Vraag Router/mesh systeem/ bekabeling

Ik heb een Tweak internet only abonnement besteld en ik heb nu een beetje hulp nodig bij het kiezen van het juiste apparatuur. Ik heb wat meerdere topics gelezen maar ik kom er nog niet uit.

Momenteel heb ik een Huawei hg659 router (van T-mobile geweest). Met daarnaast een mesh systeem van tp link (deco m5). Dit bevalt me wel goed en wil wel een soort gelijk systeem voor terug. Ik vind het fijn om helemaal achter in mijn tuin goed bereik te kunnen hebben.
Daarnaast heb ik 2 dingen bekabeld en dat is mijn televisie en mijn computer (meer heb ik niet nodig).

Nu zat ik zelf te denken aan een TP-Link TL-ER605 Omada gecombineerd met de TP-Link Deco X60. Maar is dit wel voldoende? Of is het ‘upgraden’ niet waard om van mijn huawei hg659 naar de tp link omada te gaan?

Het moet ook niet te moeilijk zijn om het te installeren. Ik heb niet zoveel netwerk kennis… Dus de ubiquiti apparatuur is voor mij denk ik te moeilijk. Daarnaast wil ik liever geen extra kabels hoeven te leggen om wat access points te maken. Dus dat hoeven jullie ook niet voor te stellen ;).
Nog even een vraag tussendoor, heb ik een media converter nodig? Ik dacht van niet maar hoe meer ik lees, hoe meer dat ik nu ga twijfelen.

Dan mijn laatste vraag, ik heb nu cat 5 kabels en wil dus ook een upgrade doen naar cat 6 of 7.
Wat is nu verstandig, cat 6 of 7? Het scheelt natuurlijk wel in de prijs, ik heb een rol van 50 meter nodig denk ik zo. Ik heb wel het idee als ik nu cat 6 pak dat ik er over 5 jaar spijt van heb.

Mijn ervaring met die Deco-dingen is dat ze het liefst zelf router willen spelen. Dus waarom niet de mediaconverter direct aan één zo’n M5 koppelen? Helaas kun je dan maar naar één volgende M5 doorlussen (die kun je vervolgens wel weer verder doorlussen).

Je krijgt de mediaconverter van Tweak- https://www.tweak.nl/glasvezel/apparatuur.html

Uit de installatievideo maak ik op dat de M5 autodetect doet, dus simpeler kan haast niet :slight_smile:

https://www.tp-link.com/nl/support/download/deco-m5/ (How to set up the TP-Link Deco M5 Mesh Wi-Fi System)

Voor wat betreft de kabels, waarom wil je deze vervangen? Vermoedelijk heb je nu cat5e en gebruik je internet met name draadloos. Of wil je graag over naar 10Gbit?

Dag nescafe,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb niet op de reguliere manier een abonnement afgesloten dus ik weet niet zeker of er een mediaconverter bij zit. Er werd namelijk ook nadrukkelijk gezegd dat ik voor mijn eigen router moest zorgen. Maar goed, dat is natuurlijk geen media converter dus misschien heb je wel gelijk.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn vorige post maar ik heb al een deco mesh m5 systeem in huis, en het aansluiten daarvan is idd geen probleem geweest. Het was meer de vraag van is het de moeite om te ‘upgraden’ van de huawei naar de tp-link?

De kabel die naar mijn televisie gaat is idd 5e maar de kabel die richting computer gaat is echt gewoon 5.
Mijn computer staat ook echt aan de andere kant van het huis en de kabel die erin zit kan goed al 20 jaar oud zijn. Dus die wil ik wel graag vervangen.

Je hebt een Deco M5-set in huis, die kan de routerfunctie prima verzorgen. Dus je hebt geen extra/nieuwe router nodig met deze setup.

In je app kun je de router omzetten van AP Mode naar Router mode - https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

Hierna kan hij rechtstreeks aan de mediaconverter van Tweak.

Maar goed, zoals gezegd heeft de Deco M5 maar twee netwerkpoorten, dus als je nu van 1 Deco naar zowel de tv als de pc gaat, heb je er één te weinig. Je kunt hier een (domme) switch plaatsen om poort twee door te zetten naar de tv + pc.

Maar kan de tv niet draadloos? Die heeft toch geen gigabit nodig?

De pc natuurlijk wel :slight_smile: Daarvoor is cat5e (gewoon cat5 heb ik sinds 20 jaar niet meer gezien) geschikt. Als je wilt vernieuwen zou ik cat6a leggen. Mogelijk met inbouw-/opbouwdoosjes met LSA-stripjes; de aders zijn wat dikker dan cat5e en het staat wat netter. Let erop dat je geen CCA (Copper Cladded Aluminium) neemt, dat geeft een boel narigheid zeker op grotere afstanden.

Dag nescafe,

Ah kijk, ik dacht dat een mesh systeem ook een router nodig had. Wist niet dat dit ook zonder kon. Dan wordt het wel een stuk makkelijker.
TV zou idd ook draadloos kunnen.

Is het wel het upgraden waard naar een mesh systeem die wifi 6 aankan (bijvoorbeeld de Deco x60)? We hebben een paar toestellen die wifi 6 kunnen gebruiken, daar heb ik al naar gekeken.

Ik had waarschijnlijk cat 6 CCA genomen, goed dat je het zegt.

Bedankt voor je hulp!

EDIT: Ik ben er uit, ik haal mijn huawei router ertussen uit en ga volledig op mijn tp-link deco m5 mesh netwerk met een cat 6a kabel naar mijn computer. Ik wacht nog even met upgraden naar wifi 6.

1 like

Let er even op dat je op de Omada routers IPTV niet kan configureren. Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2078226

Ik heb een setje Deco M9 plus. Daar kan ik ook mooi de routerfunctie aanzetten. Het enige apparaat wat ik ècht op gigabit wil hebben, is mijn NAS. Dus mijn configuratie wordt: Mediaconverter --> M9 plus in router mode met daar de NAS aan en verder de rest draadloos. Als er specifiek toch een touwtje in moet, hebben de M9 plus disks allemaal 2 ethernet poorten. Eventueel kan ik er ook nog een switch tegenaan gooien.

In mijn nieuwe abonnement heb ik geen TV meer, dus ik heb ook geen last van de VLANs die Tweak gebruikt voor internet en televisie.