Voip met PFSense

Heeft iemand al PFsense werken met een enkele telefoon zonder losse centrale? Weet iemand of het kan en hoe dan?
Ik kom meestal op Dit soort pagina, met een box of centrale er tussen. Met een fritzbox kan ik nl gewoon mijn oude gigaset telefoon er op aansluiten.
Ook komt deze pfsense link https://www.netgate.com/docs/pfsense/nat/configuring-nat-for-voip-phones.html terug, waarbij ik hierbij steeds denk dat dit vast ook consequenties heeft voor je overige tv en internet instellingen. dus dat lijkt me ook niet zo verstandig.
Hebben jullie dit uitgezocht? En waar liepen jullie tegen aan?

Daar heb ik een tijdje terug wel gebruik van gemaakt (deze specifieke combi). Waar loop je precies tegenaan? Lukt het misschien om een packetcapture te maken?

Telefonie van Tweak is redelijk standaard en te vergelijken met VoIP trunks van andere aanbieders. Ik kan uit ervaring zeggen dat PFsense of OPNsense dit prima kunnen handelen.

Wel is het verstandig om de reeks 82.197.223.32/27 op te nemen in je firewall. Hier zitten de telefonie servers van Tweak achter.

1 like

Ik had voorheen een fritz box via xs4all en daar kon ik gewoon een siemens dect telefoon a510 met aansluiten. Kan dat met een pfsense ook of zou ik een voip module aan moeten schaffen?

Ook dacht ik ooit in mijn zoektocht naar eigen router configs iets gezien te hebben van voip over een eigen vlan (7?) loopt. Die zie ik niet meer terug.
Ik vermoed dat ik een aantal essentiƫle basis zaken mis die voor VOIP gebruikers misschien open deuren zijn. :thinking:

Hier iets over VOIP en VLAN7
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1580123

Dank je,
Ik heb via de helpdesk om wat meer toelichting gevraagd.

Wat ik ook vreemd vind is dat bij de specificatie van de fritz box en de zyxel aangegeven wordt dat er telefoon poorten op de modems/router zitten maar dat die niet in de specificaties van de eigen apparatuur worden opgegeven.
Verder zie ik niets meer terug over een vlan 7 bij tweak. Echter bij xs4all en kpn wel volgens https://netwerkje.com/eigen-router

Misschien ook interessant: KPN heeft het gebruik van eigen modems vrijgegeven. Op hun website staat erg veel informatie over hoe je een eigen modem moet instellen. Misschien staat er iets voor jou bij?

Verder kan ik je niet helpen. Mijn kennis stopt hier. Als ik ooit mijn vaste telefonie naar Tweak haal ga ik gebruik maken van jouw zoekresultaten :smiley:

1 like

er zit toch geen telefooncentrale in pfsense?
dus je hebt echt iets er naast nodig om dit voor elkaar te krijgen en dan je firewall instellen
en nat toepassen

Dat realiseer ik me nu. Maar ik was wat op het verkeerde been gezet doordat hier niet over wordt beschreven bij de alternatieve router specs. Wat mij betreft hoor daar nog wat over bij te staan.
ik ga maar een cisco spa112 ata kopen. Volgens mij heb ik dan weer alles om het aan de praat te krijgen.

Gelukt! ik heb toch niet de spa112 gekocht want die is over 3 maanden end of life. Ik ben voor de grandstream ht801 gegaan.
Qua aanpassing op de pfsense is het beperkt gebleven.
Wil je een in depth uitleg: Netgate tutorial
Of de hele praktische hier.
De enige reden waarom ik het niet in een keer aan de praat kreeg was dat de grandstream default een andere RTP poort gebruikt die buiten de voorgestelde poort reeks ligt.

Proficiat !
En bedankt voor het delen van de oplossing.