Voor mij geen Forum meer

Ik heb me een tijd geleden aangemeld voor het Tweak forum. Sindsdien monitor ik de topics een beetje, en als ik er iets aan denk te kunnen meehelpen doe ik een duit in het zakje.
Maar als ik, na wat denken over een probleem, een antwoord wil sturen, blijkt het het topic gesloten. Omdat een van de moderators er geen zin meer in heeft…
Nou, dat is frustrerend. Blijkbaar is het forum er alleen voor communicatie met de moderators. Ik heb daarom de emails met de forum samenvattingen maar uitgezet, zodat ik niet meer in de verleiding kom mijn tijd te vergooien.

Als een moderator zin heeft om een topic te sluiten heeft ie daar alle rechten toe.
Mocht je dan alsnog willen ouwehoeren, kan je volgens mij ook privé berichten sturen hier.

Somber antwoord…
Komt dat omdat je uitzicht hebt over een begraafplaats?

Dag @grafzicht. Als het inderdaad zo is dat het forum bedoelt is als communicatie-medium tussen Tweak en zijn klanten, dan heb je gelijk.
Maar ik dacht toch echt dat zo’n forum normaliter bedoeld is als medium tussen klanten onderling, zodat bv klanten onderling hun problemen kunnen oplossen, of dingen duidelijk maken. En dat ‘deskundigen’ van het bedrijf zo nu en dan meelezen om zonodig ook met hulp te kunnen komen. En de taak van een moderator is eigenlijk alleen het voorkomen van uitwassen. Dan is het sluiten van een forum niet zozeer ‘het recht van de moderator’ als-ie daar zin in heeft, maar het laatste redmiddel om de rust weer te herstellen.
En uiteraard kan ik ook privé berichten sturen, maar die zijn dan, nou ja, privé. Dat maakt dat alleen de ontvanger er iets aan heeft, en iemand met een soortgelijk probleem die discussie dus niet meer kan vinden. Je weet wel, waar (dacht ik) een forum juist voor was…

2 likes

Ik ben nieuw in dit forum. Maar moet eerlijk zeggen dat ik dit:

wel een bijzondere reactie vind op dit:

Met name hoe reageren om te helpen “ouwehoeren” wordt genoemd. Ik ken de voorgeschiedenis niet maar dit geeft wel te denken

Het gaat om dit topic: Al 32 dagen 's avonds geen internet . De topic-starter heeft een probleem, en denkt dat het aan de Internet-provider (Tweak) of aan de glasvezel-provider (KPN) ligt. Maar Tweak is klant van KPN, en de gebruiker is alleen klant van Tweak, dus Tweak hoort het op te lossen. Hij levert een hoop meetdata op om aan te tonen dat hij gelijk heeft. En Tweak’s helpdesk heeft hem blijkbaar doorverwezen naar het forum, omdat de moderator een techneut is en die het misschien wel kan oplossen. Daar heeft die moderator geen zin in, dus sluit hij dat topic. Hij had gewoon moeten zeggen dat hij verder niet kan helpen, en verder zijn mond moeten houden. Zeker omdat er al anderen zich met het probleem bemoeien (ik dus …). Maar goed, na een prive berichtje naar de moderator, maar die vindt blijkbaar dat hij gelijk heeft om het topic te sluiten. Dus dan houd ik er maar mee op. Dit topic heb ik maar gemaakt om het toch op het forum zichtbaar te maken dat er iets vreemds is gebeurd…

Je doet nu de aanname dat daarmee het probleem volledig genegeerd is, wat totaal niet geval is. Sterker nog, ik heb voor zover ik weet nog niet eerder in mijn Tweak-carriere zoveel tijd besteed aan een probleem van een klant.
Ik heb dat topic gesloten omdat ik zelf al kon zien dat het - gezien het probleem - een zinloze exercitie was om andere forumbezoekers mee te laten debuggen. Dat kun je stom vinden en dat mag.

4 likes

Nee, ik nam niet aan dat het probleem genegeerd is. Ik begrijp dat het zelfs opgelost is, of in ieder geval een eind die kant op. Het probleem is dat je twee petten op hebt: je bent techneut, die problemen oplost (en naar ik aanneem nog een hoop andere dingen doet) en daarom waarschijnlijk ook op het forum zit, om wat mee te praten met klanten over technische problemen. En je bent, omdat je toch op het forum zit, ook moderator gemaakt van het forum. Misschien heb je het forum zelf zelfs gecreeerd, zou me niet verbazen. Maar, die rollen gooi je door elkaar. Als techneut hoor je je gewoon als een van ons te gedragen, en mee te praten over problemen, en je niet als moderator te gedragen. En als moderator hoor je je op de achtergrond te houden en dingen te doen die voor het forum nodig zijn (diskruimte in de gaten houden, updates, misschien dode en erg oude topics op te ruimen, en alleen in discussies te mengen als het uit de hand loopt. En dus vooral niet topics sluiten omdat jij als techneut (de andere pet dus) denkt dat de discussie niet interessant of nuttig meer is. Je kan in zo’n topic laten vallen dat discussies misschien niet meer zo nuttig zijn omdat je er mee bezig bent. Maar niet je moderator-bevoegdheden gebruiken om op te leggen dat de discussie stopt.

Als je die rollen een beetje uit elkaar weet te houden, dus mee-discussieren en problemen oplossen als normale gebruiker, en modereren daar waar je niet zelf mee-discussieert, dan doe je het prima.

Maar, het zou dingen simpeler maken als jij gewoon de techneut blijft, en iemand anders modereert…

1 like

Hallo,

Dit is gewoon een normaal en goed Forum, waar iedereen iets kan opzetten wat normaal is, onzin bestaat al genoeg in de wereld… Hier is alles Oke…

Groetjes,
Snuif

1 like

Dit topic is 60 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.