Wat doet de monteur allemaal?

Ik zit nu bij Ziggo en wil al een tijdje over stappen naar Tweak. Ik moet echter wat bekabeling gaan omklussen en daar heb ik niet zo veel zin in.

Op dit moment komt de coax kabel bij mij in de woonkamer in een hoek binnen. Daar staat nu mn ziggo modem (in bridge mode) en vanaf daar heb ik een UTP kabel lopen over de vloer naar de andere kant van de muur die via een verwarmings buis naar de 1ste verdieping gaat waar ik mijn kantoortje/computer kamer heb. Hier staat ook een Fortigate firewall en switch.
Mijn ‘probleem’ is dat glas bij mij aan de voorkant van mn woning binnenkomt in de meterkast en ik dus geen zin heb om allemaal nieuwe kabels te trekken vanaf dat punt (na de mediaconverter?) met utp. Het makklijkste zou zijn om een UTP kabel te leggen, via de kruiprumte naar de wandcontactdoos. (8meter). Probleem is dat deze wandcontactdoos natuurlijk alleen coax is en UTP of glas. Dus mijn vraag. Kan ik de monteur vragen om dit te ervangen door een UTP wandcontact doos? Ik weet dat je deze zelf kan bestellen maar om die draaitjes aan de achterkant aan te sluiten heb je weer speciale tools nodig die ik niet heb. (zoals een LSA punch down tool)
Is dit iets wat ik met de monteur kan bespreken of leggen ze het alleen aan in de meterkast en veel plezier ermee?

1 like

Dat laatste.
Als je in je eigen huis een andere bekabeling en aansluitdozen wilt zul je een bevriend iemand moeten vragen of een installateur de opdracht geven. Kost dan wel geld …

Een punch down tool is wel heel 7 euro.
En je hebt ze tegenwoordig ook toolless.

Hoi,

met de monteur van Tweak kan je alles bespreken en als hij iets moet doen voor jou aansluiting, wil hij jou wel helpen, als je hem netjes vraagt…

Groetjes en Succes,
Snuif (Hans)

Is de glaskabel al binnengebracht in de meterkast? Want als je opgeeft bij de schouwing vooraf, dat je hem in de hoek van de woonkamer wilt laten binnenkomen kan dat ook. Was bij mij echt geen probleem.

Bedankt voor de antwoorden zover. Ik heb denk ik een nieuwe oplossing gevonden. Ik heb nog een oude kpn wandcontactdoos punt in mn woonkamer. Je weet wel zo eentje uit de jaren 80/90

Glasvezel komt nu binnen in de meterkast (nog geen aansluiting van provider alleen zo’n plastic doosje van glashart met 2 (dark?) fiber kabeltjes.

Ik ga kijken of ik deze oude aanlsuiting kan aanpassen met een UTP wandcontactdoos incl keystone aanlsluiting. Dan hoef ik alleen een utp kabel via mn meterkast en kruipruimte naar dit punt te trekken.
Zit alleen even te zoeken naar de juiste afdekplaatjes, inbouw/opbouw dozen, wel of geen keystone etc… En hopen dat het past in de plastic inbouwdoos die in de muur vastgemetseld zit.
Voordeel is dat ik mijn coax punt gewoon intact laat.

Laat het niet afhangen van de LSA-tool hoor, de meest simpele tool voldoet gewoon:

En dan heb je genoeg keuze uit wandcontactdozen, en dat hoeft ook echt niet de wereld te kosten:

En afdekplaatjes/raampjes hangt af van wat je hebt zitten, ik zou het een beetje in dezelfde stijl houden. Maar om maar een veel gezien voorbeeld te nemen:

Of deze erbij als je ook de telefoonaansluting houdt:

(Ik heb maar even een shop uit Twente genomen, gezien je gebruikersnaam :wink: )

Hoi Tim,
Toevallig was ik daar ook al aan het rondsnuffelen, maar heel erg bedankt voor de linkjes. Ik denk dat dit precies is wat ik zoek.
Dan ga ik dit eerst even bestellen en fixen en als het ligt staat niets mij meer in de weg om een tweak abonnement af te nemen haha!
Nogmaals bedankt iedereen.

2 likes

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.