netwerk?

@ikkezelf Kort gezegd: eenvoud. Als consument krijg je van je provider vanwege de schaarste van IPv4-adressen Ć©Ć©n IP-adres toegewezen, waardoor je al het verkeer door middel van NAT moet vertalen naar meerdere interne ip-adressen en vice versa. Dat hoeft bij IPv6 helemaal niet meer, omdat er genoeg IPv6-adressen zijn om iedereen een prefix te geven op basis waarvan iedere machine in je netwerk een adres kan krijgen dat routeerbaar is op het internet. Dat betekent dat je, zodra iets in je netwerk van buitenaf bereikbaar moet zijn (bijvoorbeeld als je een server voor een multiplayergame wilt hosten of iets dergelijks) je niet hoeft te goochelen met portforwarding plus het reserveren van statische interne IP-adressen, maar de machine zelf gewoon een eigen (extern) IP-adres heeft. Je hoeft dan alleen nog het verkeer toe te staan in de firewall van je router en je bent onderweg.

6 likes

Hoi @johan ik zou graag meedoen met de IPv6 pilot (icm USG).